Κοστίζει ακριβά στα σούπερ μάρκετ η απογόρευση κυκλοφορίας φορτηγών στο κέντρο

Κοστίζει ακριβά στα σούπερ μάρκετ η απογόρευση κυκλοφορίας φορτηγών στο κέντρο

Πηγή: Zerdesign

Ανω των 5 εκατ. η επιβάρυνση του νυχτερινού εφοδιασμού των σούπερ μάρκετ

Σε 5 εκατ. ευρώ ετησίως εκτιμάται η πρόσθετη επιβάρυνση στο μισθολογικό κόστος μόνο για τα καταστήματα σούπερ μάρκετ που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων από την εφαρμογή της πρόσφατης απόφασης της Περιφέρειας Αττικής για την απαγόρευση της κυκλοφορίας φορτηγών άνω των 2 τόνων από τις 9 π.μ. μέχρι τις 9 μ.μ. Μάλιστα, το παραπάνω κόστος θεωρείται ότι βασίζεται σε συντηρητικούς υπολογισμούς καθώς λαμβάνει υπόψη ότι σε κάθε κατάστημα θα πρέπει να απασχολούνται για να παραλαμβάνουν βράδυ τα εμπορεύματα δύο μόλις άτομα, εκ των οποίων ο ένας να είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια. Σε άλλα 5 εκατ. υπολογίζεται το πρόσθετο μισθολογικό κόστος για την εφαρμογή της απόφασης της Περιφέρειας σε τρεις ακόμη δήμους της Αττικής, τους Δήμους Ηλιούπολης, Γαλατσίου και Δάφνης-Υμηττού.

Τα προβλήματα λειτουργίας και κυρίως ομαλής τροφοδοσίας που προκαλεί η επίμαχη απόφαση της Περιφέρειας Αττικής δεν αφορούν βεβαίως μόνο τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, αλλά συνολικά το λιανεμπόριο, από μεγάλες αλυσίδες λιανικής έως περίπτερα. Ωστόσο, στα σούπερ μάρκετ εντοπίζεται κυρίως η απουσία εναλλακτικών λύσεων, δεδομένου ότι λόγω της φύσης των εμπορευμάτων χρειάζονται μεγάλα φορτηγά και όχι ελαφρά (βαν). Ακόμη και αν υποτεθεί ότι για τη μεταφορά των εμπορευμάτων μπορούν να χρησιμοποιούνται ηλεκτροκίνητα φορτηγά, τούτο δεν ισχύει για τα εμπορεύματα που απαιτούν ψυγείο, διότι απλώς δεν υπάρχουν τέτοια ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Τα προβλήματα που δημιουργεί ήδη η εν λόγω απόφαση, που εφαρμόστηκε άμεσα από την 1η Ιανουαρίου 2023, χωρίς να προβλεφθεί κάποια μεταβατική περίοδος προκειμένου να προετοιμαστούν οι επιχειρήσεις, συζητήθηκαν σε τηλεδιάσκεψη στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, η Ελληνική Εταιρεία Logistics, εκπρόσωποι των περιπτερούχων κ.ά.

Σημειώνεται ότι στην Αττική υπάρχουν 1.280 καταστήματα σούπερ μάρκετ, εκ των οποίων στην Αθήνα 193, με τις επιχειρήσεις να εκτιμούν ότι το κόστος από την εφαρμογή των απαγορεύσεων στην κυκλοφορία των φορτηγών είναι πολλαπλάσιο από την κερδοφορία των καταστημάτων αυτών. Κόστος, πέρα από τους λιανέμπορους, υπάρχει και για τις βιομηχανίες και εν γένει τους προμηθευτές, καθώς αρκετοί παραδίδουν τα προϊόντα απευθείας στα καταστήματα, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αναμορφώσουν το πρόγραμμα των δρομολογίων και να παραδίδουν τα εμπορεύματα κατά τις βραδινές ώρες, εάν δεν θέλουν να «συνωστίζονται» στους δρόμους και έξω από τα καταστήματα –ειδικά μάλιστα καθώς τα καταστήματα στην Αθήνα σπάνια διαθέτουν χώρο στάθμευσης– στο δίωρο 7 π.μ.-9 π.μ. Σημειώνεται ότι πριν από τις 7 π.μ. δεν μπορούν να εκφορτώνουν τα εμπορεύματα καθώς πρόκειται για ώρα κοινής ησυχίας.

Πόσο εφικτή είναι η λύση της χρήσης ηλεκτροκίνητων βαν; Το κόστος αγοράς ενός ηλεκτροκίνητου βαν 2,5 τόνων μεικτού βάρους και ωφέλιμου βάρους 600-750 κιλών κυμαίνεται από 38.000 έως 45.000 ευρώ, ενώ σε περίπτωση leasing το κόστος ανά όχημα είναι 350-400 ευρώ μηνιαίως. Υπάρχουν όμως και άλλα πρακτικά ζητήματα: αν και θεωρητικά τα βαν αυτά έχουν αυτονομία 200 χιλιόμετρα, όταν είναι φορτωμένα αυτή μειώνεται στα 120-150 χιλιόμετρα.

Μεταξύ των προτάσεων που αναμένεται να κάνουν οι φορείς στην πολιτεία είναι να υπάρξει έστω και εκ των υστέρων μια μεταβατική περίοδος, για παράδειγμα να εφαρμοστεί η απόφαση έπειτα από 6 μήνες ή αρχικά μόνο στην περιοχή του δακτυλίου, καθώς και να δοθεί η δυνατότητα να κινούνται ελεύθερα όλες τις ώρες και τα φορτηγά που καίνε φυσικό αέριο.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play