“Σίγησε” ο μπαγλαμάς” του Αγάθωνα
Θλίψη έχει προκαλέσει στον καλλιτεχνικό κόσμο και στο κοινό που τον αγάπησε η είδηση του ξαφνικού θανάτου του Αγάθωνα Ιακωβίδη. Ο γνωστός εκφραστής του ρεμπέτικου βρέθηκε την Τετάρτη νεκρός στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη. Ήταν 65 ετών. ‘Ηταν αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν σε μια μπουάτ της Θεσσαλονίκης, ένα 15χρονο αμούστακο λιγνό παιδί τραγουδάει με πάθος από το τραπέζι που κάθεται τα άσματα που παίζει η ορχήστρα. Κάποια στιγμή ο μαέστρος πιάνει τον ήχο της φωνής του 15χρονου και τον καλεί να ανέβει πάνω στη σκηνή. Χωρίς ίχνος ντροπής ο πιτσιρικάς κάνει ένα σάλτο και ανεβαίνει περιχαρής.
Η ενασχόλησή του με τη μουσική άρχισε από πολύ νωρίς όταν ξεκίνησε να παίζει όλα τα έγχορδα του ρεμπέτικου, όπως μαντολίνο, μπουζούκι, τζουρά και μάντολα. Το 1973 τραγούδησε μπροστά σε κοινό στη μπουάτ της Θεσσαλονίκης, εκεί που είχε πάει 15 ετών. Ήταν ένα καθοριστικό λάιβ για τον Αγάθωνα, ο οποίος έγινε γνωστός με το μικρό του όνομα, διότι από εκείνη τη στιγμή η έντονη δραστηριότητά του τον ανέδειξε ρέκτη του είδους. Ο Αγάθωνας είχε παρατήσει το σχολείο και δούλευε σε μια βιοτεχνία με το θείο του, μέχρι που ανέβηκε στη σκηνή. Έκανε αυτό που αγαπούσε, να παίζει και να τραγουδά, ασχέτως αν τα πρωινά δούλευε ακόμη και σε οικοδομές για να τα βγάλει εις πέρας.
Ο δρόμος που είχε διαλέξει δεν ήταν εύκολος. Τα επόμενα χρόνια χρειάστηκε να κάνει διάφορες άλλες δουλειές, παράλληλα με αυτήν του μουσικού, για να μπορέσει να επιβιώσει. Μέχρι που το 1980 τον κάλεσαν, μαζί με την κομπανία που είχε φτιάξει, το Ρεμπέτικο Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, να παίξουν στις Γιορτές Ελληνικού Παραδοσιακού Τραγουδιού που διοργάνωνε ο Μάνος Χατζιδάκις στα ορεινά Ανώγεια της Κρήτης. Εκεί τον πρωτοάκουσαν κάποιοι δισκογραφικοί παραγωγοί από την Αθήνα και του πρόσφεραν ένα δισκογραφικό συμβόλαιο. Εκείνος, φυσικά, δέχτηκε με έναν όμως απαράβατο όρο: Οι άνθρωποι της δισκογραφικής εταιρίας δεν θα είχαν κανέναν απολύτως λόγο στην επιλογή των τραγουδιών. Γιατί ο Αγάθωνας υπήρξε σε ολόκληρη τη ζωή του ένας αυθεντικός ρεμπέτης. Ένας ελεύθερος άνθρωπος. Τί ακριβώς σήμαινε για τον ίδιο αυτός ο όρος; «Ρεμπέτης είναι ο ουσιαστικά ελεύθερος άνθρωπος, αυτός που λέει ακριβώς ό,τι σκέφτεται κι αισθάνεται» έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Ο Αγάθωνας Ιακωβίδης γεννήθηκε μια χειμωνιάτικη ημέρα την 1η Φεβρουαρίου του 1955 στον Ευαγγελισμό Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. Οι πρόσφυγες γονείς του από τη Μικρασία τον μπόλιασαν με τις παραδόσεις τους και γι’αυτό και τα πρώτα τραγούδια που άκουγε ήταν μικρασιάτικες μελωδίες. Αφιερώθηκε στο ρεμπέτικο τραγούδι και μάλιστα κατείχε πολλούς σπάνιους δίσκους γραμμοφώνου με ρεμπέτικα τραγούδια, και αξιοποιούσε τη συλλογή του σε ραδιοφωνικές μουσικές εκπομπές.
Το 1977 δημιουργεί το «Ρεμπέτικο Συγκρότημα Θεσσαλονίκης», με το οποίο παίζει σε μαγαζιά, κάνει συναυλίες και ηχογραφεί δύο δίσκους. Το 1981 αποφασίζει να μεταβεί στην Αθήνα. Συνεργάζεται με γνωστούς τεχνίτες της λαϊκής μουσικής. Κώστας Παπαδόπουλος, Γιώργος Κόρος, Βασίλης Σούκας, Λάζαρος Κουταλίδης, Νίκος Φιλιππίδης και Νίκος Χατζόπουλος είναι κάποιοι από αυτούς. Γίνεται πιο γνωστός και κάνει συναυλίες σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, σε Ευρώπη και Η.Π.Α. Από το 1987 ζούσε και εργαζόταν στη Θεσσαλονίκη. Η δισκογραφία του αφορούσε αποκλειστικά στο ρεμπέτικο. Είχε ερμηνεύσει πολλά δημοφιλή ρεμπέτικα αλλά και παλιά, άγνωστα τραγούδια που είχε ανασύρει από το πλούσιο αρχειακό υλικό που κατέχει.
Το 2013 είχε αποδεχθεί την πρόσκληση του συγκροτήματος Κόζα Μόστρα να συμμετάσχει μαζί τους στο Φεστιβάλ της Γιουροβίζιον στο Μάλμε της Σουηδίας, με το τραγούδι “Alcohol Is Free”, με το οποίο προκρίθηκαν στον τελικό της διοργάνωσης όπου κατέλαβαν την 6η θέση. Σε ηλικία 65 ετών έφυγε ξαφνικά στο σπίτι του. Τον πρόδωσε η καρδιά του, αυτή που την είχε χαρίσει στις νότες και στους στίχους του ρεμπέτικου. Ήταν παντρεμένος με την Εριφύλη Χοντολίδου, με την οποία είχε ένα γιο, τον Νίκο, ο οποίος ασχολείται επίσης με το ρεμπέτικο και συμμετέχει σε τηλεοπτικές εκπομπές.
Δισκογραφία
- Ρεμπέτικο Συγκρότημα Θεσσαλονίκης (1982), Pan-Vox
- Ρεμπέτικο Συγκρότημα Θεσσαλονίκης Νο 2 (1983), Pan Vox
- Κάθε βραδάκι μια φωτιά (1985), Pan Vox
- Με στόχο την καρδούλα σου: νέα ρεμπέτικα με τον Αγάθωνα και την Κατερίνα Ξηρού / Βασίλης Νούσιας (1989), D.P.I. ATHENEUM ΕΠΕ
- Τα μπελεντέρια: σπάνια ρεμπέτικα σε νέα ηχογράφηση (1994), EROS
- Του τεκέ και της ταβέρνας (1996), EROS
- Αγάθωνας: την είδα απόψε λαϊκά / συμμετέχει η Γλυκερία (1998), EROS
- Ρεμπέτικα ντουέτα: Γκολές-Αγάθωνας, 18 σπάνια ρεμπέτικα (1999), EROS
- Κώστας Σκαρβέλης: από την Πόλη στον Πειραιά (2000), EROS
- Τα ρεμπέτικα της εργατιάς: Αγάθωνας-Γκολές (2001), EROS
- Δημώδη Άσματα (2002), EROS
- Πέντε Μάγκες Στον Περαία (2011), EROS
- Απτάλικα Και Άλλα (2013), MBI
- Alcohol Is Free, Single με τους Koza Mostra (2013), Platinum Records.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας