Σαπφώ Νοταρά: Πέθανε μόνη της και της άρεσε να βάζει «μπουρλότο» μόνο στη σκηνή

Σαπφώ Νοταρά: Πέθανε μόνη της και της άρεσε να βάζει «μπουρλότο» μόνο στη σκηνή

Πηγή: iPliroforia.gr

«Εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορρα», θα έλεγε εάν έβλεπε τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία

Υπάρχει η πολυειπωμένη, μα πάντα ξεκαρδιστική ιστορία, με έναν θεατρικό συγγραφέα που θέλησε κάποτε να κάνει τηλεφωνική φάρσα στη Σαπφώ Νοτάρα. Χαράματα λοιπόν την παίρνει τηλέφωνο. Από την άλλη γραμμή ακούγεται αγουροξυπνημένη η ηθοποιός. «Είμαι ο Χάρος κι ήρθα να σε πάρω» της είπε απ’ την άλλη άκρη της γραμμής για να εισπράξει τη φοβερή της απάντηση: «Π… Χάρο πρώτη φορά ακούω»! Και του το ‘κλεισε!

View this post on Instagram

A post shared by Elena’s diary_blog (@elenasdiary_blog)

Όπως «έκλεισε» και θέση στην αιωνιότητα καθώς δύο ατάκες της ήρθαν για να μείνουν: Το «Εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορρα» και το «Μπουρλότο».

Ξεκαρδιστική είναι κι άλλη μία ιστορία που έγινε γνωστή μέσα από την μαρτυρία της ηθοποιού Μαρίας Κωνσταντάρου, όπου μαζί με τη Νοταρά και τη Δέσποινα Στυλιανοπούλου είχαν πάει με το αυτοκίνητο τους κάπου στην παραμεθόριο. Εποχή χούντας. Έξω από ένα συνοριακό φυλάκιο, οι στρατιώτες τις υποδέχτηκαν με τα όπλα παρατεταμένα. Αρχικά τα έχασαν με τρεις γυναίκες στα μέρη τους και παρόλο που στην πορεία τις αναγνώρισαν, τα όπλα δεν τα κατέβασαν. «Μας συγχωρείτε», ρώτησε η Στυλιανοπούλου, «καλά πάμε για το τάδε μέρος;»… «Από κει», τους υπέδειξαν… Ξαναγυρνάει η Στυλιανοπούλου και τους λέει: «Μα αν πάμε από κει δε θα βγούμε αλλού;»… Πετάγεται η Νοταρά και της λέει μεσ’ στα νεύρα: «Μωρή! Τώρα θα μάθεις γεωγραφία;»…

Ελεύθερο πνεύμα

Η ίδια απέφευγε να μιλάει για τα παιδικά της χρόνια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι είχε γεννηθεί στη Βήσσανη Ιωαννίνων, το επίθετο της ήταν Χανδάνου, είχε μια αδελφή μεγαλύτερη και το μεγαλύτερο μέρος ως παιδί και έφηβη το έζησε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Έχασε πολύ μικρή τον πατέρα της και η μητέρα της ξαναπαντρεύτηκε.

Πνεύμα ατίθασο και ελεύθερο από μικρή, θέλει και καταφέρνει να στηρίζεται στις δικές της δυνάμεις. Βρισκόμαστε στη δεκαετία του 1920 και η συντριπτική πλειοψηφία των γυναικών ασκεί το επάγγελμα οικιακά. Η Σαπφώ όχι μόνο σπουδάζει στην Εμπορική σχολή οικονομικά και διορίζεται στην Εθνική τράπεζα. Και αφού κατακτήθηκε η οικονομική ανεξαρτησία, σειρά έχουν τα όνειρα. Και αν το να σπουδάσει μια κοπέλα στην δεκαετία του ’20 και να γίνει οικονομικά ανεξάρτητη ήταν κάπως, φανταστείτε τι γροθιά στο μαχαίρι έριξε, αποφασίζοντας να γίνει ηθοποιός.

