Κοιμήσης: Θύματα μιας ακόμη αποτυχημένης «διαπραγμάτευσης»

Κοιμήσης: Θύματα μιας ακόμη αποτυχημένης «διαπραγμάτευσης»
Όπως αναφέρει, μεταξύ άλλων, χαρακτηριστικά οι νέες ρυθμίσεις «αλυσοδένουν πολύπλευρα, τη δράση και λειτουργία των Δήμων.

Παρέμβαση του δημάρχου Αμφιλοχίας, Απόστολο Κοιμήση, για τα όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης .

Όπως αναφέρει, μεταξύ άλλων, χαρακτηριστικά οι νέες ρυθμίσεις «αλυσοδένουν πολύπλευρα, τη δράση και λειτουργία των Δήμων.

Ακολουθεί η ανακοίνωση του Αυτοδιοικητικού Κινήματος:

Το πολυνομοσχέδιο που υλοποιεί προαπαιτούμενες δράσεις (prior actions) του λεγόμενου 4ου Μνημονίου ή άλλως Συμπληρωματικού Μνημονίου (Supplemental MoU), αποτελεί την, προς το παρόν, κορύφωση των διαρκώς εντεινόμενων κυβερνητικών επιθέσεων εναντίον της Τ.Α. Με σειρά ρυθμίσεων «αλυσοδένουν» πολύπλευρα τη δράση και λειτουργία των Δήμων μας και μάλιστα σε χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει κατά πολύ το βίο της παρούσας κυβέρνησης.

I) Η ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΟΡΙΟΥ ΤΩΝ ΚΑΠ ΚΑΤΑ 1,8 δισ. ευρώ, όπως εισάγεται με το εμβόλιμο άρθρο 80Α, αποδεικνύει το μένος εναντίον του μόνου πολιτικού θεσμού που απέτυχαν να υποτάξουν.

Το εν λόγω άρθρο, σε συνδυασμό με τις ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.), που φθάνει έως και το 2021 και ψηφίζεται ως Μέρος Ζ’ στο ίδιο ν/σ (άρθρο 163 & Παράρτημα σελίδων 690-711), καταδεικνύει πως οι αποκαλύψεις για τις κυβερνητικές προθέσεις που εγκαίρως κάναμε ως «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» για τη δήθεν μεταρρύθμιση της Τ.Α. ήταν 100% ακριβείς και στόχευαν μόνο στην αλλαγή του εκλογικού νόμου. Ότι το κυβερνητικό αφήγημα περί ριζικής αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης – χωρίς την πρόβλεψη της αναγκαίας χρηματοδότησης για την εφαρμογή της (ΕΑΝ ΥΠΗΡΧΕ, ΘΑ ΕΙΧΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΘΕΙ στους αντίστοιχους πίνακες του ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟΥ ΠΟΛΥΕΤΟΥΣ Μ.Π.Δ.Σ.) – δεν είναι παρά «ένα πουκάμισο αδειανό», που κρύβει μέσω της αλλαγής του εκλογικού συστήματος τον φόβο της εκλογικής κατάρρευσης των φιλοκυβερνητικών συνδυασμών στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές.

Επιπροσθέτως, με το ν/σ (Σελ. 696, Πίνακας «Σύγκριση π/υ και εκτιμήσεων 2017») ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ που είχαμε υποχρεωθεί να επιτύχουμε ΓΙΑ ΤΟ ΤΡΕΧΟΝ ΕΤΟΣ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ. Το «πρωτογενές αποτέλεσμα» ΟΤΑ εκτοξεύεται από 144 εκατ. σε 271 εκατ. ευρώ. Αιφνιδίως δηλαδή -στη μέση του έτους- καλούμαστε να υπερβούμε τον αρχικό στόχο του 2017 κατά 87,6%. Αντιστοίχως, το «Ισοζύγιο ΟΤΑ» απογειώνεται κατά 184,3% (από 70 σε 200 εκατ.).

Ταυτοχρόνως, ΔΙΟΓΚΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΕΤΗ, οριζόμενες σε 469, 443, 355 και 520 εκατομμύρια για το 2018, 2019, 2020 και 2021 αντιστοίχως (Σελ. 693, 702). Επί παραδείγματι, μας υποχρεώνουν ξαφνικά σε επίτευξη τριπλάσιου δημοσιονομικού στόχου μέσα σε ένα έτος (σύγκριση αρχικής πρόβλεψης πρωτογενούς αποτελέσματος 2017 με υπό ψήφιση πρόβλεψή του για 2018).

Έτσι δείχνουν ή να αγνοούν πλήρως το γεγονός ότι το πρόσκαιρο και συγκυριακό πλεόνασμα στους ΟΤΑ οφείλεται αφ’ ενός στον θεσμικό αποκλεισμό μας για την υλοποίηση προγραμματισμένων δράσεων, λόγω συνεχών νομοθετικών αλλαγών και υπερβολική διόγκωση της γραφειοκρατίας και αφ’ ετέρου στη δεδομένη αδυναμία της αγοράς να προσκομίσει τον τεράστιο όγκο των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την εκταμίευση και του ενός ευρώ πλέον, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται στα ταμεία μας οφειλές προς τρίτους εκτελεσμένων υποχρεώσεων ή με τον τρόπο αυτό υφαίνουν σκοπίμως τον ιστό της δημοσιονομικής ασφυξίας μας. Διότι δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το αρ.233 «Αυτόματος Μηχανισμός Δημοσιονομικής Προσαρμογής Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης» ν.4389/2016 (ο γνωστός «ΚΟΦΤΗΣ») δεν είναι θεωρητική απειλή, αλλά ΙΣΧΥΩΝ ΝΟΜΟΣ, με ό,τι αυτό νομικά συνεπάγεται για όσους δεν επιτύχουν τα επιβληθέντα πρωτογενή αποτελέσματα.

