Το Ευρω-Κοινοβούλιο ενέκρινε τους νέους στόχους μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων που ονομάστηκε «Fit for 55».
Με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τη συμφωνία σχετικά με τα αναθεωρημένα πρότυπα επιδόσεων εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά.
Η νέα νομοθεσία χαράσσει την πορεία προς μηδενικές εκπομπές CO2 για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα έως το 2035. Οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 καθορίζονται στο 55% για τα αυτοκίνητα και στο 50% για τα φορτηγά.
Άλλα βασικά μέτρα που προβλέπονται από τον κανονισμό:
-Η Επιτροπή θα παρουσιάσει έως το 2025 μια μεθοδολογία για την αξιολόγηση και την υποβολή στοιχείων σχετικά με τις εκπομπές CO2 καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των αυτοκινήτων και των φορτηγών που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ, συνοδευόμενη από νομοθετικές προτάσεις, όπου χρειάζεται
-Έως τον Δεκέμβριο του 2026, η Επιτροπή θα παρακολουθεί το χάσμα μεταξύ των οριακών τιμών εκπομπών και των δεδομένων κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας και θα υποβάλει σχετική έκθεση
-Οι κατασκευαστές που είναι υπεύθυνοι για μικρούς όγκους παραγωγής σε ένα ημερολογιακό έτος (1 000 έως 10 000 νέα αυτοκίνητα ή 1 000 έως 22 000 νέα φορτηγά) μπορούν να τύχουν παρέκκλισης μέχρι το τέλος του 2035
-Ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές (ZLEV), ο οποίος επιβραβεύει τους κατασκευαστές που πωλούν περισσότερα τέτοια οχήματα, θα προσαρμοστεί ώστε να ανταποκρίνεται στις αναμενόμενες τάσεις των πωλήσεων. Από το 2025 έως το 2029, το σημείο αναφοράς ZLEV ορίζεται σε 25% για τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και 17% για τα νέα φορτηγά, ενώ από το 2030 το κίνητρο θα καταργηθεί
-Κάθε δύο χρόνια, αρχής γενομένης από το τέλος του 2025, η Επιτροπή θα δημοσιεύει έκθεση για την αξιολόγηση της προόδου προς την κατεύθυνση των μηδενικών εκπομπών.
Μετά την τελική ψηφοφορία στην ολομέλεια, το κείμενο θα πρέπει τώρα να εγκριθεί επίσημα και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, προτού δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ αμέσως μετά.