Λονδίνο: Ύμνος στον σουρεαλισμό – Άγνωστες εικαστικές ιστορίες στην Tate
Πηγή: Frapress.gr
Ο όρος «σουρεαλισμός» επινοήθηκε το 1917 από τον Γάλλο ποιητή Γκιγιώμ Απολλιναίρ, αλλά ήταν ένας άλλος Γάλλος ποιητής, ο Αντρέ Μπρετόν, αυτός που τον καθιέρωσε στο «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του 1924.
Με το μανιφέστο του Μπρετόν το Παρίσι έγινε το κέντρο αυτού του κινήματος προσελκύοντας καλλιτέχνες από τον Σαλβαδόρ Νταλί και τον Μάν Ρέι μέχρι τον Μαξ Ερνστ και τη Λεονόρα Κάρινγκτον. Ωστόσο, οι αρχές των πιονιέρων του κινήματος στο Παρίσι άνθιζαν και αλλού: για παράδειγμα, από την καλλιτεχνική έκφραση του Ρενέ Μαγκρίτ στο Βέλγιο μέχρι ένα κέντρο καλλιτεχνικής δραστηριότητας στο Βελιγράδι.
🦎 Reality and illusion intermingle seamlessly in Kati Horna’s surrealist photographs, serving as windows into fantastic worlds. ✨
Discover Horna’s dreamy scenes in #SurrealismBeyondBorders at Tate Modern ➡️ https://t.co/FHmLzSfXTl pic.twitter.com/R92cgfPMRm
— Tate (@Tate) March 4, 2022
Η έκθεση «Surrealism Beyond Borders», που φιλοξενεί η Tate Modern του Λονδίνου, φιλοδοξεί να αναδείξει αυτό το παγκόσμιο κίνημα, τοποθετώντας τις γνωστές φιγούρες δίπλα σε αυτούς που «έπεσαν έξω από την ιστορία».
«Οι γνωστές φιγούρες ήταν μέρος μιας κοινότητας καλλιτεχνών, συγγραφέων και στοχαστών και αυτοί οι ίδιοι εκτιμούσαν εκείνους που είχαν την τάση να πέφτουν έξω από την ιστορία για μια σειρά από λόγους, συχνά σχετιζόμενους με τις πολιτικές για το φύλο και τη ράτσα» υπογραμμίζει ο Matthew Gale, ένας από τους επιμελητές της έκθεσης στην Tate Modern.
Ίσως ο ευρωπαιοκεντρισμός των πολιτιστικών ιδρυμάτων ευθύνεται για το ότι «θάφτηκαν» τα νοσηρά τοπία του Αργεντινού Αντόνιο Μπέρνι (Antonio Berni) ή οι φαντασίες του Ιάπωνα Κόγκα Χάρουε (Koga Harue). «Η αναγνώριση της αξίας των έργων της Κλοντ Καΰν (Claude Cahun), της Λεονόρα Κάρινγκτον και της Ρεμέδιος Βάρο (Remedios Varo) τα τελευταία χρόνια προέκυψε από αναθεώρηση των «τυφλών σημείων» ως προς το φύλο στη γραφή της ιστορίας» προσθέτει ο Gale.
Η έκθεση εστιάζει εν πολλοίς στις «κοινές (καλλιτεχνικές) θέσεις που ενώνουν αυτά τα άτομα», τοποθετώντας τα έργα τους δίπλα δίπλα. Φωτογραφίες του γυναικείου σώματος από τον Χανς Μπέλμερ αντιπαρατίθενται στο έργο «Scylla» (1938) της Ithell Colquhoun, ένα θαλάσσιο τοπίο το οποίο είναι και εικόνα του σώματος της Βρετανής ζωγράφου. Φωτογραφίες της Καΰν συγκρίνονται με αυτές του Λιονέλ Βεντ (Lionel Wendt) από τη Σρι Λάνκα, το έργο του οποίου εκφράζει μια queer σεξουαλικότητα εκτός περιβάλλοντος της Δύσης.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας