Ζωντανά Όντα: Κάνοντας Βουδιστική Τέχνη στο σήμερα
Πηγή: YouTube
Ο Βουδισμός εμφανίστηκε στη βορειοανατολική Ινδία κάποια στιγμή μεταξύ του τέλους του 6ου και των αρχών του 4ου αιώνα π.Χ. Συχνά συνδέεται με τον διαλογισμό, τη φιλοσοφική αμφισβήτηση και την ηθική της συμπόνιας. Η δημοφιλής άποψη υποστηρίζει ότι ο Βουδισμός απορρίπτει την τελετουργία, τη μαγεία και τη λατρεία της εικόνας και είναι σε μεγάλο βαθμό συμβατός με την επιστήμη. Ωστόσο, αυτός ο χαρακτηρισμός είναι εντυπωσιακά διαφορετικός από αυτό που ιστορικά σήμαινε η θρησκεία για τους Ασιάτες Βουδιστές. Και αποτυγχάνει να συλλάβει τη ζωντάνια που βρίσκουν πολλοί σύγχρονοι καλλιτέχνες —ιδιαίτερα όσοι εργάζονται στα ψηφιακά μέσα— σε συνδιασμό με αυτή την άφθονη παράδοση.
Στον Βουδισμό, οι εικόνες και οι σχετικές πρακτικές τους είναι κεντρικές στη θρησκευτική ζωή: Οι εικόνες δεν αντιπροσωπεύουν μόνο θεότητες, αλλά ουσιαστικά είναι θεϊκές οντότητες οι ίδιες, όπως υποστηρίζει ο ιστορικός τέχνης Stanley K. Abe στη μελέτη του Ordinary Images (2002). Οι τελετουργίες και οι οπτικές αναπαραστάσεις διευκολύνουν την πνευματική καλλιέργεια. Οι ασκούμενοι αλληλεπιδρούν με ιερές εικόνες κάνοντας προσφορές, γράφοντας ποιήματα και πραγματοποιώντας πομπές εικόνων. Ο υλικός πολιτισμός είναι τόσο θεμελιώδης για τον Βουδισμό όσο τα παραδοσιακά δόγματα και τα κείμενα.
Ο Βουδισμός λέγεται συχνά ότι είναι εξαιρετικά λιτός. Αλλά ενώ η αφήγηση του Βούδα σίγουρα τονίζει την απάρνηση, η θρησκεία δεν είναι απαραίτητα σκοτεινή. Αντίθετα, η απάρνηση αντιμετωπίζεται συχνά με λαμπρότητα: ουράνια λουλούδια, κοσμήματα, φως του ουράνιου τόξου και λαμπεροί θεοί κατοικούν στη λογοτεχνία και τις υλικές εκφράσεις της πίστης. Πολυάριθμοι σύγχρονοι καλλιτέχνες απολαμβάνουν αυτόν τον εκθαμβωτικό οπτικό πλούτο. Η Mariko Mori, για παράδειγμα, κάνει συχνά ρητή αναφορά στην ιαπωνική βουδιστική εικονογραφία και τελετουργική πρακτική, την οποία θεωρεί μέρος της πολιτιστικής της κληρονομιάς.
Εν τω μεταξύ, το άβαταρ βίντεο του Μόρι, εμπνευσμένο από βουδιστές, επιπλέει πάνω από το νερό ως ψηφιακή ενσάρκωση του Kannon, του μποντισάτβα της συμπόνιας, της πιο δημοφιλής βουδιστικής θεότητας της Ιαπωνίας. Το avatar εκτελεί ένα τελετουργικό που αντικατοπτρίζει τη μελέτη του Μόρι για τις ακολουθίες μούδρα (χειρονομίες) που εκτελούνται σε λειτουργικά πλαίσια, ένα βασικό συστατικό του Εσωτερικού Βουδισμού. Η έρευνά επικεντρώθηκε στο Womb Realm mandala (Taizōkai) της ιαπωνικής σχολής Shingon, αλλά ο καλλιτέχνης επέλεξε να δημιουργήσει τη δική της ακολουθία χειρονομιών. Στενά συνδεδεμένη με τους Nirvana είναι η φωτογραφική σειρά της Mori «Esoteric Cosmos» (1996–98), στην οποία παραπέμπει στη δημοφιλή θεότητα Kichijōten, που λατρεύεται στην Ιαπωνία από τον 8ο αιώνα ως η θεά της άφθονης σοδειάς και της καλής τύχης. Το ψηφιακό avatar κρατά στο χέρι της ένα κόσμημα που εκπληρώνει τις επιθυμίες που εμφανίζεται σε πολλές παραδοσιακές βουδιστικές ιστορίες τόσο από τη Νότια όσο και από την Ανατολική Ασία.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας