Συνεργασία με στρατηγικό στόχο για Ελλάδα και Πεκίνο

Συνεργασία με στρατηγικό στόχο για Ελλάδα και Πεκίνο

Πηγή: Αρχείου

Η συμμετοχή με 67% της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Πειραιά είναι το «διαμάντι στο στέμμα» της σινοελληνικής συνεργασίας.

Τον σημαντικό ρόλο που προσδίδει στην Ελλάδα η Κίνα για την ευρωπαϊκή στρατηγική της επιβεβαιώνει η επίσκεψη της αναπληρώτριας πρωθυπουργού της χώρας, Σουν Τσουνλάν. Για την Ελλάδα η συνεργασία με το Πεκίνο αποτελεί στρατηγικό στόχο, όπως επανειλημμένως έχει διατυπωθεί από Ελληνες αξιωματούχους. Η κ. Σουν θα συναντηθεί με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Παναγιώτη Πικραμμένο και τον πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα, όχι όμως και με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ η Αθήνα δεν επιθυμεί να βρεθεί στη μέση της διαμάχης Πεκίνου – Ουάσιγκτον για τα κατασκοπευτικά μπαλόνια. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Μητσοτάκης τη Δευτέρα θα δεξιωθεί τον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Αντονι Μπλίνκεν.

Επί της ουσίας, πάντως, η σινοελληνική σχέση είναι ισχυρή και εντεινόμενη στον τομέα της οικονομίας. Η συμμετοχή με 67% της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Πειραιά είναι το «διαμάντι στο στέμμα» της σινοελληνικής συνεργασίας. Η εταιρεία έχει επενδύσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ στις υποδομές του λιμένα, με τον Πειραιά να έχει ανέβει από το 2010 δεκάδες θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη ως προς τον όγκο διερχομένων εμπορευματοκιβωτίων. Παρά τις καθυστερήσεις που έχουν αναβάλει την υλοποίηση των σχεδίων της Cosco για το λιμάνι, θέμα που θα συζητήσει και η κ. Σουν, ο Πειραιάς παραμένει κομβικός για τη βαλκανική πολιτική της Κίνας.

«Μια Ζώνη, ένας Δρόμος»

Αυτό είναι και εμφανές με τη συμμετοχή της Ελλάδας στο σχήμα «14+1», που είναι μέρος του ευρύτερου οικονομικού προγράμματος «Μια Ζώνη, ένας Δρόμος» της Κίνας. Το «14+1», στο οποίο συμμετέχουν και όλες οι χώρες της βαλκανικής χερσονήσου, επιδιώκει τη στενότερη συνεργασία της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με την Κίνα. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που έχει ενταχθεί στο σχήμα (το 2019) αφότου δημιουργήθηκε το 2012, ενώ έχουν αποχωρήσει οι χώρες της Βαλτικής. Η Κίνα έχει αυξήσει σημαντικά την παρουσία και την επιρροή της στα Δυτικά Βαλκάνια (κυρίως στη Σερβία και το Μαυροβούνιο), με τον Πειραιά να είναι η κύρια είσοδος για εμπορεύματα που κατευθύνονται στην περιοχή. Παρά τη σιδηροδρομική ένωση της Γερμανίας με την Κίνα, η Ελλάδα παραμένει ο πρώτος σταθμός για τα κινεζικά προϊόντα, με τελικό προορισμό την κεντρική και ανατολική Ευρώπη. Οσο, δε, καθυστερεί και η ευρωπαϊκή ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, τόσο αναμένεται η συνεχής αύξηση της κινεζικής παρουσίας στην περιοχή.

Η συνεργασία της Κίνας με τις βαλκανικές χώρες, όπως και με την Ελλάδα, ξεκίνησε με βάση έργα υποδομής και μεταφοράς, αλλά έχει επεκταθεί και σε άλλους τομείς, όπως η ενέργεια, η πράσινη μετάβαση και η ψηφιοποίηση. Σημαντικές πρωτοβουλίες έχουν υπάρξει και στην υποστήριξη του κινεζικού τουρισμού στη χώρα.

Κινεζική τράπεζα

Στην Ελλάδα λειτουργεί επίσης από το 2019 και η Bank of China, το πρώτο κινεζικό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα στη χώρα. Παρότι η ανάπτυξή της καθυστέρησε λόγω της έλευσης της πανδημίας, η τράπεζα είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να στηρίξει τόσο κινεζικές εταιρείες που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να επενδύσουν στην Ελλάδα όσο και τη δημιουργία πλατφόρμας εύρεσης συνεργασιών μεταξύ ελληνικών και κινεζικών επιχειρήσεων.

Είναι σαφές ότι η δυναμική συνεργασία της Ελλάδας με την Κίνα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Σε μια δύσκολη εποχή για τις σχέσεις Δύσης – Κίνας, με εμπορικές διαμάχες και δύσκολα διπλωματικά επεισόδια, όπως το πρόσφατο περιστατικό με τα ιπτάμενα αντικείμενα πάνω από τις ΗΠΑ, η ανοιχτή πολιτική που ακολουθεί η Ελλάδα ως προς την κινεζική οικονομία θα την καθιστά κρίσιμο σημείο εισόδου για την Ευρωπαϊκή Ενωση και τα Βαλκάνια.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play