Έκθεση Πανελλήνιες 2020: Αυτές είναι οι απαντήσεις των θεμάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας
Στην Έκθεση εξετάστηκαν σήμερα οι 100.000 υποψήφιοι, που κλήθηκαν να γράψουν για το βιβλίο, τη γραφή και τον ελεύθερο χρόνο σε κείμενα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, του Κώστα Τσιρόπουλου και του Τίτου Πατρίκιου. Συγκεκριμένα, τα τρία κείμενα που κλήθηκαν να διαχειριστούν οι υποψήφιοι είναι ένα απόσπασμα από κείμενο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη, όπως δημοσιεύτηκε στον Τύπο, ένα κείμενο του συγγραφέα – μεταφραστή και εκδότη Κώστα Τσιρόπουλου από τη Συλλογή Δοκιμίων «Η μόνωση ως συνομιλία» και ένα ποίημα του Τίτου Πατρίκιου Με τη σειρά τους, οι υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα “δοκιμάστηκαν” σε άρθρο του συγγραφέα Αλέξη Σταμάτη από την εφημερίδα «Το Βήμα» και θέμα την ανάγνωση. Δείτε EΔΩ το θέμα της Γλώσσας για τους υποψηφίους με το νέο σύστημα. Επίσης, δείτε ΕΔΩ το θέμα της Γλώσσας για τους υποψηφίους με το παλιό σύστημα.
Ακολουθούν οι απαντήσεις των θεμάτων στην Νεοελληνική Γλώσσα από το Φροντιστήριο Ορόσημο
Α1: Κατά τον συγγραφέα η τέχνη του διαβάσματος συνιστά αυτόβουλη ενέργεια. Επίσης ,αποτελούσε ευεργετική ενασχόλησή του σε περιόδους εφηβικών ασθενειών και δεν την πραγματοποιούσε με σκοπό την αυτοπροβολή του. Επιπλέον, η ανάγνωση τού προκαλούσε την αγωνία της ολοκλήρωσης ενός βιβλίου ,αισθήματα στοργής, αυτοπεποίθησης και νοητής επικοινωνίας με τους συγγραφείς. Ο συγγραφέας καταλήγει στο γεγονός ότι η λογοτεχνία αναπτερώνει ψυχικά, παρέχοντάς θάρρος στον αναγνώστη.
Β1:
- Α. Λάθος (προσωπικά το θεωρώ μία δημιουργική ενασχόληση)
- Β. Λάθος (οι ώρες του διαβάσματος είναι διάσπαρτες σε όλη τη διάρκεια της μέρας)
- Γ. Λάθος (Το το γράφειν συνειδητό ή όχι ωραία…καταβάλλει)
- Δ. Λάθος (μέσα στην ιστορία του κόσμου…γράφουν)
- Ε. Σωστό (και να η θαυματουργή ίαση της λογοτεχνίας. Τέτοια κείμενα έρχονται και γιατρεύουν την ψυχή, κείμενο 1/αποτελεί την έσχατη ακραία παρηγοριά για τη θνητότητα…καταβάλλει, κείμενο 2)
Β2: α
ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ:
- το θυμάμαι ακόμα: Χρησιμοποιείται η παύλα για να προσδοθεί έμφαση στη μεγάλη προσπάθεια του συγγραφέα να αναγνώσει ένα λογοτεχνικό βιβλίο
- τι ειρωνεία! : με τη χρήση του θαυμαστικού εκφράζεται η έκπληξή του για το ότι μπορεί ακόμα να εξασφαλίζει χρόνο για ανάγνωση
ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ:
- γιατρεύουν την ψυχή: με τη χρήση της μεταφοράς, εκφράζεται με παραστατικότητα ότι η λογοτεχνία ασκεί θετική επιρροή στον ψυχισμό του αναγνώστη.
- κανένα ιός δεν θα τη μεταλλάξει: με τη χρήση της μεταφοράς, εκφράζεται ότι η αξία της λογοτεχνικής ανάγνωσης είναι διαχρονική και αδιάβλητη
Β2: β
Χρησιμοποιείται ρητορικό ερώτημα, με σκοπό να ευαισθητοποιηθεί και να προβληματιστεί ο αναγνώστης του κειμένου σχετικά με την επιμονή των συγγραφέων προς το έργο τους. Επίσης, με αυτόν τον τρόπο προσδίδονται αμεσότητα, ζωντάνια και παραστατικότητα.
Β3: Οι άνθρωποι που κατορθώνουν τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο να επιτύχουν τους στόχους τους, μέσω της συγγραφής, αποκτούν μια θέση στην αιωνιότητα, υπερνικώντας την πάροδο του χρόνου. Ομοίως, και στον τομέα των επιστημών , των τεχνών και της θρησκείας, οι ικανοί έχουν κατορθώσει να αφήσουν ανεξίτηλο το στίγμα τους, αξιοποιώντας τα ιδιαίτερα τους γνωρίσματα, μέσω της μονιμότητας που παρέχει ο γραπτός λόγος.
Γ: Το θέμα του ποιήματος η διασταύρωση/σχέση της ζωής με την ποίηση. Για να αποτυπωθεί το θέμα αυτό , χρησιμοποιούνται σχήματα λόγου, όπως επαναλήψεις (για πράγματα), για να προσδοθεί έμφαση. Ειδικότερα, η ποίηση εμφανίζεται, για να απαντηθούν απορίες, για να ερμηνευθούν γεγονότα που προκαλούν έκπληξη, για να εξηγηθούν το εφήμερο ,το παρωχημένο και οι αδυναμίες για επίτευξη στόχων. Ακόμα, η ποίηση συνδέεται με τα βιώματα του ανθρώπου, είτε επιτυχή είτε ανεπιτυχή αλλά και την απόρριψη των ευθυνών του. Ακόμα, αξιοποιούνται μεταφορές (πράγματα που σάπισαν, ονειρεύτηκες) ώστε να αποκτήσει παραστατικότητα, ζωντάνια και αισθητικά απόλαυση το κείμενο. Επίσης, χρησιμοποιείται το β ενικό πρόσωπο (αναρωτιέσαι, αντικρίζεις κ.α.) προσδίδοντας αμεσότητα , ζωντάνια και οικειότητα. Τέλος, αξιοποιείται η χρήση αποσιωπητικών (και κάποτε, μία στις χίλιες, πραγματώθηκαν…) , ώστε να αναπτυχθεί ο προβληματισμός του αναγνώστη. Προσωπικά, εκτιμώ σε πολύ μεγάλο βαθμό την ποίηση, για τον λόγο ότι μου προσφέρει πολύτιμες γνώσεις που βελτιώνουν τον τρόπο με τον οποίο σκέπτομαι για ζητήματα που με απασχολούν. Ακόμα, η ποίηση είναι για εμένα μία πηγή από την οποία αντλώ ηθικές αξίες αλλά και με αποφορτίζει από το άγχος της καθημερινότητας. Για αυτό, έχω μαζί της όσο το δυνατόν συχνότερη επαφή.
Δ:
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το βιβλίο έχει αξία η οποία είναι πραγματικά πολύτιμη για τη ζωή του ανθρώπου. Επίσης, η κυκλοφορία των βιβλίων στη σύγχρονη εποχή έχει εξαπλωθεί και υπάρχουν βιβλία κάθε είδους. Η προσωπική μου σχέση με το βιβλίο χαρακτηρίζεται από αγάπη για αυτό.
Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Αρχικά, το βιβλίο αποτελεί όργανο το οποίο αποτυπώνει την ανθρώπινη σκέψη και διαδίδει τη γνώση ακόμα και στις επόμενες γενιές. Με αυτόν τον τρόπο, έχει βελτιωθεί αρκετά η κριτική μου ικανότητα , ώστε λαμβάνω συχνά αποφάσεις που είναι ωφέλιμες για τη ζωή μου. Επίσης, η ανάγνωση βιβλίων είναι ωφέλιμη, για τον λόγο ότι κατά τη διάρκειά της, απομακρύνομαι από τις υποχρεώσεις της καθημερινότητάς μου και το απολαμβάνω. Με αυτόν τον τρόπο, αποκτώ αισιοδοξία, ώστε να ανταποκριθώ με επιτυχία στα καθήκοντά μου. Επίσης, εκτιμώ σε πολύ μεγάλο βαθμό την ανάγνωση βιβλίων, διότι οι σπουδαίοι συγγραφείς παρέχουν στους αναγνώστες σπουδαία ηθικά διδάγματα. Πιο συγκεκριμένα, διαδίδουν τα ανθρωπιστικά ιδανικά, όπως ο σεβασμός μεταξύ των ανθρώπων, γεγονός που έχει διαδραματίσει ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μου.
ΜΕΤΑΒΑΣΗ: Επίσης, η ανάγνωση βιβλίων έχει για εμένα έναν ιδιαίτερο αλλά αντιφατικό ρόλο σχετικά με τη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου μου.
Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Είναι ανάγκη να σημειώσω ότι η καθημερινή μου ζωή χαρακτηρίζεται από πολλές υποχρεώσεις. Πιο συγκεκριμένα, όντας μαθητής με αυξημένα καθήκοντα, έχω αναγκαστεί συχνά να αποχωριστώ αυτήν την αγαπημένη μου δραστηριότητα, ώστε να αφιερώσω πολύ χρόνο στη μελέτη των μαθημάτων μου. Ωστόσο, το βιβλίο με έχει ωθήσει στο να περιορίσω σε πολύ μεγάλο βαθμό τον χρόνο που αφιερώνουν πολλά άτομα της ηλικίας μου σε δραστηριότητες οι οποίες δεν είναι τόσο ωφέλιμες, όπως η υπερβολική παρακολούθηση τηλεοπτικών εκπομπών με ανούσιο περιεχόμενο. Ακόμα, προσπαθώ όσο το δυνατόν πιο πολύ να αξιοποιώ τις ευκαιρίες που μου παρέχονται , ώστε να ασχοληθώ με το βιβλίο. Για αυτόν τον λόγο, σε περιόδους κατά τις οποίες τα σχολικά μου καθήκοντα παύουν, όπως σε περιόδους διακοπών, ασχολούμαι με την ανάγνωση.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Κλείνοντας, εκτιμώ πολύ το βιβλίο, παρόλο που η σχέση μου με αυτό θα μπορούσε να είναι πιο ισχυρή. Επομένως, ελπίζω όλοι να ασχοληθούμε με το βιβλίο, διότι με αυτόν τον τρόπο θα ωφεληθούμε σε ποικίλα επίπεδα.
«Απαιτητικό και δύσκολο για αυτή τη γενιά το θέμα της έκθεσης»
“Το θέμα της φιλαναγνωσίας δεν ήταν από τα αναμενόμενα, ενώ η σύνταξη του θέματος Δ ήταν κάπως ασαφής” ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αναστασία Βρεττού, φιλόλογος, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Αγίου Δημητρίου. «Ήταν αρκετά απαιτητικό και δύσκολο, για αυτή τη γενιά, καθώς λίγα παιδιά ασχολούνται με τη λογοτεχνία», σημείωσε η κ. Βρεττού και πρόσθεσε ότι θα υπάρξει δυσκολία συσχέτισης της ανάγνωσης βιβλίων και του προσωπικού χρόνου, αλλά και της χρήσης του κατάλληλου επικοινωνιακού πλαισίου, με το οποίο θα πρέπει να δομήσουν το κείμενό τους. Η κ. Βρεττού είπε, επίσης, πως τα θέματα Α, Β, Γ ήταν σαφή, αναμενόμενα και λογικά και δεν θα δυσκολέψουν τους υποψήφιους.
Ποιο είναι το νέο και ποιο το παλαιό σύστημα:
Από φέτος ισχύει για τους μαθητές το νέο σύστημα που είχε προωθήσει επί υπουργίας του ο Κώστας Γαβρόγλου και που περιελάμβανε την κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας στις βαθμολογίες μαθημάτων, καθώς επίσης και την αντικατάσταση του μαθήματος των Λατινικών από εκείνο της Κοινωνιολογίας. Έτσι, για φέτος, υπήρξε η δυνατότητα οι υποψήφιοι να επιλέξουν με ποιο σύστημα επιθυμούν να εξεταστούν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, με το νέο ή με το παλαιό. Το «παλαιό» σύστημα είναι το σύστημα με το οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2018 – 2019. Κατά το σύστημα αυτό, οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάζονται στα Λατινικά, ενώ σε όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού υπάρχουν μαθήματα βαρύτητας με αυξημένο συντελεστή στον υπολογισμό των μορίων.
Το πρόγραμμα των Εξετάσεων:
- Μετά την Έκθεση, οι υποψήφιοι που θα εξεταστούν με το νέο σύστημα, θα εξεταστούν την Τετάρτη 17/6, στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών) και στα Μαθηματικά (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
- Την Παρασκευή 19/6, θα εξεταστούν στη Βιολογία (Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας) και στην Κοινωνιολογία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών).
- Ακολουθούν, την επόμενη εβδομάδα, η εξέταση στη Φυσική στις 22/6 (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας).
- Στις 24/6 σειρά έχουν η Ιστορία και η Πληροφορική, των Ομάδων Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής αντίστοιχα.
- Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την εξέταση στις 26/6 στην Χημεία (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Οικονομία (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας