Πετρέλαιο: Κατρακυλούν οι εξαγωγές της Ρωσίας μέσω Βαλτικής μετά από πλαφόν και εμπάργκο

Πετρέλαιο: Κατρακυλούν οι εξαγωγές της Ρωσίας μέσω Βαλτικής μετά από πλαφόν και εμπάργκο

Πηγή: RAS/Αρχείου

Έως και κατά το ένα πέμπτο ενδέχεται να μειωθούν τον Δεκέμβριο οι εξαγωγές του ρωσικού αργού πετρελαίου από τα Ουράλια (Urals) μέσω των λιμανιών της Βαλτικής, λόγω της θέσης σε ισχύ του εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο.

Έως και κατά το ένα πέμπτο ενδέχεται να μειωθούν τον Δεκέμβριο οι εξαγωγές του ρωσικού αργού πετρελαίου από τα Ουράλια (Urals) μέσω των λιμανιών της Βαλτικής, λόγω της θέσης σε ισχύ του εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο.

Στελέχη της αγοράς που μίλησαν στο Reuters υποστήριξαν ότι η Ρωσία δεν μπόρεσε να αναπροσανατολίσει πλήρως τις εξαγωγές του πετρελαίου Urals από την Ευρώπη προς άλλες αγορές, κυρίως την Ινδία και την Κίνα, και δυσκολεύτηκε να βρει αρκετά κατάλληλα πλοία.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του βρετανικού πρακτορείου, οι εξαγωγές ρωσικού αργού Urals από τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας θα μειωθούν πιθανώς σε περίπου 5 εκατομμύρια τόνους αυτόν τον μήνα, από 6 εκατομμύρια τόνους τον Νοέμβριο. Ορισμένες εκτιμήσεις κάνουν λόγο ακόμα και για μόλις 4,7 εκατομμύρια τόνους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι χώρες της G7 και η Αυστραλία εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμών 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο, με ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου, επιπλέον του εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικού αργού μέσω θαλάσσης και παρόμοιων δεσμεύσεων των Ηνωμένων Πολιτειών, του Καναδά, της Ιαπωνίας και της Βρετανίας.

Το ανώτατο όριο επιτρέπει στις χώρες εκτός ΕΕ να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης, αλλά απαγορεύει στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού πετρελαίου σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται σε τιμή κάτω των 60 δολαρίων.

Τον Δεκέμβριο, το αργό πετρέλαιο Urals πωλήθηκε με μεγαλύτερες εκπτώσεις και ο κυρίαρχος αγοραστής, η Ινδία, απέκτησε ποσότητες πολύ κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων.

Ο αντίκτυπος των κυρώσεων στις φορτώσεις του πετρελαίου Urals από τα λιμάνια της Ρωσίας στη Βαλτική έχει επιδεινωθεί από την έλλειψη διαθέσιμων πλοίων που να μην ανήκουν σε δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, την αδύναμη εξαγωγική οικονομία και τη μέτρια ζήτηση για το εν λόγω είδος πετρελαίου στην Ασία, ιδίως στην Κίνα.

Οι τιμές

Όταν οι Αμερικανοί αξιωματούχοι συζήτησαν για πρώτη φορά την ιδέα του περιορισμού των τιμών εξαγωγής ρωσικού πετρελαίου, ο στόχος ήταν να συμπιεστούν τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο, τα οποία μέχρι στιγμής παραμένουν υψηλά.

Η επίτευξη αυτού του στόχου είναι περίπλοκη, καθώς μειώθηκε μεν η τιμή του ρωσικού αργού, όμως οι τιμές στις διεθνείς αγορές έγιναν πιο ευμετάβλητες λόγω της πιθανής διακοπής της προσφοράς.

Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα συμβιβαστεί με το πλαφόν, ακόμη και αν χρειαστεί να μειώσει την παραγωγή.

Καθώς η Ρωσία ελαχιστοποίησε τη χρήση υπηρεσιών που παρείχαν δυτικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες, οι εξαγωγές πετρελαίου εκτός των δυτικών χωρών συνεχίστηκαν μετά τις 5 Δεκεμβρίου χωρίς να τηρηθεί το ανώτατο όριο τιμών.

Ωστόσο, ο αριθμός των χωρών που ήταν πρόθυμες να αγοράσουν πετρέλαιο Urals τον Δεκέμβριο μειώθηκε σε τέσσερις – Βουλγαρία, Κίνα, Ινδία και Τουρκία – και σε ορισμένες περιπτώσεις, το Urals εξήχθη σε τιμές χαμηλότερες από το συνολικό κόστος παραγωγής, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας τον Δεκέμβριο.

Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου είναι περίπου 40 δολάρια το βαρέλι κάτω από το φετινό μέγιστο και οι συμμετέχοντες στη ρωσική αγορά μιλούν όλο και περισσότερο για την ανάγκη σημαντικών περικοπών στην παραγωγή για τη στήριξη των τιμών και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της πετρελαϊκής βιομηχανίας.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play