II) Όμως τα κατατεθέντα μνημονιακά προαπαιτούμενα δεν περιορίζονται στο δημοσιονομικό πεδίο. 

Για παράδειγμα, προκαλεί έκπληξη αλλά είναι πραγματικότητα ότι η Βουλή θα ψηφίσει ΜΗΔΕΝΙΚΕΣ ΜΟΝΙΜΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ στην Τ.Α. για τα έτη 2018-2019. Ο πίνακας «Προσλήψεις-Αποχωρήσεις περιόδου 2018-2021» ρητά ορίζει «0» στις προσλήψεις των ετών 2018 και 2019, ενώ φυσικά δεν παραλείπει -για τα ίδια έτη- να εφοδιάσει το κεντρικό κράτος με μερικές χιλιάδες ακόμη προσλήψεις, προς εξυπηρέτηση του μεθοδευμένα υλοποιούμενου νεοσυγκεντρωτισμού (Σελ. 691).

Άλλο παράδειγμα, γεννά εύλογες απορίες πως ο ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ (ν.4412/2016), που ψηφίστηκε μόλις πριν λίγους μήνες, με τα άρθρα 47, 61 και 119 του μνημονιακού ν/σ τροποποιείται ξανά σε περίπου σαράντα σημεία του. Και αυτό ενώ τον έχουν αντικαταστήσει ήδη στο μεγαλύτερο μέρος του με αλλεπάλληλες παρεμβάσεις. Επιτέλους, ας συνειδητοποιήσουν ότι σημεία του είναι απολύτως ανεφάρμοστα και ας δώσουν την αναγκαία μεταβατική περίοδο προσαρμογής που εδώ και μήνες τεκμηριωμένα προτείνουμε. 

ΙΙΙ) Eάν όσα -απολύτως ενδεικτικά- αναφέρθηκαν προκαλούν έκπληξη, θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι αυτά δεν αποτελούν παρά σταγόνα στον νεομνημονιακό ωκεανό.

Όπως είναι γνωστό, αυτό το ν/σ των εκατοντάδων σελίδων δεν αποτελεί υλοποίηση όλου του νέου Supplemental MoU, αλλά μόνον ενός ελάχιστου μέρους του. Υλοποιεί ΜΟΝΟ δράσεις που συνομολογήθηκαν ως «ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ» (prior actions). Και συγκεκριμένα εκείνες από τη λίστα των «prior actions» που χρειάζονταν νομοθετική ρύθμιση, αφού τα λοιπά προαπαιτούμενα ήδη υλοποιούνται κατά περίπτωση με διαφορετικά νομικά μέσα (Υπουργικές Αποφάσεις, εγκυκλίους κ.ο.κ.). Το δε κείμενο του 4ου Μνημονίου -όπως το προσχέδιό του διέρρευσε μέχρι στιγμής στον Τύπο- περιλαμβάνει ΔΕΚΑΔΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΔΡΑΣΕΩΝ, ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ (MoU milestones) ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΕΤΗ, οι περισσότερες εκ των οποίων αφορούν τη Γενική Κυβέρνηση. Μένει να αποδειχθεί κατά πόσο η Κυβέρνηση στις σχετικές «διαπραγματεύσεις» σεβάστηκε τη συνταγματική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή ανέλαβε ερήμην μας δεσμεύσεις εν κρυπτώ.

Τα πρώτα – ελάχιστα σε σχέση με το όλο MoU – δείγματα του ν/σ δεν είναι ευοίωνα. Υπογραμμίζεται ότι το κείμενο του 4ου Μνημονίου – ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΗΔΗ ΥΛΟΠΟΙΟΥΝ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΜΑΣ – δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί επισήμως, αλλά ούτε καν θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Όλοι θυμόμαστε ότι τον Αύγουστο 2015 με την παρ.Α.α του αρ.3 του ν.4336/14.8.2015 παρεσχέθη απεριόριστη εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών να υπογράφει ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου τροποποιήσεις, διευκρινήσεις και συμπληρώσεις επί του τότε κυρωθέντος σχεδίου MoU και κάθε σχετικό έγγραφο. Μέσω αυτής της μεθόδου παρεκάμφθη το Κοινοβούλιο για το Supplemental MoU της 16.6.2016 και με τον ίδιο τρόπο επίκειται νέα παράκαμψη για το 4ο Μνημόνιο. Και αυτό ενώ περιέχει σωρεία υποχρεώσεων και προθεσμιών που για πολλά έτη συμφώνησαν να δεσμεύουν διεθνώς τη Χώρα, τους Φορείς Γενικής Κυβέρνησης και την Τ.Α. σε έκταση και λεπτομέρεια που οφείλει εγκαίρως να διερευνηθεί.

Επειδή, λοιπόν, οι Δήμοι μας βρίσκονται -ΕΡΗΜΗΝ ΜΑΣ- στην αρχή μιας νέας κρίσιμης περιπέτειας και επειδή για μία ακόμη φορά, οι προ ολίγων εβδομάδων λαλίστατοι εκπρόσωποι του ΥΠΕΣ ποιούν την νήσσαν, οφείλουμε τώρα ΝΑ ΔΡΑΣΟΥΜΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ, πριν να είναι πολύ αργά, πριν δεσμευτούμε σε αδιέξοδα που θα αποδειχθούν ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΑ.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play