Νόμος Παρασκευόπουλου: Τροπολογία από τη ΝΔ για την κατάργησή του

Νόμος Παρασκευόπουλου: Τροπολογία από τη ΝΔ για την κατάργησή του
Τροπολογία για την κατάργηση του νόμου Παρασκευόπουλου, καθώς και για την ίδρυση φυλακών υψίστης ασφαλείας, κατέθεσε στη Βουλή η Νέα Δημοκρατία.

Ο νόμος Παρασκευόπουλου έχει βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης τις τελευταίες ημέρες, με την αντιπολίτευση να στρέφει τα πυρά της στην κυβέρνηση. Μάλιστα η ΝΔ κατέθεσε τροπολογία με την οποία ζητά την κατάργηση του νόμου.

Η τροπολογία έρχεται μετά την παραδοχή του ίδιου του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης Νίκου Παρασκευόπουλου ότι ο νόμος ήταν έκτακτος και ότι πρέπει να αλλάξει, αλλά και μετά τις αποκαλύψεις για καταδικασθέντες που έκαναν χρήση των διατάξεών του, βγήκαν από τη φυλακή και ξανα-κύλησαν στο έγκλημα.

Ολόκληρη η τροπολογία που κατέθεσε η ΝΔ έχει ως εξής: 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΠΑΙΓΝΙΩΝ».ΘΕΜΑ: Κατάργηση διατάξεων του άρθρου 1 «Κατάργηση των καταστημάτων κράτησης Γ` τύπου» του ν. ν. 4322/2015 , τροποποίηση και κατάργηση διατάξεων του άρθρου 43 «Έκτακτα μέτρα για την αποσυμφόρηση των καταστημάτων κράτησης» του ν. 4489/2017 (Α’ 140).

Αιτιολογική έκθεση

Από τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα των εν λόγω ρυθμίσεων έχει αποδεδειγμένα δημιουργηθεί εξαιρετικά σημαντικός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια και διασάλευση της έννομης τάξης με κατάλυση του κοινού περί δικαίου αισθήματος. Εκ Δια των διατάξεων του άρθρου 12 του ν. 4322/2015 (Α΄ 42), οι οποίες εν πολλοίς επαναλήφθηκαν στο άρθρο 43 του ν.4489/2017 (Α΄ 140) αποφυλακίσθηκαν πλέον των 12.500 κρατουμένων, εκ των οποίων άνω των 2.000 εξέτιαν ποινή κάθειρξης για την τέλεση ειδεχθών κακουργημάτων. Ειδικότερα δε, απεδείχθη αφενός ότι πολλοί εκ των αποφυλακισθέντων κατά τον τρόπο αυτόν έχουν προβεί σε σημαντικά νέα εγκλήματα κακουργηματικού χαρακτήρα και αφετέρου ότι ουσιαστικά διογκώθηκε η απασχόληση των αστυνομικών οργάνων με την καταστολή της προκληθείσας νέας εγκληματικότητας. Συνέπεια δε των ανωτέρω και σε συνδυασμό με την κατάργηση των φυλακών τύπου Γ’, δια της πρόωρης αποφυλακίσεως των ατόμων αυτών, είναι να πλήττεται σε κοινωνικό και ατομικό επίπεδο το αίσθημα δικαιοσύνης, η προστασία του ατόμου και των εννόμων αγαθών, καθώς και τελικώς να καθίσταται ανεπιτυχής ο σωφρονισμός των εν λόγω εγκληματιών.Περαιτέρω, έπειτα από τη δημόσια παραδοχή του πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ, που είχε το πρώτον εισηγηθεί τις σχετικές διατάξεις αποσυμφόρησης των φυλακών, για την ανάγκη κατάργησής τους, προτείνεται η τροποποίηση των άρθρων 12 του ν. 4233/2015 και 43 του ν. 4489/2017, καθώς και η επαναφορά των διατάξεων σχετικά με τα καταστήματα κράτησης Γ’ τύπου, δυνάμει επιτακτικών λόγων δημόσιας ασφάλειας. 

Προτεινόμενη ρύθμιση

Άρθρο …..Κατάργηση του άρθρου 1 του ν. 4322/2015 «Κατάργηση των καταστημάτων κράτησης Γ` τύπου».1. Το άρθρο 1 του ν. 4322/2015 (Α΄ 42) καταργείται.2. Τα άρθρα 1, 2 και 3 του ν. 4274/2014 (Α’147), το π..δ. 168/2014 «Ίδρυση Υπηρεσίας Εξωτερικής Ασφάλειας Καταστήματος Κράτησης Γ΄ τύπου Δομοκού και κατάρτιση Κανονισμού Λειτουργίας αυτής (Α΄ 252), η υπ’ αρ. 88741/22.12.2014 απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Καταστημάτων Κράτησης Γ΄ τύπου και Αυτοτελών Τμημάτων Γ` τύπου» (Β΄ 3455), καθώς και κάθε άλλη διάταξη κατά το μέρος που αναφέρονται στα «καταστήματα κράτησης Γ` τύπου» επαναφέρονται σε ισχύ.3. Η παρ. 2 του άρθρου 19 του Σωφρονιστικού Κώδικα (ν. 2776/1999) αντικαθίσταται ως εξής:«2. Τα γενικά καταστήματα κράτησης διακρίνονται σε Α`, Β` και Γ` τύπου. Στα Α` τύπου κρατούνται οι υπόδικοι, οι κρατούμενοι για χρέη και οι κατάδικοι σε ποινή φυλάκισης. Στα Β` τύπου κρατούνται, με την επιφύλαξη του επόμενου εδαφίου, οι υπόλοιποι κρατούμενοι. Στα Γ` τύπου, τα οποία ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κρατούνται, χωρίς επικοινωνία με κρατουμένους άλλων κατηγοριών, κρατούμενοι που εκτίουν ποινή ισόβιας κάθειρξης ή πρόσκαιρης κάθειρξης τουλάχιστον δέκα ετών και κρίνονται ιδιαίτερα επικίνδυνοι για την ομαλή κοινή συμβίωση στα καταστήματα άλλου τύπου. Οι διατάξεις του δεύτερου και τρίτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 11 του παρόντος έχουν εφαρμογή και στα καταστήματα τύπου Γ`.»4. Οι διατάξεις του παρόντος ισχύουν από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Άρθρο …..

Τροποποίηση του άρθρου 12 του ν. 4322/2015 «Έκτακτα μέτρα για την αποσυμφόρηση των καταστημάτων κράτησης» :1. Οι παράγραφοι 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 και 10 όπως ισχύουν, του άρθρου 12 του ν.4322/2015 για επιτακτικούς λόγους δημόσιας ασφάλειας καταργούνται.2. Η παράγραφος 5 του άρθρου 12 του ν. 4322/2015, αναριθμείται σε παράγραφο 1 και τροποποιείται ως ακολούθως: 

1. Όσοι κρατούμενοι απολύθηκαν, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, αν υποπέσουν μέσα σε πέντε έτη από την αποφυλάκισή τους, σε νέα από δόλο αξιόποινη πράξη και καταδικαστούν αμετάκλητα οποτεδήποτε σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη των δύο ετών, εκτίουν αθροιστικά και το υπόλοιπο της ποινής για την οποία είχαν απολυθεί υπό όρο.

3. Η παράγραφος 6 του άρθρου 12 του ν. 4322/2015, αναριθμείται σε παράγραφο 2 και τροποποιείται ως ακολούθως:

«2. Στους απολυθέντες, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών με διάταξή του, μπορεί να επιβάλει: α) την υποχρέωσή τους να εμφανίζονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα στις αστυνομικές αρχές του τόπου όπου διαμένουν, β) τη μη απομάκρυνσή τους, χωρίς έγγραφη άδεια του εισαγγελέα πλημμελειοδικών, από τον ως άνω τόπο, γ) οποιονδήποτε άλλον όρο από αυτούς που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 100 Π.Κ. κρίνει σκόπιμο. Ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών, κατά την επιβολή των ως άνω όρων, οφείλει να λαμβάνει υπόψη του την προσωπικότητα, καθώς και τις ατομικές, οικογενειακές και επαγγελματικές ανάγκες του απολυόμενου. Σε περίπτωση που ο τελευταίος παραβαίνει τους όρους που του έχουν τεθεί, ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών διατάσσει την ανάκληση της απόλυσης. 

Στους απολυθέντες, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, στους οποίους ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών έχει επιβάλλει με ίδια διάταξή του, ήδη, τους κατά τα ανωτέρω όρους και αυτοί προβούν σε παραβίαση αυτών, διατάσσει την ανάκληση της απόλυσης.

Ανάκληση της απόλυσης πραγματοποιείται με διάταξη του εισαγγελέα πλημμελειοδικών, χωρίς τη συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 105 και επόμενα του Ποινικού Κώδικα.»

