Ανάπτυξη: Υπεραισιόδοξη η Κομισιόν “κόντρα” στο ΔΝΤ

Ανάπτυξη: Υπεραισιόδοξη η Κομισιόν “κόντρα” στο ΔΝΤ
Μεγάλες οι αποκλίσεις στις εκτιμήσεις ΕΕ και ΔΝΤ. Ανάπτυξη 2,7% βλέπει για φέτος η Κομισιόν, επισημαίνοντας ότι η Αθήνα θα πιάσει τους στόχους. Καλύτερα του αναμενομένου οι προβλέψεις για το χρέος. Πλεόνασμα 0,7% για το 2018. Τα πιστωτικά ρίσκα.

Οι χειμερινές προβλέψεις της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία, οι οποίες είδαν την Δευτέρα το φως της δημοσιότητας, επιβεβαιώνουν το βαθύ “ρήγμα” ΕΕ και ΔΝΤ σχετικά με το ελληνικό ζήτημα, καθώς οι αποκλίσεις στα νούμερα είναι μεγάλες. Αν και η Επιτροπή επισημαίνει πως η Αθήνα θα πιάσει τους φετινούς στόχους, ωστόσο η ίδια χτυπάει “καμπανάκι” για την “ανοιχτή” ακόμη αξιολόγηση, υπογραμμίζοντας ότι η χώρα είναι αντιμέτωπη με πιστωτικά ρίσκα, τα οποία αφορούν αφενός την αβεβαιότητα και αφετέρου τις γεωπολιτικές εντάσεις και την πρωτοφανή προσφυγική κρίση.

Σχολιάζοντας τις προβλέψεις, ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, Πιέρ Μοσκοβισί ανέφερε πως «η Ελλάδα επέστρεψε στην ανάπτυξη το 2016, με μεγαλύτερο ρυθμό από ό,τι αναμέναμε».

Επιστρέφοντας στα των προβλέψεων, η Κομισιόν βλέπει ανάπτυξη 2,7%  για το 2017, ενώ στην έκθεση αναφέρεται πως  το 2016 έκλεισε με ανάπτυξη 0,3%. Σημειώνεται πως στην προηγούμενη έκθεση τον Νοέμβριο του 2016, προέβλεπε ύφεση της τάξης του 0,3%

Για το 2017, η Κομισιόν προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,7% και το 2018 αύξηση κατά 3,1%, επιδόσεις που είναι σύμφωνες με τις προηγούμενες προβλέψεις του φθινοπώρου.

Το δημόσιο έλλειμμα εκτιμάται ότι κυμάνθηκε το 2016 στο -1,1% του ΑΕΠ έναντι ελλείμματος -2,5% του ΑΕΠ που προέβλεπε το φθινόπωρο. Το έλλειμμα το 2017 θα κυμανθεί επίσης στο -1,1%, ενώ το 2018 προβλέπεται πλεόνασμα 0,7%.

Καλύτερα του αναμενομένου είναι και οι προβλέψεις για το χρέος, το οποίο εκτιμάται ότι το 2016 κυμάνθηκε στο 179,7% του ΑΕΠ ενώ για φέτος και του χρόνου προβλέπεται στο 177,2% και 170,6%, αντίστοιχα.

Η ανεργία μειώθηκε το 2016 στο 23,4%, ενώ προβλέπεται περαιτέρω μείωση στο 22,0% φέτος και στο 20,3% το 2018. Τέλος, οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 4,0% το 2016, ενώ αναμένεται να αυξηθούν κατά 12,0% το 2017 και 14,2% το επόμενο έτος.

Η Κομισιόν αναθεωρεί προς το καλύτερο και την πρόβλεψη της για την οικονομία της Ευρωζώνης, όπου το ΑΕΠ εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 1,7% το 2016, ενώ θα αυξηθεί κατά 1,6% το 2017 και κατά 1,8% το 2018.

Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρεται στην έκθεση της Κομισιόν:

Η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται σταδιακά από την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος του ESM. Το πιο αισιόδοξο οικονομικό κλίμα στηρίζει την ανάκαμψη της εγχώριας ζήτησης, κάτι που αντανακλάται και στις εξελίξεις στην αγορά εργασίας. Τα δημόσια οικονομικά εμφανίζουν καλύτερες του αναμενόμενου επιδόσεις και οι γενικότερες οικονομικές προοπτικές παραμένουν θετικές, αν και υπόκεινται σε πτωτικά ρίσκα.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε κατά 0,8% σε τριμηνιαία βάση (1,8% σε ετήσια βάση) το γ’ τρίμηνο του 2016 σε εποχικά προσαρμοσμένους όρους, μετά από ανάπτυξη 0,4% (σε τριμηνιαία βάση) το β’ τρίμηνο του 2016. Βασικοί «οδηγοί» της ανάπτυξης ήταν η ιδιωτική κατανάλωση, οι επενδύσεις και οι εξαγωγές. Αν και μέρος των αυξήσεων αυτών εξηγείται από τα base effects (τις επιδράσεις της βάσης σύγκρισης), οι βραχυπρόθεσμοι δείκτες συνολικά δείχνουν προς θετική ανάπτυξη το 2016. Η οικονομική δραστηριότητα έχει αυξηθεί στη βιομηχανία, στον λιανικό τομέα και στον τουρισμό, ενώ οι εξαγωγές έχουν επίσης ανακτήσει την ισχύ τους μετά το σοκ του 2015.

Η ανάπτυξη του πραγματικού ΑΕΠ προβλέπεται ότι άγγιξε το 0,3% το 2016, αντανακλώντας τη βελτίωση της επιχειρηματικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης από την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος του ESM και την καλή πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην εκκαθάριση των καθυστερούμενων του δημοσίου τομέα, η οποία έχει οδηγήσει σε υψηλότερη ρευστότητα στον επιχειρηματικό τομέα.

Υπό την προϋπόθεση της έγκαιρης ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος του ESM, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να αυξήσει ταχύτητα το 2017 με ανάπτυξη 2,7%, αμέσως μετά και ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των χρηματοοικονομικών συνθηκών εν μέσω μιας σταδιακής χαλάρωσης των capital controls, εκτιμά η Κομισιόν. Η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις προβλέπεται να επιταχυνθούν και η συνεισφορά των καθαρών εξαγωγών να γίνει θετική. Το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να συνεχίσει να ανακάμπτει με εύρωστο ρυθμό το 2018, με ρυθμό ανάπτυξης 3,1%.

Η αγορά εργασίας

Η αγορά εργασίας βελτιώνεται τα τελευταία δυο χρόνια, σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν. Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 2,4% κατά μέσο όρο τους πρώτους 10 μήνες του 2016 και προβλέπεται να αναπτυχθεί με ένα σταθερό μέσο ρυθμό 2,2% μέχρι το 2018. Η ανεργία εκτιμάται ότι μειώθηκε στο 23,4% το 2016, έναντι του ετήσιου μέσου όρου του 24,9% το 2015. Η ανεργία αναμένεται να μειωθεί σταθερά κατά την προβλεπόμενη περίοδο, στηριζόμενη από την επίπτωση των μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας που στηρίζουν τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης και του ορισμού των μισθών.

Η συνεισφορά των καθαρών εξαγωγών στην ανάπτυξη πιθανότατα παρέμεινε αρνητική το 2016, καθώς οι εισαγωγές αυξήθηκαν ταχύτερα από τις εξαγωγές εν μέσω υψηλότερης εγχώριας ζήτησης. Για τη συνέχεια, οι καθαρές εξαγωγές αναμένεται να γίνουν θετικές, καθώς η βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα και οι υψηλότερες επενδύσεις στον τομέα των εμπορεύσιμων αγαθών δίνουν ώθηση στις εξαγωγές.

Η μείωση του επιπέδου τιμών σταμάτησε το 2016 λόγω της υψηλότερης έμμεσης φορολογίας και των αυξανόμενων τιμών του πετρελαίου. Οι παράγοντες αυτοί αναμένεται επίσης να στηρίξουν μια μέτρια ανάκαμψη του πληθωρισμού το 2017 και 2018, μαζί με την ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης. Κατά την προβλεπόμενη περίοδο, οι μισθοί αναμένεται να αυξηθούν μαζί με την ανάκαμψη της εργατικής παραγωγικότητας.

Τα δημοσιονομικά

Η Ελλάδα προβλέπεται να φτάσει σε ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης -1,1% του ΑΕΠ το 2016. Έχοντας υπεραποδώσει στο στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2015, η Ελλάδα αναμένεται να υπεραποδώσει σημαντικά –κατά περίπου 1 ½ του ΑΕΠ- του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ και για το 2016 (σ.σ. σύμφωνα με τον ορισμό του προγράμματος), εκτιμά η Κομισιόν.

Η σύνθεση της δημοσιονομικής προσαρμογής τείνει προς την πλευρά των εσόδων εν μέσω περιορισμένης ανάπτυξης των δαπανών. Αυτό έρχεται μετά την υιοθέτηση σημαντικού δημοσιονομικού πακέτου στο πλαίσιο της πρόβλεψης της πρώτης αξιολόγησης για απόδοση 3% του ΑΕΠ μέχρι το 2018, φέρνοντας τη συνολική δημοσιονομική προσαρμογή από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα του ESM στο 4,2% του ΑΕΠ.

Τα υψηλότερα του προβλεπόμενου έσοδα προέρχονται πρωτίστως από τη δυναμική ανάπτυξη των υποκείμενων (underlying) φορολογικών βάσεων, ιδιαίτερα για την έμμεση φορολογία και τον εταιρικό φόρο εισοδόματος. Υπάρχουν ωστόσο και αρκετοί παράγοντες που δεν θα επαναληφθούν, οι οποίοι σχετίζονται με την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων από προηγούμενα έτη και τις επιπτώσεις της αύξησης αποθεμάτων εν όψει της αύξησης το 2017 της φορολογίας του καπνού.

Οι στόχοι

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα μέτρα που έχουν υιοθετηθεί (ιδιαίτερα τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και τις συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις), και τον προϋπολογισμό του 2017, η Ελλάδα προβλέπεται να επιτύχει τον στόχο του προγράμματος του ESM για πρωτογενές ισοζύγιο 1,75% του ΑΕΠ το 2017, ακόμα και μετά την έναρξη του προγράμματος του Εγγυημένου Κατώτατου Μισθού, σύμφωνα με την Κομισιόν.

Οι ισχυρές επιδόσεις στα έσοδα που έχουν παρατηρηθεί μέχρι τώρα ιδιαίτερα το 2016, με τη στήριξη των συνεχιζόμενων μεταρρυθμίσεων της διαχείρισης των εσόδων, υποδηλώνει σημαντικά ανοδικά ρίσκα στις προβλέψεις, αποτελώντας καλό οιωνό για την επίτευξη του στόχου και το 2018.

Τα πτωτικά ρίσκα περιλαμβάνουν την πιθανότητα οι δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις του 2017 να αποφέρουν λιγότερα του αναμενόμενου λόγω των ρίσκων εφαρμογής και των επιπτώσεων των αβεβαιοτήτων για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος του ESM.

Οι αρχές αναμένεται να υιοθετήσουν την Μεσοπρόθεσμη Δημοσιονομική Προσαρμογή για το 2018-2021, περιλαμβανομένων των όποιων προσαρμογών στις δημοσιονομικές πολιτικές που θα απαιτηθούν, προκειμένου να διασφαλιστεί η επίτευξη του στόχου του προγράμματος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018.

Γενικά, σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να φτάσει το -1,1% του ΑΕΠ το 2017 για να βελτιωθεί στο 0,7% του ΑΕΠ το 2018. Σε διαρθρωτικούς όρους, δεδομένου του κενού στην παραγωγή, που παραμένει μεγάλο, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να φτάσει στο 2 1/3 του ΑΕΠ το 2017 και στο 2 ½ του ΑΕΠ του 2018.

Το χρέος

Μετά και ως αποτέλεσμα του δημοσιονομικού αποτελέσματος που προβλέπεται για το 2016 και της προσαρμογής που σχετίζεται στην εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών, το χρέος της Ελλάδας ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί από το 177,4% το 2015 στο 179,7% το 2016.

Η βελτιωμένη δημοσιονομική θέση και η ισχυρότερη ανάπτυξη του ΑΕΠ αναμένεται να θέσουν το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ σε πτωτικό δρόμο αρχής γενομένης το 2017.

Οι δαπάνες για τόκους προβλέπεται να μειωθούν κατά την προβλεπόμενη περίοδο καθώς τα παλαιά δάνεια αντικαθίστανται από νέα δάνεια οικονομικής βοήθειας με χαμηλότερα επιτόκια.

Η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος το 2017 και 2018 θα αυξήσουν τις δαπάνες για τόκους βραχυπρόθεσμα, όμως θα τις μειώσουν μακροπρόθεσμα και θα εξομαλύνουν το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής χρέους.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play