Η Τουρκία και το Μαρόκο θα αναδειχθούν στους καλύτερους πελάτες της Μόσχας στα καύσιμα
Πηγή: Αρχείου
Η Τουρκία και το Μαρόκο θα αναδειχθούν στους καλύτερους πελάτες της Μόσχας από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της Ε.Ε. στις εισαγωγές καυσίμων από τη Ρωσία. Αυτό καταδεικνύουν τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η πλατφόρμα ενημέρωσης αλλά και εκτέλεσης εντολών για θέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου Vortexa και τα οποία συγκέντρωσε το Bloomberg. Τον Δεκέμβριο η Τουρκία εισήγε 213.000 βαρέλια ρωσικού ντίζελ την ημέρα και ήταν το υψηλότερο επίπεδο εισαγωγών ρωσικού καυσίμου που έχει καταγραφεί στη γειτονική χώρα τουλάχιστον από τις αρχές του 2016. Αναμένεται άλλωστε πως τον Ιανουάριο οι ροές ρωσικών καυσίμων θα φτάσουν στο δεύτερο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία, ενώ αυξάνονται ταυτοχρόνως και οι εισαγωγές του Μαρόκου.
Σε διάστημα μόλις τεσσάρων ημερών, η Ε.Ε. θα διακόψει κάθε αγορά καυσίμων από τη Ρωσία επεκτείνοντας την απαγόρευση που έθεσε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου. Εν αναμονή της πλήρους απαγόρευσης, επικρατεί ανησυχία ανάμεσα στους διαπραγματευτές των καυσίμων, καθώς η Ρωσία εξακολουθεί να εξάγει στην Ευρώπη τη μερίδα του λέοντος από το ντίζελ της, ενώ το μεγαλύτερο τμήμα των προμηθειών της Ευρώπης προέρχεται από τη Ρωσία. Οι αυξημένες ροές ντίζελ σε Τουρκία και Μαρόκο δίνουν, πάντως, μια ιδέα περί του ποια θα είναι η αγορά που θα προσφέρει τη διέξοδο στο ρωσικό ντίζελ. Στο μεταξύ, η Τουρκία εξάγει τώρα στην Ευρώπη περισσότερο ντίζελ, ενώ το Μαρόκο φαίνεται πως έχει διακόψει τις αγορές του καυσίμου από την Ισπανία. Οι δύο αυτές εξελίξεις σε συνδυασμό φαίνεται πως διασφαλίζουν επάρκεια προσφοράς καυσίμων για την Ευρωπαϊκή Ενωση. Παράλληλα, και η Σαουδική Αραβία εξάγει λιγότερο ντίζελ στο Μαρόκο. Οπως επισημαίνουν αναλυτές του κλάδου, δεν υπάρχει τίποτε το παράνομο σε καμία από τις προαναφερθείσες εμπορικές συναλλαγές και τίποτε δεν θα είναι παράνομο όταν θα έχει τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της Ε.Ε.
Ωστόσο η Ε.Ε. έχει συνταχθεί με την απόφαση του G7 να επιβάλει πλαφόν στην τιμή των ρωσικών καυσίμων και γενικότερα στις τιμές που μπορεί να χρεώσει οποιοσδήποτε επιχειρήσει να ναυλώσει ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια ή να κάνει χρήση ευρωπαϊκών ασφαλιστικών εταιρειών και ευρωπαϊκών προδιαγραφών για να μεταφέρει ρωσικούς υδρογονάνθρακες σε τρίτες χώρες. Σύμφωνα πάντως με τις εκτιμήσεις του Bloomberg, μέχρι στιγμής οι εισαγωγές ρωσικών καυσίμων από το Μαρόκο και την Τουρκία δεν επαρκούν για να αναπληρώσουν την τεράστια μείωση της ζήτησης που καλείται να αντιμετωπίσει η Ρωσία αφ’ ης στιγμής διακόψει πλήρως τις εισαγωγές της η Ευρώπη.
Ακόμη και στη διάρκεια του Ιανουαρίου, πάντως, το 25% των εισαγωγών ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ενωση προήλθε από τη Ρωσία, περίπου 612.000 βαρέλια την ημέρα. Για τη Ρωσία άλλωστε η Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν τον Ιανουάριο η αγορά που απορρόφησε περίπου το 41% των εξαγωγών της. Η Τουρκία και το Μαρόκο αποτελούν, όμως, δύο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα των αγορών που θα απορροφήσουν τα ρωσικά καύσιμα και έτσι θα διατηρήσουν τη ροή τους στην παγκόσμια αγορά. Εν ολίγοις θα εξυπηρετήσουν ουσιαστικά ένα στόχο τόσο της Ε.Ε. όσο και της Ουάσιγκτον, που με την επιβολή του πλαφόν στις τιμές επιδίωξαν να πλήξουν τα έσοδα της Ρωσίας, χωρίς όμως να αποκλείσουν τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες από την παγκόσμια αγορά.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας