Πετρέλαιο: Η Δύση μόλις ανακάτεψε την αγορά – Η συνέχεια εξαρτάται από τη Ρωσία
Πηγή: arabnews
Οι περισσότερες εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου στην Ευρώπη έχουν πλέον απαγορευτεί, σηματοδοτώντας την πιο τολμηρή μέχρι τώρα προσπάθεια της Δύσης να ασκήσει οικονομική πίεση στον Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν καθώς ο βίαιος πόλεμος στην Ουκρανία μπαίνει στον δέκατο μήνα του.
Το εμπάργκο πετρελαίου, το οποίο συμφωνήθηκε στα τέλη Μαΐου, τέθηκε σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση τη Δευτέρα. Συνοδεύτηκε από ένα νέο ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό αργό που ορίστηκε από τις χώρες της G7 . Αυτό έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει τα έσοδα του Κρεμλίνου, επιτρέποντας παράλληλα σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο, υπό την προϋπόθεση ότι δεν πληρώνουν περισσότερα από 60 δολάρια το βαρέλι.
Το τι θα συμβεί στη συνέχεια πιθανότατα θα εξαρτηθεί από την απάντηση της Μόσχας, η οποία έχει δεσμευτεί να μην συνεργαστεί με το ανώτατο όριο τιμών και θα μπορούσε να μειώσει την παραγωγή της, ταράζοντας τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας. Οι παγκόσμιες τιμές του αργού αυξήθηκαν κατά 2,6% τη Δευτέρα, καθώς οι επενδυτές παρακολουθούσαν νευρικά την επόμενη κίνηση.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει πλέον τις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου δια θαλάσσης, δημιουργώντας το μπλοκ ώστε να καταργήσει σταδιακά το 90% των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία. Είναι μια τεράστια κίνηση δεδομένου ότι η Ευρώπη έλαβε περίπου το ένα τρίτο των εισαγωγών πετρελαίου της από τη Ρωσία το 2021. Περισσότερες από τις μισές εξαγωγές της Ρωσίας πήγαν στην Ευρώπη πριν από 12 μήνες.
Υπάρχουν λίγες εξαιρέσεις. Η Βουλγαρία έλαβε προσωρινή αποκοπή. Το εμπάργκο δεν στοχεύει επίσης τις εισαγωγές μέσω αγωγού. Αυτό σημαίνει ότι ο αγωγός Druzhba μπορεί να συνεχίσει να τροφοδοτεί την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχική Δημοκρατία. (Η Γερμανία και η Πολωνία εργάζονται για να τερματίσουν τις εισαγωγές αγωγών από τη Ρωσία το συντομότερο δυνατό)
Αλλά το εμπάργκο είναι σημαντικό. Το 2021, η ΕΕ εισήγαγε 48 δισεκατομμύρια ευρώ αργό πετρέλαιο και 23 δισεκατομμύρια ευρώ προϊόντα διύλισης πετρελαίου από τη Ρωσία. Τα δύο τρίτα αυτών των εισαγωγών έφτασαν δια θαλάσσης.
Στις αρχές Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η απαγόρευση των ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου, όπως το καύσιμο ντίζελ, που εισάγονται δια θαλάσσης.
Πώς επηρεάζεται το ανώτατο όριο τιμής;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και τα άλλα μέλη της G7 – Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδάς, Ιαπωνία και Ηνωμένο Βασίλειο – και η Αυστραλία συμφώνησαν επίσης την Παρασκευή να περιορίσουν την τιμή του ρωσικού αργού πετρελαίου στα 60 δολάρια το βαρέλι, μια πολιτική που στοχεύει τους άλλους πελάτες της Μόσχας . Αυτό το μέτρο τέθηκε σε ισχύ τη Δευτέρα.
Το ανώτατο όριο τιμής, το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί με την πάροδο του χρόνου, έχει σχεδιαστεί για να επιβάλλεται από εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες ναυτιλίας, ασφάλισης και άλλες υπηρεσίες για το ρωσικό πετρέλαιο. Εάν ένας αγοραστής πληρώσει περισσότερα από το ανώτατο όριο, θα παρακρατούσε τις υπηρεσίες του, εμποδίζοντας θεωρητικά την αποστολή του πετρελαίου. Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες έχουν έδρα στην Ευρώπη ή στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Τι επιδιώκουν να επιτύχουν αυτά τα μέτρα;
Παρά τις άνευ προηγουμένου κυρώσεις από τη Δύση, η οικονομία της Ρωσίας και τα ταμεία της κυβέρνησης έχουν γεμίσει από την επικερδή θέση της ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο πίσω από τη Σαουδική Αραβία.
Τον Οκτώβριο, η Ρωσία εξήγαγε 7,7 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, μόλις 400.000 βαρέλια κάτω από τα προπολεμικά επίπεδα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Τα έσοδα από το αργό πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα ανέρχονται σήμερα σε 560 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Με τη σταδιακή κατάργηση των εισαγωγών, η Ευρώπη ελπίζει να περιορίσει τις εισροές στο προς τα ταμεία του Πούτιν, καθιστώντας δυσκολότερο για αυτόν να συνεχίσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ωστόσο, χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία έχουν προχωρήσει στην αγορά πλεονασματικών βαρελιών. Εκεί μπαίνει το ανώτατο όριο τιμής.
