Η πανδημία στη Σανγκάη φέρνει εφοδιαστικό… κομφούζιο – Πως επηρεάζεται η Ελλάδα
Πηγή: CNN
Νέα αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλούν τα πρόσφατα lockdowns στην Κίνα –κυρίως αυτό στη Σανγκάη–, με τις επιχειρήσεις πλέον και στην Ελλάδα να μοιάζουν σαν να βρίσκονται ανάμεσα σε συμπληγάδες πέτρες.
Πριν καλά καλά ομαλοποιηθεί η κατάσταση από τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που ξεκίνησαν πέρυσι και οφείλονταν στην απότομη επανεκκίνηση της οικονομίας παγκοσμίως, και ενώ από τα τέλη Φεβρουαρίου η κρίση στην Ουκρανία έχει προκαλέσει νέα προβλήματα, τώρα επανέρχονται στο προσκήνιο οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών από την Κίνα, σύμφωνα με το kathinerini.gr.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) κ. Βασίλη Κορκίδη, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών φθάνουν ήδη έως και τις 14 ημέρες, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται το ενδεχόμενο να επιδεινωθεί η κατάσταση εάν διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα τα πολύ αυστηρά περιοριστικά μέτρα στην Κίνα.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα από πλευράς καθυστερήσεων εντοπίζονται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στην «Κ», στον κλάδο ένδυσης – υπόδησης, καθώς και στον ξενοδοχειακό εξοπλισμό. Αν και για την ώρα δεν τίθεται θέμα ελλείψεων, δεν αποκλείουν να συμβεί κάτι τέτοιο εάν διαρκέσει για πολύ ακόμη το lockdown στη Σαγκάη, με δεδομένο μάλιστα ότι –εξαιτίας των προηγούμενων διαταραχών αλλά και των πολύ μεγάλων ανατιμήσεων που είχαν καταγραφεί ήδη από πέρυσι– τα αποθέματα των περισσότερων επιχειρήσεων είναι χαμηλότερα. Λόγω, δε, της επικείμενης έναρξης της τουριστικής περιόδου, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών ξενοδοχειακού εξοπλισμού μπορούν να προκαλέσουν αρκετά προβλήματα.
Στη μία εβδομάδα περιορίζονται για την ώρα οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών από μεγάλους προμηθευτές. Σύμφωνα, όμως, με υψηλόβαθμο στέλεχος πολύ μεγάλης αλυσίδας του κλάδου, το οποίο μίλησε στην «Κ», οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις από μικρότερους προμηθευτές είναι μεγαλύτερες και τα προβλήματα οξύτερα.
Για την ώρα δεν τίθεται θέμα ελλείψεων, όμως δεν αποκλείεται να συμβεί κάτι τέτοιο εάν διαρκέσει για πολύ ακόμη το lockdown στη Σαγκάη.
Η διακοπή λειτουργίας μονάδων γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών που βρίσκονται στη Σαγκάη και στις άλλες κινεζικές πόλεις της ευρύτερης περιοχής όπου έχει επιβληθεί lockdown αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω το πρόβλημα, που ήδη υπάρχει με τις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Και αυτό διότι η κατάσταση που προϋπήρχε και οδηγούσε σε καθυστερήσεις 4-12 μηνών στις παραδόσεις παραγγελιών καινούργιων αυτοκινήτων, αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει εκ νέου.
Τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων δεν έχουν επηρεασθεί ακόμη, όμως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Βεβαίως, αν και είχε ξεκινήσει μια αργή αποκλιμάκωσή τους, παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι, η οποία τώρα δεν αποκλείεται να ανακοπεί. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του εξειδικευμένου οίκου Drewry’s, ο σύνθετος παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index) διαμορφώθηκε στις 7 Απριλίου στα 8.041,50 δολάρια για το κοντέινερ 40 ποδών, καταγράφοντας μείωση σε σύγκριση με πριν από μία εβδομάδα. Η τιμή αυτή, ωστόσο, είναι υψηλότερη κατά 64% σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο. Επιπλέον καταγράφηκε μια μικρή αύξηση, της τάξης του 2%, μέσα σε μία εβδομάδα στα ναύλα που αφορούν τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από τη Σαγκάη στη Γένοβα, εξέλιξη που δεν αποκλείεται να προμηνύει περαιτέρω αυξήσεις.
Το χειρότερο, βεβαίως, είναι ότι η νέα αυτή διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα έρχεται να προστεθεί στα άλλα πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουν προκληθεί στη λειτουργία των επιχειρήσεων, παραγωγικών και εμπορικών, από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και του κόστους πρώτων υλών, απόρροια των γεωπολιτικών εξελίξεων.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας