Φυσικό αέριο: Η Ελλάδα σε τροχιά εξασφάλισης του ενεργειακού εφοδιασμού της
Πηγή: Αρχείου
Με την τιμή των futures του φυσικού αερίου στον ολλανδικό κόμβο TTF, να κινούνται εξακολουθητικά σε υψηλά επίπεδα, η επίσπευση μιας αποτελεσματικής λύσης και για το κόστος του ορυκτού καυσίμου γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ. Η χώρα μας έχει ήδη πετύχει σε σημαντικό βαθμό την απεξάρτησή της από τις ρωσικές διαδρομές του αερίου, χάρη στο δίκτυο υποδομών LNG και διασυνδετηρίων αγωγών με τα γειτονικά κράτη της βαλκανικής. Ήδη έχουμε πετύχει να μειώσουμε το μερίδιο του ρωσικού αερίου στο διάστημα Ιανουάριος-Νοέμβριος κατά περισσότερες από 11 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό (35% από 46,4%). Τούτο σημαίνει πως χρειαζόμαστε να εξασφαλίσουμε πρόσθετη δυναμικότητα σε υγροποιημένο φυσικό αέριο ώστε να είμαστε σε θέση να αντικαταστήσουμε τοις εισαγωγές από την Ρωσία, καθώς η μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα της Ρεβυθούσας είναι 19,1 εκατ. κυβικά μέτρα ημερησίως, και η μέγιστη ημερήσια εγχώρια κατανάλωση ανέρχεται σε 27 εκατ. κυβικά μέτρα.
Η προετοιμασία της χώρας για να μπορέσει να πετύχει το κύριο ζητούμενο, ήτοι, την πλήρη ανεξαρτησία της από τον βασικό, έως χθες, προμηθευτή της με αέριο, αλλά και για να αποκτήσει την ευχέρεια να επιλέγει ελεύθερα από ποιες πηγές θα προμηθεύεται ενέργεια σε λίγα χρόνια από σήμερα, περνά μέσα από την επιτάχυνση της κατασκευής μιας νέας σειράς πλωτών τερματικών σταθμών υποδοχής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG.
Ήδη έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση του FSRU της Αλεξανδρούπολης που θα μπορεί να λειτουργήσει από το 2024, ενώ έχει αποφασιστεί και η κατασκευή ενός τρίτου FSRU στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας (Διώρυγα Gas) που αναμένεται να λειτουργήσει ένα χρόνο αργότερα.
Υπό εξέταση βρίσκεται η κατασκευή ακόμη δύο τερματικών σταθμών LNG, στην Θεσσαλονίκη και στον Βόλο. Με το δίκτυο των FSRU, αλλά και την αναβάθμιση του διασυνδετήριου αγωγού IGB, η Ελλάδα θα είναι σε θέση, αφενός να εξασφαλίσει το στόχο της ενεργειακής τροφοδοσίας της, και αφετέρου να καλύψει τις ανάγκες σε φυσικό αέριο των γειτονικών χωρών, ιδίως της Βουλγαρίας, αλλά και σε δεύτερο στάδιο της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας. Με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει σημαντικό ρόλο ως περιφερειακός κόμβος μεταφοράς ενέργειας προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Εξίσου σημαντική είναι όμως και η μείωση της κατανάλωσης που εξυπηρετεί ευρύτερους στόχους της πολιτικής προς την Ενεργειακή Μετάβαση. Σημειώνουμε πως η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου τρέχοντος έτους, μειώθηκε κατά περισσότερο από 19%, στα 4,45 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm), σε σύγκριση με πέρυσι.
Τώρα όλα εναπόκεινται στην πολιτική βούληση που θα επιδειχθεί την προσεχή Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου, κατά τη νέα συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου θα αποφασιστεί, πιθανώς, ποιος θα είναι ο δρόμος του πλαφόν που θα οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου.
Ο καθορισμός μιας ανώτατης τιμής που θα κυμαίνεται μεταξύ 180-200 ευρώ ανά μεγαβατώρα είναι πλέον αρκετά πιθανός, υπό την έννοια ότι το Βερολίνο φαίνεται να ρίχνει τον πήχη των απαιτήσεών του και η Επιτροπή υπαναχωρεί από τις αρχικές θέσεις της για πλαφόν στα 275 ευρώ. .
Εάν πράγματι γίνει δυνατή η επίτευξη συμφωνίας τη Δευτέρα, θα πρόκειται για μια ακόμη περίπτωση κατά την οποία οι ευρωπαϊκές ηγεσίες χάνουν πολύτιμο χρόνο, διεκδικώντας οφέλη σε εθνικό επίπεδο. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το είπε σαφώς: «Είναι λυπηρό το γεγονός ότι χρειαστήκαμε τόσους μήνες για να καταλήξουμε σε μία αυτονόητη απόφαση, να περιορίσουμε το ύψος των τιμών του φυσικού αερίου έτσι ώστε να αποτρέπουμε την εργαλειοποίησή του από τη Ρωσία.»
Το εάν όμως μια συμφωνία για το πλαφόν θα επηρεάσει καθοριστικά και τις τις τιμές του φυσικού αερίου είναι κάτι το οποίο μέλλει να αποδειχτεί, καθότι η αγορά διαπνέεται και εμφορείται από τους δικούς της κανόνες. Τουλάχιστον θα έχει γίνει μια σοβαρή προσπάθεια να ελεγχούν, κατά πάσα πιθανότητα, οι κερδοσκοπικές τάσεις σε μια χαοτική αγορά.
πηγή:energia
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας