Σε μαζικές αγορές δεξαμενοπλοίων προχώρησαν πλοιοκτήτες από τη Μέση Ανατολή και την Κίνα
Πηγή: ναυτικα χρονικα
Σε μαζικές αγορές δεξαμενοπλοίων προχώρησαν πλοιοκτήτες από τη Μέση Ανατολή και την Κίνα με τη προσδοκία ότι θα κερδίσουν από το εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου, αφού θα το απέφευγαν παραδοσιακοί πλοιοκτήτες από την ΕΕ, λόγω του εμπάργκο. Βέβαια με δεδομένο ότι οι τιμές πώλησης του ρωσικού αργού τύπου Urals είναι κάτω από τα 60 δολ. το βαρέλι που προβλέπει το πλαφόν που έχει επιβάλει η ΕΕ και η G7, τελικά στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου παρέμειναν και άλλες πλοιοκτήτριες εταιρείες από τις χώρες της ΕΕ με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να είναι έντονος.
Πάντως σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s στη διάρκεια του 2022 οι αγοραστές δεξαμενοπλοίων με έδρα ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν κατά 15% έως 25% σε μία χρονιά που σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων καθώς περισσότερα από 700 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρι σε σύγκριση με 400 περίπου το 2021.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε βελτιωμένες συνθήκες αγοράς και προσέλκυσε νέους πλοιοκτήτες στον κλάδο, εκτιμά ο Clarkson’s. Ο όγκος των πωλήσεων σε αγοραστές που έχουν έδρα την Κίνα και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκε, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αντιπροσωπεύουν «μη αποκαλυπτόμενους» αγοραστές, ανέφερε στη μηνιαία έκθεσή του για το εμπόριο πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων, ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος. Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν από τις αυξανόμενες αξίες των περιουσιακών στοιχείων και πούλησαν πλοία ως μέρος της ανανέωσης του στόλου, σημείωσε ο ναυλομεσίτης.
Μεγάλης ηλικίας
Στο μεταξύ η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνέβαλε και στην αύξηση του αριθμού των δεξαμενοπλοίων που εντάσσονται στον λεγόμενο σκοτεινό στόλο (dark fleet). Πρόκειται για δεξαμενόπλοια μεγάλης ηλικίας, «άγνωστης» πλοιοκτησίας, που πολλές φορές «εξαφανίζονται» από τα συστήματα έλεγχοι όπως το AIS προκειμένου να συνεχίσουν ανενόχλητα το εμπόριο πετρελαίου. Μεταφέρουν πετρέλαιο χωρών που αντιμετωπίζουν κυρώσεις από τη διεθνή κοινότητα, όπως είναι η Βενεζουέλα το Ιράν και τώρα η Ρωσία.
Οι κυρώσεις στη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα δημιούργησαν κατά κάποιον τρόπο μια ναυτιλία δύο ταχυτήτων με τα «σκιώδη» δεξαμενόπλοια να αυξάνονται σε αριθμό. Η τάση αυτή αναμένεται να ενταθεί μετά τις 5 Φεβρουαρίου όταν μπει σε ισχύ και το νέο εμπάργκο στα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου (ντίζελ, κ.λπ.).
Η Rystad Consultancy εκτιμά ότι περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια εργάζονται τώρα με τον συγκεκριμένο ρόλο της παράκαμψης των κυρώσεων μόνο στη Ρωσία.
Ο συνολικός αριθμός πλοίων στον παγκόσμιο «σκιώδη» στόλο είναι δύσκολο να υπολογιστεί, αν και σύμφωνα με το Tradewinds σχεδόν 300 δεξαμενόπλοια είναι αυτά που θα μπορούσαν να εργάζονται μόνο για την Τεχεράνη.
Ωστόσο η μεγέθυνση του «σκιώδους» στόλου δεξαμενοπλοίων εντείνει και τις ανησυχίες σχετικά με την ασφάλειά τους και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Barry Rogliano Salles, με έδρα το Παρίσι, προειδοποιεί για ενδεχόμενα ατυχήματα από πλοία του dark fleet και τη δημιουργία μεγάλων πετρελαιοκηλίδων, γεγονός που θα βλάψει συνολικά την εικόνα της ναυτιλίας.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας