Η Ινδία διαδραματίζει ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, αγοράζοντας όλο και περισσότερο φθηνό ρωσικό πετρέλαιο και διυλίζοντάς το σε καύσιμο για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ξένοι αναλυτές.
Όπως μεταδίδει το Bloomberg, το Νέο Δελχί αντιμετώπισε ελάχιστα πλήγματα, επειδή -όπως επισημαίνεται- εκπληρώνει τον στόχο της Δύσης να περιορίσει τα ενεργειακά έσοδα της Μόσχας, αποτρέποντας ταυτόχρονα ένα σοκ στον εφοδιασμό πετρελαίου. Και καθώς η Ευρώπη συνεχίζει να επιβάλλει κυρώσεις, η Ινδία αναμένεται να μετατραπεί σε βασικό «παίκτη» σε έναν παγκόσμιο χάρτη πετρελαίου που έχει ξανασχεδιαστεί μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
«Οι αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ έχουν δύο βασικούς στόχους: να διατηρήσουν την αγορά καλά εφοδιασμένη και να στερήσουν τη Ρωσία από έσοδα», δήλωσε ο Μπεν Κέιχιλ, ανώτερος συνεργάτης του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών στην Ουάσιγκτον. «Γνωρίζουν ότι τα ινδικά και κινεζικά διυλιστήρια μπορούν να βγουν κερδισμένα αγοράζοντας ρωσικό αργό πετρέλαιο με έκπτωση και εξάγοντας προϊόντα σε τιμές αγοράς. Είναι οκ με αυτό».
Η Ινδία έστελνε περίπου 89.000 βαρέλια βενζίνης και ντίζελ την ημέρα στη Νέα Υόρκη τον περασμένο μήνα, η μεγαλύτερη ποσότητα εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία πληροφοριών Kpler. Οι ημερήσιες ροές ντίζελ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στην Ευρώπη ήταν 172.000 βαρέλια τον Ιανουάριο, οι περισσότερες από τον Οκτώβριο του 2021.
Η σημασία του ασιατικού έθνους αναμένεται να διευρυνθεί μετά την έναρξη ισχύος των νέων κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου την από σήμερα. Η απαγόρευση θα αφαιρέσει έναν τεράστιο όγκο ντίζελ από την αγορά και θα δει περισσότερους καταναλωτές, ειδικά στην Ευρώπη, να ψάχνουν στην Ασία για να καλύψουν το κενό προσφοράς.
Αυτό θα κάνει το φθηνό ρωσικό πετρέλαιο ακόμη πιο ελκυστικό για την Ινδία, η οποία βασίζεται στις εισαγωγές για να καλύψει περίπου το 85% των αναγκών της σε αργό. Τα διυλιστήρια της χώρας, που είναι υπεύθυνα για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, αύξησαν τις εξαγωγές πέρυσι προκειμένου να επωφεληθούν από τις υψηλότερες διεθνείς τιμές.
Τροφοδοτώντας τη Δύση
«Η Ινδία είναι καθαρός εξαγωγέας διυλισμένων προϊόντων και μεγάλο μέρος θα πάει στη Δύση για να βοηθήσει στη μείωση των αποθεμάτων», δήλωσε ο Γουόρεν Πάτερσον, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων της ING Groep NV με έδρα τη Σιγκαπούρη. «Είναι αρκετά σαφές ότι ένα αυξανόμενο μερίδιο της πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται για αυτό το προϊόν προέρχεται από τη Ρωσία».
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ, η Ινδία είναι πιθανό να λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες. Όταν το ρωσικό αργό μεταποιείται σε καύσιμα σε μια χώρα εκτός του μπλοκ όπως η Ινδία, τα διυλισμένα προϊόντα μπορούν να παραδοθούν στην ΕΕ επειδή δεν θεωρούνται πλέον ρωσικής προέλευσης.
Oι G7 επιθυμούν να μειώσουν τα έσοδα της Μόσχας όσο το δυνατόν περισσότερο, αλλά έχουν επίσης συμφέρον να διασφαλίσουν ότι το πετρέλαιο και τα προϊόντα διύλισης της Ρωσίας θα συνεχίσουν να ρέουν για να αποφευχθεί παγκόσμια ενεργειακή κρίση, δήλωσε από την πλευρά της η Σερένα Χουάνγκ, επικεφαλής αναλύτρια για τη Vortexa Ltd.
Μια βασική πτυχή του μηχανισμού μείωσης των εσόδων στο Κρεμλίνο και διατήρησης μέρους του πετρελαίου στην αγορά ήταν το ανώτατο όριο τιμής του ρωσικού αργού, ένα μέτρο του οποίου πρωτοστάτησαν οι ΗΠΑ. Η Ινδία δεν έχει δηλώσει δημόσια εάν το έθνος τηρεί ή όχι το όριο, αλλά οι κυρώσεις έχουν οδηγήσει το πετρέλαιο κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ είπε ότι έχει τεθεί ένα ανώτατο όριο τιμών που οι χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν για να διατηρήσουν σταθερές τις αγορές ενέργειας, περιορίζοντας παράλληλα τα έσοδα του Κρεμλίνου. «Η προθυμία της Ινδίας να αγοράσει περισσότερο ρωσικό αργό με μεγαλύτερη έκπτωση είναι χαρακτηριστικό του σχεδίου των δυτικών χωρών να επιβάλλουν οικονομικές κυρώσεις στον Πούτιν χωρίς να πληγούν οι ίδιες», δήλωσε ο Τζέισον Μπορντόφ, πρώην σύμβουλος στην κυβέρνηση Ομπάμα.