4. Προστίθενται νέοι παράγραφοι 3, 4 και 5 στο άρθρο 12 του ν. 4322/2015, ως ακολούθως: 

«3. Απολύσεις κρατουμένων που πραγματοποιήθηκαν κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, ανακοινώνονται από τους διευθυντές των καταστημάτων κράτησης τόσο στις αρμόδιες υπηρεσίες Ποινικού Μητρώου και καταχωρούνται στα οικεία δελτία των απολυθέντων, όσο και στη Διεύθυνση Αλλοδαπών του Κλάδου Ασφάλειας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας.

4. Οι φάκελοι κρατουμένων, οι οποίοι έχουν υποβληθεί, από τους διευθυντές των καταστημάτων κράτησης, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στον Εισαγγελέα του τόπου έκτισης της ποινής, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, εφόσον δεν έχει εκδοθεί διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα πλημμελειοδικών του τόπου έκτισης της ποινής, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιστρέφουν και δεν εκδίδεται διάταξη απόλυσης.

Κάθε αμφισβήτηση ως προς την εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου αυτού, λύεται από το συμβούλιο πλημμελειοδικών του τόπου έκτισης της ποινής, προκειμένου δε για ανηλίκους από το τριμελές δικαστήριο ανηλίκων του τόπου έκτισης.

5. Εάν ο απολυθείς, κατ` εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τελέσει μέσα σε πέντε (5) έτη από την αποφυλάκισή του νέα αξιόποινη πράξη και καταδικαστεί αμετάκλητα οποτεδήποτε σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη του ενός (1) έτους, εκτίει αθροιστικά και το υπόλοιπο της ποινής για την οποία είχε απολυθεί υπό όρο. Στην περίπτωση κατά την οποία, στον απολυθέντα κατ’εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 27.10.2015 και έως τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, είχε επιβληθεί ισόβια κάθειρξη, η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου, να μην τελέσει νέα αξιόποινη πράξη και να μην καταδικαστεί αμετάκλητα οποτεδήποτε σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη του ενός (1) έτους, ανέρχεται στα δέκα (10) έτη από την αποφυλάκισή του, άλλως εκτίει αθροιστικά και το υπόλοιπο της ποινής για την οποία είχε απολυθεί υπό όρο.».

Άρθρο …..

Τροποποίηση του άρθρου 43 του ν. 4489/2017 «Έκτακτα μέτρα για την αποσυμφόρηση των καταστημάτων κράτησης»

1. Οι παράγραφοι 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 12 και 13 του άρθρου 43 του ν.4489/2017 για επιτακτικούς λόγους δημόσιας ασφάλειας καταργούνται.

2. Η παράγραφος 5 του άρθρου 43 του ν. 4489/2017, αναριθμείται σε παράγραφο 1 και τροποποιείται ως ακολούθως:

«1. Στους απολυθέντες, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών με διάταξή του, μπορεί να επιβάλει: α) την υποχρέωσή τους να εμφανίζονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα στις αστυνομικές αρχές του τόπου όπου διαμένουν, β) τη μη απομάκρυνσή τους, χωρίς έγγραφη άδεια του εισαγγελέα πλημμελειοδικών, από τον ως άνω τόπο, γ) οποιονδήποτε άλλον όρο από αυτούς που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 100 Π.Κ. κρίνει σκόπιμο. Ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών, κατά την επιβολή των ως άνω όρων, οφείλει να λαμβάνει υπόψη του την προσωπικότητα, καθώς και τις ατομικές, οικογενειακές και επαγγελματικές ανάγκες του απολυόμενου. Σε περίπτωση που ο τελευταίος παραβαίνει τους όρους που του έχουν τεθεί, ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών διατάσσει την ανάκληση της απόλυσης. 

Στους απολυθέντες, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, στους οποίους ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών έχει επιβάλλει με ίδια διάταξή του, ήδη, τους κατά τα ανωτέρω όρους και αυτοί προβούν σε παραβίαση αυτών, διατάσσει την ανάκληση της απόλυσης.

Ανάκληση της απόλυσης πραγματοποιείται με διάταξη του εισαγγελέα πλημμελειοδικών, χωρίς τη συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 105 και επόμενα του Ποινικού Κώδικα.»

3. Η παράγραφος 4 του άρθρου 43 του ν. 4489/2017, αναριθμείται σε παράγραφο 2 και τροποποιείται ως ακολούθως: 

«2. Όσοι έχουν καταδικαστεί σε ποινή κάθειρξης για κακουργήματα που προβλέπονται στα άρθρα 299 παράγραφος 1, 322, 323, 323Α, 324, 336, 338, 339, 342, 348Α, 348Γ, 349, 351,351Α και 380 παράγραφος 1 εδάφιο τρίτο και 380 παράγραφος 2 του Ποινικού Κώδικα, και εφόσον έχουν ήδη απολυθεί σε εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τελούν υπό τον όρο της ανάκλησης, χωρίς τη συνδρομή των προϋποθέσεων των άρθρων 105 και επόμενα του Ποινικού Κώδικα. Στους απολυθέντες μπορούν να επιβληθούν οι όροι που αναφέρονται στην παράγραφο 1, καθώς και, εφόσον είναι δυνατό, η υποχρέωση του κατ` οίκον περιορισμού με ηλεκτρονική επιτήρηση, όπως αυτός ορίζεται στο άρθρο 283Α του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Η επιβολή της υποχρέωσης του κατ` οίκον περιορισμού με ηλεκτρονική επιτήρηση δεν μπορεί να εκτείνεται πέραν του χρονικού ορίου της περίπτωσης β` της παραγράφου 1 του άρθρου 105 του Ποινικού Κώδικα.».

4. Προστίθεται νέα παράγραφος 3 και 4 στο άρθρο 43 του ν. 4489/2017, ως ακολούθως: 

«3. Απολύσεις κρατουμένων που πραγματοποιήθηκαν κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, ανακοινώνονται από τους διευθυντές των καταστημάτων κράτησης τόσο στις αρμόδιες υπηρεσίες Ποινικού Μητρώου και καταχωρούνται στα οικεία δελτία των απολυθέντων, όσο και στη Διεύθυνση Αλλοδαπών του Κλάδου Ασφάλειας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας.

4. Οι φάκελοι κρατουμένων, οι οποίοι έχουν υποβληθεί, από τους διευθυντές των καταστημάτων κράτησης, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στον Εισαγγελέα του τόπου έκτισης της ποινής, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του παρόντος άρθρου, εφόσον δεν έχει εκδοθεί διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα πλημμελειοδικών του τόπου έκτισης της ποινής, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιστρέφουν και δεν εκδίδεται διάταξη απόλυσης.Κάθε αμφισβήτηση ως προς την εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου αυτού, λύεται από το συμβούλιο πλημμελειοδικών του τόπου έκτισης της ποινής, προκειμένου δε για ανηλίκους από το τριμελές δικαστήριο ανηλίκων του τόπου έκτισης.»

5. Η παράγραφος 8 του άρθρου 43 του ν. 4489/2017, αναριθμείται σε παράγραφο 5 και τροποποιείται ως ακολούθως: 

«5. Εάν ο απολυθείς, κατ` εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τελέσει μέσα σε πέντε (5) έτη από την αποφυλάκισή του νέα αξιόποινη πράξη και καταδικαστεί αμετάκλητα οποτεδήποτε σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη του ενός (1) έτους, εκτίει αθροιστικά και το υπόλοιπο της ποινής για την οποία είχε απολυθεί υπό όρο. Στην περίπτωση κατά την οποία, στον απολυθέντα κατ’εφαρμογή των διατάξεων που ίσχυσαν από 21.09.2017 και έως τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, είχε επιβληθεί ισόβια κάθειρξη, η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου, να μην τελέσει νέα αξιόποινη πράξη και να μην καταδικαστεί αμετάκλητα οποτεδήποτε σε ποινή στερητική της ελευθερίας μεγαλύτερη του ενός (1) έτους, ανέρχεται στα δέκα (10) έτη από την αποφυλάκισή του, άλλως εκτίει αθροιστικά και το υπόλοιπο της ποινής για την οποία είχε απολυθεί υπό όρο.».

6. Η παράγραφος 11 του άρθρου 43 του ν. 4489/2017 αναριθμείται σε παράγραφο 6 και τροποποιείται ως ακολούθως:

«6. Οι ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου δεν έχουν εφαρμογή σε όσους μεταφέρονται σε ελληνικά καταστήματα κράτησης από την αλλοδαπή, σε εφαρμογή του ν. 4307/2014 (Α` 246) ή της Σύμβασης για τη μεταφορά των καταδίκων, η οποία κυρώθηκε με το ν. 1708/1987 (Α` 108), καθώς και του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου στην ανωτέρω Σύμβαση, το οποίο κυρώθηκε με το ν. 3351/2005 (Α` 147).».Αθήνα, 13.11.2017

Οι προτείνοντες Βουλευτές

1. Παναγιωτόπουλος Νικόλαος 2. Καραγκούνης Κωνσταντίνος3. Δένδιας Νικόλαος

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play