Οι χώρες της G7 δεν θέλουν το ρωσικό πετρέλαιο να απομακρυνθεί εντελώς από την αγορά, καθώς αυτό θα ωθούσε τις παγκόσμιες τιμές σε μια εποχή που ο υψηλός πληθωρισμός βλάπτει τις οικονομίες τους. Με τη θέσπιση ανώτατου ορίου τιμών, ελπίζουν ότι αυτό μπορεί να διατηρήσει τη ροή των βαρελιών, αλλά να κάνει την επιχείρηση λιγότερο κερδοφόρα για τη Μόσχα.
Θα λειτουργήσει;
Αυτό απέχει πολύ από το σίγουρο. Χώρες όπως η Πολωνία και η Εσθονία ήθελαν χαμηλότερο ανώτατο όριο τιμών, τονίζοντας ότι τα 60 δολάρια είναι πολύ κοντά στην τρέχουσα τιμή αγοράς για το ρωσικό πετρέλαιο. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, το ρωσικό αργό Urals διαπραγματευόταν λίγο κάτω από τα 64 δολάρια το βαρέλι.
Η επιβολή θα μπορούσε επίσης να αποδειχθεί δύσκολη. Η Ρωσία και οι πελάτες της θα μπορούσαν να αρχίσουν να χρησιμοποιούν περισσότερα πλοία και ασφαλιστικούς παρόχους εκτός Ευρώπης και Ηνωμένου Βασιλείου για να παρακάμψουν τους κανόνες, βασιζόμενοι όλο και περισσότερο σε αυτό που αποκαλείται «σκιώδης στόλος».
«Η χωρητικότητα αυτού του στόλου αυξάνεται και πιθανότατα θα μπορούσε να χειριστεί ρωσικούς όγκους για λίγο», δήλωσε ο Richard Bronze, επικεφαλής γεωπολιτικής στην Energy Aspects, μιας ερευνητικής εταιρείας.
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε τη Δευτέρα ότι η Μόσχα «δεν θα αναγνωρίσει κανένα ανώτατο όριο τιμών». Ο Ρώσος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ δήλωσε την Κυριακή ότι η Ρωσία δεν θα εξάγει πετρέλαιο σε χώρες που τηρούν το ανώτατο όριο, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει μείωση της παραγωγής.
Τι σημαίνει αυτό για τις τιμές της ενέργειας;
Οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει απότομα από την άνοιξη, καθώς οι φόβοι για παγκόσμια ύφεση που μπορεί να επηρεάσει τη ζήτηση έχουν έρθει στο προσκήνιο. Τώρα, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στην απάντηση της Ρωσίας. Ο Πεσκόφ είπε ότι το ανώτατο όριο τιμών ήταν ένα βήμα προς την «αποσταθεροποίηση των παγκόσμιων αγορών ενέργειας».
Η Μόσχα πρέπει να βρει πελάτες αντικατάστασης για 1,1 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα που εξακολουθούσε να ρέει προς την Ευρώπη, σύμφωνα με τον IEA. Αυτό μπορεί να μην είναι εύκολο, ειδικά καθώς οι περιορισμοί του κορωνοϊού και η επιβράδυνση της ανάπτυξης στην Κίνα επηρεάζουν τη ζήτηση από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
Το ανώτατο όριο τιμής προσθέτει στην αβεβαιότητα. Οι επίδοξοι πελάτες μπορεί να αποφασίσουν ότι η αγορά ρωσικών φορτίων έχει γίνει πολύ επικίνδυνη και πολύπλοκη, αποσύροντας άλλη μια παρτίδα αγοραστών από την αγορά.
Όπως έχει απειλήσει το Κρεμλίνο, η Ρωσία ενδέχεται να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου της ως αποτέλεσμα. Ο ΔΟΕ έχει εκτιμήσει ότι η Ρωσία θα μειώσει την παραγωγή κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως τις αρχές του 2023.
Άλλοι παράγοντες θα υπαγορεύσουν επίσης τις τιμές. Σπάνιες διαμαρτυρίες στην Κίνα έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη δέσμευση της χώρας στην πολιτική της «μηδενικού Covid» και η ζήτηση θα μπορούσε να αυξηθεί εάν η οικονομία της επιταχύνει τους ρυθμούς της.
Ο Οργανισμός των Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών, ή ΟΠΕΚ, θα μπορούσε επίσης να αλλάξει την παραγωγή του. Το καρτέλ την Κυριακή αποφάσισε να διατηρήσει τις περικοπές παραγωγής που είχαν ανακοινωθεί προηγουμένως , δίνοντάς του περισσότερο χρόνο για να αξιολογήσει τις επιπτώσεις του εμπάργκο και του ανώτατου ορίου τιμών.
Το εμπάργκο της Ευρώπης στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου τον Φεβρουάριο θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει σημείο ανάφλεξης για τις τιμές της ενέργειας, καθώς η περιοχή παραμένει εξαρτημένη από το ρωσικό ντίζελ. Η εύρεση εναλλακτικών πηγών σε μόλις δύο μήνες μπορεί να είναι δύσκολη.
πηγή:cnn
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας