Ηλεκτρικά αυτοκίνητα Μέρος 1: Ο Έντισον και η …κόντρα με τον Χένρι Φορντ

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα  Μέρος 1: Ο Έντισον και η …κόντρα με τον Χένρι Φορντ
Τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στα μεγαλύτερα σαλόνια αυτοκινήτου. Aπό την Γενεύη έως το Ντιτρόιτ και από τη Κίνα έως το Παρίσι. Είναι το μέλλον. Ο Νίκος Λιβανός αναλύει στο www.pagenews.gr τις ρίζες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με την εξέλιξη τους να κόβεται άδοξα λόγω των μοντέλων του Ford, μετά το 1910!

​​Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες, αυτονομία. Λέξεις δημοφιλείς αλλά όχι καινούργιες. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να αποτελούν το μέλλον της αυτοκίνησης όμως οι ρίζες του βρίσκονται πριν τις απαρχές του 20ου αιώνα.

Από τους πρώτους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν ο Έντισον, ο πατέρας του ηλεκτρισμού, το 1890! Αργότερα, ήρθε η σειρά του Γουίλιαμς Μόρισον να κατασκευάσει ένα ηλεκτρικό όχημα με τελική 14 μίλια την ώρα! Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και το όχημα του Βέλγου Camille Jenatzy το οποίο κατά τη δεκαετία του 1890 έσπασε το φράγμα των 100 χλμ/ώρα.

Να σημειωθεί, ότι από το 1900 και μετά η εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ραγδαία. Υπολογίζεται ότι πάνω από 4.000 ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο έως το 1910! Όμως, η κυριαρχία νέων αυτοκίνητων με κινητήρα εσωτερικής καύσης φέρνει σε δυσμενή θέση τη συνεχώς ανερχόμενη κατηγορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων (με πολλά από αυτά να αγγίζουν σε αυτονομία τα 150 χιλιόμετρα!).

Βασικός αντίπαλος του Έντισον αλλά και άλλων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων είναι ο Χένρι Φόρντ. Όπλο του; Το δημοφιλές, βενζινοκίνητο Model T του 1908 που κόστιζε 850 δολάρια όταν την ίδια στιγμή τα ηλεκτρικά οχήματα της Anderson Electric ξεπερνούσαν τα 2000 δολάρια. 

Από τις πιο γνωστές φίρμες τις εποχής ήταν και η Detroit Electric, φίρμα που κατασκεύαζε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ένα από αυτά οδηγούσε η Κλάρα Φόρντ, η γυναίκα του Χένρι, του ανθρώπου – τη συγκυρία! – που «εξαφάνισε» με το Model T, την εξέλιξη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Ιδιαίτερα γνωστό ήταν και το Mark LX Electric Runabout. Χάρη στον ηλεκτροκινητήρα του, κατάφερνε να πιάνει σε τελική τα 25χλμ/ώρα ενώ η αυτονομία του άγγιζε τα 65 χιλιόμετρα την ώρα!

Από το 1920 έως και το 1970 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έδωσαν κανένα σημείο ζωής. Είναι η περίοδος που μονοπώλησαν τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Μόνο το 1972, στους Ολυμπιακούς αγώνες του Μονάχου κάνει αίσθηση το επίσημο αυτοκίνητο μετακινήσεων των αθλητών που είναι ηλεκτροκίνητο. Η τεχνολογία ηλεκτροκίνησης κάνει αισθητή την παρουσίαση της κάτω από το αμάξωμα ενός πορτοκαλί BMW 1602 Sedan με ηλεκτροκινητήρες και μπαταρίες.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play