Καύσιμα: Μίνι αποκλιμάκωση της τιμής – “Ανάσα” για τα νησιά και τουριστικές περιοχές

Καύσιμα: Μίνι αποκλιμάκωση της τιμής – “Ανάσα” για τα νησιά και τουριστικές περιοχές

Πηγή: Eurokinissi

Καύσιμα: Μικρή μείωση υπήρξε στη διεθνή τιμή του πετρελαίου, καθώς από τα 110 δολάρια του βαρέλι, έφτασε στα 100 δολ. και αυτό έφερε μια ελάχιστη αποκλιμάκωση στα καύσιμα, αλλά ακόμα δεν έχει φανεί στο τελικό κόστος

Μικρή μείωση υπήρξε στη διεθνή τιμή του πετρελαίου, καθώς από τα 110 δολάρια του βαρέλι, έφτασε στα 100 δολ. και αυτό έφερε μια ελάχιστη αποκλιμάκωση στα καύσιμα, αλλά ακόμα δεν έχει φανεί στο τελικό κόστος. Όμως, στην περίπτωση που δεν υπάρξει κάποια διαφοροποίηση στις οικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες, λίγο δύσκολο να δουν στην αλλαγή στην τσέπη τους οι Έλληνες καταναλωτές.

Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης, η οποία ήδη έχει ενσωματώσει την πτώση που κατέγραψε το πετρέλαιο τις προηγούμενες ημέρες, διαμορφώνεται στα 2,329 ευρώ το λίτρο από τα 3,65 την προηγούμενη εβδομάδα ενώ το πετρέλαιο κίνησης οριακά έπεσε κάτω από τα 2 ευρώ για πρώτη φορά εδώ και μήνες από τα 2,037 την περασμένη εβδομάδα. Οι οδηγοί «γλιτώνουν» μόλις κάποια λεπτά ενώ η υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου ασκεί ανοδικές πιέσεις στις τιμές καθώς η Ελλάδα εισάγει το 99% του πετρελαίου που καταναλώνει.

Οι βραχυπρόθεσμες προβλέψεις παραγόντων της ελληνικής αγοράς τοποθετούν το πετρέλαιο στα 100-110 δολάρια το επόμενο δίμηνο υπονοώντας ότι οι τιμές δεν θα σημειώσουν σημαντική πτώση. Υπό την προϋπόθεση ότι οι τρέχουσες γεωπολιτικές και οικονομικές συνθήκες δεν θα μεταβληθούν, οι τιμές αναμένεται να κινηθούν στα σημερινά επίπεδα με μικρές διακυμάνσεις ενώ πιο θεαματικές αλλαγές θα μπορούσαν να συμβούν από το Σεπτέμβριο οπότε και θα έχει καταστεί πιο ευδιάκριτη η πορεία της ζήτησης αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας γενικότερα.

Με βάση αυτές τις συνθήκες, καταναλωτές και επιχειρήσεις εκτιμάται ότι δεν θα ανακουφιστούν άμεσα από τις υψηλές τιμές (το τελευταίο τετράμηνο η τιμή της αμόλυβδης κινείται πάνω από τα 2 ευρώ ενώ η μέση τιμή του diesel ξεπέρασε τα 2 ευρώ το Μάρτιο για να ακολουθήσει μια πορεία αυξομείωσης και τελικά να καταφέρνει να κινείται πλέον και κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ).

Σύμφωνα με μελέτη του iMEdD Lab, για τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ανά νομό, προκύπτει ότι στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα καταγράφονται σταθερά οι υψηλότερες τιμές της αμόλυβδης, παραμένοντας, σε όλη τη διάρκεια του 2022, πολύ άνω του πανελλαδικού σταθμισμένου μέσου όρου. Στον αντίποδα, μεταξύ άλλων νομών, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καταγράφονται οι συγκριτικά χαμηλότερες τιμές, αν και το κόστος της βενζίνης στους δύο νομούς άγγιξε το πανελλαδικό μέσο κόστος τον Μάρτιο 2022.

Έτσι, ακόμη και μια μικρή πτώση της τιμής θα μπορούσε να πιέσει π.χ. την τιμή των 2,6 ή 2,8 ευρώ που πωλούν σήμερα τα πρατήρια στις Κυκλάδες ή σε άλλα νησιά και αυτό σίγουρα, τουλάχιστον για τη νησιωτική χώρα και τις τουριστικές περιοχές, θα αποτελούσε μια ανάσα εν μέσω της καλοκαιρινής περιόδου.

Οι τιμές παραμένουν υψηλές σε σχέση με τα συγκριτικά στοιχεία της πενταετίας

Στο τέλος Ιουλίου αναμένεται να ανοίξει και η πλατφόρμα για την επιδότηση αγοράς καυσίμων ενώ για το τρίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου-Σεπτεμβρίου θα συνεχίσει να εφαρμόζεται και η έκπτωση των 15 λεπτών για το diesel κίνησης απευθείας στην αντλία για όλους ανεξαιρέτως τους καταναλωτές. Η επιδότηση, με βάση τα σημερινά δεδομένα, μπορεί να ρίξει και να διατηρήσει τις τιμές κάτω από τα 2 ευρώ, διατηρώντας την αλλά οι καταναλωτές, ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, θα πληρώνουν αισθητά ακριβότερα σε σχέση με ό,τι είχαν συνηθίσει τις προηγούμενες χρονιές (ειδικά αν ληφθεί υπ’ όψιν ο προσωρινός χαρακτήρας των μέτρων κατά της ακρίβειας καυσίμων).

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία από την αγορά:

  • -Η κατανάλωση βενζίνης κατά το πρώτο 5μηνο του έτους ήταν 1.045.161 μετρικοί τόνοι, έναντι 887.769 ΜΤ πέρυσι (+18 %) και 1.175.676 το 2019 (-11 % στην τριετία).
  • -Για το ντήζελ κίνησης αντίστοιχα η κατανάλωση ήταν εφέτος 1.241.689 ΜΤ έναντι 1.094.468 το 2021 (+13 %) και 1.227.565 ΜΤ το 2019 (+1% στην τριετία).

Οι εκπρόσωποι των δύο ομίλων διύλισης, Ελληνικά Πετρέλαια και Μότορ Όιλ τόνισαν κατά τις πρόσφατες παρουσιάσεις προς τους οικονομικούς αναλυτές ότι η άνοδος των τιμών δεν έχει πλήξει ακόμη την κατανάλωση, εκτιμούν ωστόσο ότι εφόσον η κρίση συνεχίζεται ο κίνδυνος να πληγεί η κατανάλωση είναι ισχυρός.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή για την αμόλυβδη διαμορφώνεται στα 2,41 ευρώ το λίτρο και για το ντήζελ κίνησης στα 2,12 ευρώ. Τον Ιούνιο του 2021 οι τιμές ήταν αντίστοιχα 1,64 ευρώ για τη βενζίνη και 1,36 ευρώ για το ντήζελ κίνησης.

Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε, υπενθυμίζεται, αύξηση της επιδότησης καυσίμων και επέκτασή της για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Δικαιούχοι της επιδότησης είναι οδηγοί με οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ, συν 3.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού, έως 45.000 ευρώ.

Η επιδότηση για αυτοκίνητο σε ηπειρωτική περιοχή, με τη χρήση κάρτας, για το τρίμηνο ανέρχεται και στα νησιά στα 100 ευρώ. Για τους ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών, η επιδότηση είναι αντίστοιχα 60 ευρώ στην ηπειρωτική Ελλάδα και 70 ευρώ στα νησιά.

Συνεπώς, η επιδότηση καυσίμου ανέρχεται σε 44 λεπτά το λίτρο σε ηπειρωτική περιοχή (80 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο) και 56 λεπτά το λίτρο σε νησιωτική περιοχή (100 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο).

Η επιδότηση θα δοθεί με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας, η οποία μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια βενζίνης, ενώ για όσους δεν έχουν δυνατότητα χρήσης smartphone, το ποσό το οποίο στην περίπτωση αυτή είναι μειωμένο κατά 15 ευρώ, μπορεί να κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό.

Για το ντήζελ κίνησης η επιδότηση είναι 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, που σημαίνει ότι το όφελος στην τελική τιμή, συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ, φθάνει στα 15 λεπτά το λίτρο.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play