Reuters: Γιατί υπάρχει παγκόσμια κρίση στη διύλιση πετρελαίου

Reuters: Γιατί υπάρχει παγκόσμια κρίση στη διύλιση πετρελαίου

Πηγή: Αρχείου

Μία εξήγηση γιατί εκτινάχθηκε το κόστος της τιμής των καυσίμων, ενώ οι τιμές του αργού έχουν σημειώσει μέτρια άνοδο

Σε “νευρική κρίση” βρίσκονται οι πολίτες σε όλο τον κόσμο με τις τιμές των καυσίμων να εκτινάσσονται στα ύψη και το αυξημένο κόστος για τη θέρμανση κτιρίων, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη βιομηχανική παραγωγή.

Οι τιμές ήταν ήδη αυξημένες πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου. Όμως από τα μέσα Μαρτίου, το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί ενώ οι τιμές του αργού έχουν σημειώσει μέτρια άνοδο. Ο μεγάλος λόγος είναι η έλλειψη επαρκούς ικανότητας διύλισης για την επεξεργασία αργού σε βενζίνη και ντίζελ για την κάλυψη της υψηλής παγκόσμιας ζήτησης.

Συνολικά, υπάρχει αρκετή ικανότητα για τη διύλιση περίπου 100 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου την ημέρα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, αλλά περίπου το 20% αυτής της δυναμικότητας δεν είναι αξιοποιήσιμο. Μεγάλο μέρος αυτής της αχρησιμοποίητης χωρητικότητας βρίσκεται στη Λατινική Αμερική και σε άλλα μέρη όπου υπάρχει έλλειψη επενδύσεων. Αυτό αφήνει περίπου 82-83 εκατομμύρια bpd σε προβλεπόμενη δυναμικότητα.

Πόσα διυλιστήρια έχουν κλείσει

Η βιομηχανία διύλισης εκτιμά ότι ο κόσμος έχασε συνολικά 3,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερήσιας ικανότητας διύλισης από τις αρχές του 2020. Περίπου το ένα τρίτο αυτών των απωλειών σημειώθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τα υπόλοιπα στη Ρωσία, την Κίνα και την Ευρώπη. Η ζήτηση καυσίμων κατέρρευσε νωρίς στην πανδημία, όταν τα lockdown και η απομακρυσμένη εργασία ήταν ευρέως διαδεδομένα. Πριν από αυτό, η ικανότητα διύλισης δεν είχε μειωθεί σε κανένα έτος για τουλάχιστον τρεις δεκαετίες.

Η παγκόσμια ικανότητα διύλισης αναμένεται να επεκταθεί κατά 1 εκατομμύριο bpd ημερησίως το 2022 και 1,6 εκατομμύρια bpd το 2023.

Τον Απρίλιο, 78 εκατομμύρια βαρέλια υποβλήθηκαν σε επεξεργασία καθημερινά, απότομα χαμηλότερα από τον μέσο όρο των 82,1 εκατομμυρίων bpd πριν από την πανδημία. Ο ΔΟΕ αναμένει ότι η διύλιση θα ανακάμψει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού στα 81,9 εκατομμύρια bpd, καθώς τα κινεζικά διυλιστήρια επανέρχονται στο δίκτυο.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα, η Ρωσία και η Ευρώπη λειτουργούν όλα τα διυλιστήρια με χαμηλότερη δυναμικότητα από ό,τι πριν από την πανδημία. Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ έκλεισαν σχεδόν ένα εκατομμύριο bpd δυναμικότητας από το 2019 για διάφορους λόγους.

Σχεδόν το 30% της ικανότητας διύλισης της Ρωσίας έμεινε σε αδράνεια τον Μάιο, ανέφεραν πηγές στο Reuters. Πολλά δυτικά έθνη απορρίπτουν τα ρωσικά καύσιμα.

Η Κίνα έχει την πιο πλεονάζουσα ικανότητα διύλισης, οι εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων επιτρέπονται μόνο βάσει επίσημων ποσοστώσεων, που χορηγούνται κυρίως σε μεγάλες κρατικές εταιρείες διύλισης και όχι σε μικρότερες ανεξάρτητες εταιρείες που κατέχουν μεγάλο μέρος της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας της Κίνας.

Από την περασμένη εβδομάδα, τα επιτόκια λειτουργίας στα κρατικά διυλιστήρια της Κίνας ήταν κατά μέσο όρο περίπου 71,3% και τα ανεξάρτητα διυλιστήρια ήταν περίπου 65,5%. Αυτό ήταν υψηλότερο από νωρίτερα το έτος, αλλά χαμηλό σε ιστορικά πρότυπα.

Τι συμβάλλει στις υψηλές τιμές

Το κόστος μεταφοράς προϊόντων σε πλοία στο εξωτερικό έχει αυξηθεί λόγω της υψηλής παγκόσμιας ζήτησης, καθώς και των κυρώσεων σε ρωσικά πλοία. Στην Ευρώπη, τα διυλιστήρια περιορίζονται από τις υψηλές τιμές του φυσικού αερίου, το οποίο τροφοδοτεί τις δραστηριότητές τους.

Ορισμένα διυλιστήρια εξαρτώνται επίσης από το πετρέλαιο ως ενδιάμεσο καύσιμο. Η απώλεια ρωσικού πετρελαίου κενού αέρος εμπόδισε ορισμένους από την επανεκκίνηση ορισμένων μονάδων παραγωγής βενζίνης.

Ποιος ωφελείται από την τρέχουσα κατάσταση

Τα διυλιστήρια, ειδικά εκείνα που εξάγουν πολλά καύσιμα σε άλλες χώρες, όπως τα διυλιστήρια των ΗΠΑ. Οι παγκόσμιες ελλείψεις καυσίμων αύξησαν τα περιθώρια διύλισης σε ιστορικά υψηλά, με το βασικό κρακ 3-2-1 να πλησιάζει τα 60 δολάρια το βαρέλι. Αυτό οδήγησε σε μεγάλα κέρδη για τη Valero που εδρεύει στις ΗΠΑ και τη Reliance Industries με έδρα την Ινδία

Η Ινδία, η οποία διυλίζει περισσότερα από 5 εκατομμύρια bpd, σύμφωνα με τον IEA, εισάγει φθηνό ρωσικό αργό για εγχώρια χρήση και εξαγωγή. Αναμένεται να αυξήσει την παραγωγή κατά 450.000 έως το τέλος του έτους, ανέφερε ο IEA.

Περισσότερες δυνατότητες διύλισης πρόκειται να διατεθούν στο διαδίκτυο στη Μέση Ανατολή και την Ασία για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play