Οι ρόλοι και ο εγκλωβισμός

Από τη δεκαετία του ’30 η Σαπφώ, που στην πορεία έγινε Νοταρά, λόγω του δρόμου όπου βρισκόταν η Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου, άρχισε να παίζει στο θέατρο. Ο κινηματογράφος άργησε πολύ. Μόλις το 1951, γύρισε την πρώτη της ταινία, τη Λύκαινα. Η δεύτερη ήρθε λίγο μετά και άλλαξε την ιστορία του εγχώριου σινεμά. Ήταν το Κυριακάτικο ξύπνημα του Μιχάλη Κακογιάννη. Αν κοιτάξει κανείς τη ζωή της, διαπιστώνει ότι οι παρέες της ήταν η ελίτ της εποχής. Κακογιάννης, Τσαρούχης, Χατζηδάκις. Από το θέατρο δεν είχε πολλές παρέες. Και δεν ήθελε και πίστευε ότι δεν της φέρθηκαν καλά και αξιοκρατικά.

Η Νοταρά έγινε γνωστή –και αγαπητή– στο κοινό, μετά τα 50 της. Και στην ουσία, αναγέννησε τον εαυτό της, όσον αφορά την καλλιτεχνική της περσόνα. Ναι, αυτή η μπάσα, βροντερή, γκροτέσκ φωνή ήταν δική της εφεύρεση. Και πέτυχε. Στην ουσία ήταν το όπλο στο βιοπορισμό, για μια γυναίκα μόνη και μοναχική που ήθελε να επιβιώσει χωρίς φιλίες, λυκοφιλίες και πισώπλατα μαχαιρώματα. Και ναι, κέρδισε. Έγινε και αγαπητή, ειδικά σε μια περίοδο που κυριαρχούσαν οι λαμπεροί σταρ πρώτης γραμμής. Και επειδή κάτω από την γκροτέσκ περσόνα της, υπήρχε η στόφα της καλής ηθοποιού, δεν ήταν λίγες οι φορές που έκλεβε την παράσταση από τα big name. Ασχέτως ότι από ένα σημείο και μετά και η ίδια αισθανόταν ότι αδίκησε τον εαυτό της.

1977. Ο Γιάννης Τσαρούχης αποφασίζει να ανεβάσει τις Τρωάδες. Όχι όμως σε θεατρική σκηνή, αλλά σε γκαράζ στην οδό Καπλανών στο Κολωνάκι. Από το σκηνικό, μέχρι τη διανομή ήταν μια παράσταση πρωτοποριακή και σίγουρα διαφορετική. Την «Εκάβη» υποδύθηκε η Σμάρω Στεφανίδου και η Νοταρά την πρώτη κορυφαία του Χορού.Το φινάλε της καριέρας της θα γίνει στην θεατρική Πορνογραφία του Μάνου Χατζηδάκι. Και εδώ μιλάμε για μια πολυσυζητημένη παράσταση, αλλά από την αντίθετη πλευρά. Αν οι extreme Τρωάδες προέκυψαν αριστούργημα, η Πορνογραφία αποδείχθηκε για πολλούς μια καλόγουστη φούσκα που δεν άντεξε πάνω από 2 μήνες και δεν έπεισε κανένα.

1985. Το φινάλε της ζωής της πέφτει στις αρχές του καλοκαιριού. Ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου που έτρωγε, είχε να την δει 2 μέρες. Πηγαίνει από το σπίτι της και τη βρίσκει νεκρή. Ολομόναχη σε ένα διαμέρισμα που κυριαρχούσαν τα χαρτόκουτα. Μια ζωή έτοιμη να φύγει, μια ζωή αναχωρίτισσα. Ακόμα όμως και αυτό το σπίτι έκρυβε ένα μυστήριο. Το ενοίκιο το πλήρωνε ένας άνθρωπος που ήθελε να κρατήσει κρυφή την ταυτότητα του, αν και τα τελευταία χρόνια ακούγεται έντονα ότι ήταν ένας σπουδαίος Έλληνας ηθοποιός.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play