Ο Λεονάρντο ντι σεριος Πιέρος ντα Βίντσι, πιο συνηθισμένα Λεονάρντο ντα Βίντσι ή απλά Λεονάρντο, ήταν Ιταλός πολυμαθής της Αναγέννησης.
Οι τομείς που ενδιέφεραν τον Λεονάρντο ντα Βίντσι συμπεριλάμβαναν την εφεύρεση, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική, την επιστήμη, τη μουσική, τα μαθηματικά, την εφαρμοσμένη μηχανική, τη λογοτεχνία, την ανατομία, τη γεωλογία, την αστρονομία, τη βοτανική, τη συγγραφή, την ιστορία καθώς και τη χαρτογραφία. Αποκαλούνταν συχνά “πατέρας της παλαιοντολογίας”, της ιχνολογίας και της αρχιτεκτονικής. Θεωρείται ευρέως ένας από τους καλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών. Μερικές φορές του δίνονται τα εύσημα για την εφεύρεση του αλεξιπτώτου, του ελικοπτέρου και του άρματος μάχης.
Θεωρείται αρχετυπική μορφή του αναγεννησιακού ουμανιστή και επιστήμονα, του αναγεννησιακού καλλιτέχνη, Homo Universalis και μια ιδιοφυής προσωπικότητα. Μεταξύ των πιο διάσημων έργων του συγκαταλέγονται η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος. Εκτός από τα παραπάνω, ο ντα Βίντσι ενδιαφερόταν για την αστρονομία, τη βοτανική, τη συγγραφή, την ιστορία και τη χαρτογραφία.
Τα γραπτά του ντα Βίντσι φανερώνουν έναν άνθρωπο με αντιπάθεια για τον σαρκικό έρωτα και αποστροφή για τα γυναικεία σεξουαλικά όργανα. Όταν απεικόνιζε γυναικείες μορφές επικεντρωνόταν στα χέρια και το πρόσωπο, ενώ κυρίως αποτύπωνε το ανδρικό αναπαραγωγικό΄συστημα. Χαρακτηριζε ως κτήνος όποιον δεν χαλιναγωγεί τις λάγνες ορέξεις του. Για τον θάνατο θεωρούσε πως η καλύτερη απάντηση σε αυτόν ήταν ή άκάματη και άοκνη εργασία και σκέψη. Για την εργασία επεδείκνυε αδιάφορη στάση χωρίς να τη θεωρεί ως μέσο απόκτησης χρημάτων, επειδή ήταν απορροφημένος στην ανακάλυψη και στη γνώση.
Ο ντα Βίντσι απέρριπτε την αστρολογία καθώς την περιέγραφε ως εσφαλμένη κρίση μέσα από την οποία όσοι την εξασκούν κερδίζουν χρήματα εξαπατώντας τους άλλους άνθρώπους. Ως προς τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις δεν ήταν θρησκόληπτος. Δεν κάνει καμία σχεδόν αναφορά στο θείο, καθώς αν και μέχρι τη νεότητά του μεγαλώνει εντός των κόλπων της Καθολικής Εκκλησίας μετά τη νεότητά του χάνει την πίστη του εμβαθύνοντας στις προσωπικές αναζητήσεις του. Ο Βαζάρι ισχυρίζεται πως στην επιθανάτια κλίνη του ζήτησε να κατηχηθεί να εξομολογηθεί, να μετανοήσει και να κοινωνήσει. Όμως αυτές οι αναφορές είναι προϊόντα της φαντασίας του βαθιά θρησκευόμενου Βαζάρι.
Ο ντα Βίντσι δεν έβρισκε παρηγοριά στην ιδέα της μεταθανάτιας ζωής κι ας ακολούθησε τυπικά και συμβατικά τους τύπους της καθολικής εκκλησίας: ζήτησε να ταφεί στην εκκλησία του Σαιν Φλωριέν, να τελέσουν οι εφημέριοι πολλές λειτουργίες και να δοθούν ελεημοσύνες στους φτωχούς της περιοχής.
Ο ντα Βίντσι πίστευε στην ενότητα των διαφόρων γνωστικών πεδίων.
Η γεωγραφία, η ανθρώπινη ανατομία, η αρχιτεκτονική και τα αφηρημένα μαθηματικά συνδέονταν μεταξύ τους, κι αν κάποιος είχε σπουδάσει ένα από αυτά τα αντικείμενα, θα μπορούσε να ασχοληθεί και με τα υπόλοιπα.
Λεονάρντο ντα Βίντσι με μια ματιά
Μεταξύ των τομέων που τον ενδιέφεραν, η εφεύρεση, τη ζωγραφική, η μηχανική, η λογοτεχνία.
Αποκαλούνταν συχνά “πατέρας της παλαιοντολογίας”, της ιχνολογίας και της αρχιτεκτονικής.
Θεωρείται ευρέως ένας από τους καλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών.
Μεταξύ των πιο διάσημων έργων του συγκαταλέγονται η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος
Λεονάρντο ντα Βίντσι σχετικές ειδήσεις:
Κοσμοσυρροή στο Μουσείο του Λούβρου για έκθεση του Ντα Βίντσι, τουλάχιστον 1 εκατομμύριο επισκέπτες
Μουσείο Λούβρου έκθεση Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Η έκθεση περιλάμβανε 150 έργα του Ντα Βίντσι, ενώ οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να θαυμάσουν δέκα πίνακες του μεγάλου αναγεννησιακού καλλιτέχνη.
Προκόπης Παυλόπουλος: Ο επαναπατρισμός των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι εθνικός στόχος
Προκόπης Παυλόπουλος: Εθνικό στόχο χαρακτήρισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα, κατά την παρουσίαση των Πρακτικών της διεθνούς ημερίδας με θέμα «Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα», που πραγματοποιήθηκε απόψε στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Λεονάρντο ντα Βίντσι: Μεγάλη έκθεση στο Λούβρο για τον σπουδαίο δημιουργό
Λεονάρντο ντα Βίντσι: Πεντακόσια χρόνια μετά τον θάνατο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, το μουσείο του Λούβρου εγκαινιάζει την Πέμπτη τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει οργανωθεί ποτέ για το έργο αυτής της ιδιοφυΐας της Αναγέννησης.