Αγοράζει γαλλικές φρεγάτες η Ελλάδα εν μέσω πρωτοφανούς τουρκικής προκλητικότητας

Αγοράζει γαλλικές φρεγάτες η Ελλάδα εν μέσω πρωτοφανούς τουρκικής προκλητικότητας
Στην αγορά δύο γαλλικών φρεγατών προχωράει η Ελλάδα, εν μέσω τουρκικών προκλήσεων. Η συμφωνία «κλείστηκε» κατά τη συνάντηση Μητσοτάκη-Μακρόν, καθοριστικός ο ρόλος του Γάλλου υπουργού Οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ.

Η τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο έχει χτυπήσει «κόκκινο» το τελευταίο διάστημα και τα «επεισόδια» έρχονται το ένα μετά το άλλο. Γι’ αυτό και η ελληνική πλευρά αποφάσισε να θωρακίσει την χώρα, προχωρώντας σε μια σειρά από σημαντικές κινήσεις, με την αγορά δύο φρεγατών να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Στο πλαίσιο αυτό, η Αθήνα στο πρόσφατο τετ α τετ που είχε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Εμανουέλ Μακρόν στο Παρίσι, γνωστοποίησε, σύμφωνα με τη «RealNews» την πρόθεσή της να προχωρήσει στην απόκτηση δύο γαλλικών φρεγατών.

Πέρα από την την ευρύτερη αμυντική συνεργασία στρατηγικής σημασίας με τη Γαλλία, η ελληνική πλευρά στοχεύει και στην αγορά φρεγατών και μάλιστα με ευνοϊκούς οικονομικούς όρους. Άλλωστε για την κυβέρνηση αποτελεί προτεραιότητα η ενίσχυση του πολεμικού Ναυτικού και σε αυτό το πλαίσιο ο πρωθυπουργός σχεδιάζει να θωρακίσει περαιτέρω τον ελληνικό στρατιωτικό στόλο. Στη συνάντηση που είχε ο Μητσοτάκης με το Μακρόν στο Παρίσι ο Γάλλος πρόεδρος ρώτησε τον Έλληνα πρωθυπουργό ποιες είναι οι προθέσεις του για το θέμα της αγοράς δύο φρεγατών τύπου «Belhara».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε θετική απάντηση όσον αφορά την επιχειρησιακή αξία των φρεγατών, αλλά επισήμανε πως για να γίνει η παράδοση το 2023 θα πρέπει η συμφωνία να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλους του 2019 και να δοθούν οι απαραίτητες προκαταβολές. Ωστόσο, η δέσμευση να τηρηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% το 2019 δεν αφήνει δημοσιονομικό χώρο για να πραγματοποιηθεί η αγορά. Τότε ο Μακρόν φαίνεται να έβαλε στο παιχνίδι τον Γάλλο υπουργό οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ, ο οποίος στις 9 Αυγούστου είχε συναντηθεί με τον Μητσοτάκη στο Μαξίμου και είχαν συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών κινήθηκε με διαφορετικό τρόπο από ό,τι στην Αθήνα. Σε αντίθεση με την αρχική του στάση πως η όποια μορφή δανεισμού ουσιαστικά είναι αδύνατη τώρα φαίνεται να είπε πως η Γαλλία μπορεί να εξασφαλίσει στην Ελλάδα την αναγκαία χρηματοδότηση με εγγύηση του γαλλικού δημοσίου ώστε να αποκτηθούν οι δύο φρεγάτες. Χωρίς να δοθούν περισσότερες διευκρινίσεις το γαλλικό υπουργείο οικονομικών δεσμεύτηκε να επανέλθει σύντομα με ολοκληρωμένο πρόγραμμα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές υπάρχει ένα νομικό σχήμα που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί μία φορά σε αγορά γαλλικών οπλικών συστημάτων από το Βέλγιο και πάνω εκεί θα μπορούσε να πατήσει το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών. Στη συνάντηση στο Ελιζέ η συμμετοχή του Λεμέρ ζητήθηκε από τη γαλλική πλευρά λίγες ώρες πριν το τετ-α-τετ του Μητσοτάκη με τον Μακρόν. Ο Γάλλος πρόεδρος δεν θα μπορούσε να κάνει οποιαδήποτε συζήτηση περί φρεγατών αν ο υπουργός οικονομικών δεν ξεκαθάριζε τη θέση του. Στη συνάντηση στο Παρίσι τα πράγματα πήραν άλλη τροπή χάρη στην καλή χημεία που έχει αναπτύξει ο Μακρόν με τον Μητσοτάκη. Γνωρίζονται άλλωστε από την εποχή που ο Γάλλος πρόεδρος ήταν υπουργός οικονομικών. Ο Μητσοτάκης είχε συναντηθεί με τον Μακρόν το 2016 στο Παρίσι και τον είδε ξανά ως πρόεδρος της Γαλλίας το Σεπτέμβριο του 2017.

Δεν πρέπει να παραβλεφθεί, όμως, το γεγονός ότι στις επαφές στο Παρίσι για λογαριασμό της ελληνικής πλευράς συμμετείχε και ο Έλληνας σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας Αλέξανδρος Διακόπουλος αφού πέρα από το θέμα των φρεγατών συζητήθηκε σε βάθος τα ζητήματα ασφάλειας και αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας. Ειδικά για το θέμα της κυπριακής ΑΟΖ και τις παράνομες δραστηριότητες της Τουρκίας ο Γάλλος πρόεδρος πήρε σαφή θέση. «Δεν θα δείξουμε την παραμικρή αδυναμία στον τομέα αυτόν» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εάν η πρόταση Λε Μέρ ικανοποιήσει την ελληνική πλευρά, η χώρα μας θα μπορούσε να αποκτήσει την κυριότητα των φρεγατών με την παραλαβή της πρώτης από το 2023 και μετά. Το κόστος ανά φρεγάτα ανάλογα με τον οπλισμό που θα φέρει αυτή, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, είναι κοντά στα 700 εκατομμύρια ευρώ. Για να ολοκληρωθεί όμως η παραγγελία απαιτείται άμεσα, δηλαδή μέσα στο 2019, καταβολή εγγύησης 150 εκατομμυρίων ευρώ για κάθε φρεγάτα.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play