Πιστεύω πως αυτό συνέβη. Όταν εργαζόμαστε στους δημιουργικούς κλάδους, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε εντελώς την εσωτερική μας κατάσταση. Το πώς νιώθουμε για πράγματα, για τον πόνο συναισθηματικά ή ψυχολογικά και αυτό περνά στη δουλειά μας είτε το θέλουμε είτε όχι. Υπήρχε κάτι σε εμένα που μεταδιδόταν μέσα από τη δουλειά μου και έκανε τους ανθρώπους να το αισθάνονται. Υπήρχε πάντα εκεί, αλλά όπως λέτε, έσπαγε από τα fun στοιχεία των πιο ανάλαφρων θεμάτων. Ας γελάσουμε και ας μην είμαστε τόσο δραματικοί. Όσο για πέρυσι όμως, δεν ξέρω με τι συνδέεται αυτό.
Δεν υπήρχε κάτι που το πυροδότησε;
Ίσως κάτι από το παρελθόν επιστρέφει. Είναι κάτι που δεν μπορώ να εξηγήσω. Αυτός είναι ο λόγος που θέλω να αλλάξω την προσέγγισή μου, στον τρόπο που σχεδιάζω συλλογές και στον τρόπο που τις παρουσιάζω, γιατί είναι πολύ δύσκολο να τα διαχωρίσεις αυτά. Εστιάζω στις συλλογές μου γιατί αυτό έχει σημασία για εμένα στο πως εκφράζομαι, αλλά όταν μιλάτε για ένα βάρος στη δουλειά μου, έχει να κάνει με το set design, το στυλ των shows που έκανα. Και αυτό επίσης θα αλλάξει. Το show θα αφορά περισσότερο την παρουσίαση της συλλογής, παρά το να δημιουργηθεί μια αίσθηση εκείνη τη στιγμή. Συνειδητοποίησα πως αυτί μπορεί να αποσπάσει την προσοχή από την πραγματική δουλειά μου, που είναι το να φτιάχνω ρούχα. Θέλω να βεβαιωθώ ότι οι άνθρωποι θα κοιτάζουν αυτό, γιατί η αξία μου ως creative είναι το να σχεδιάζω το προϊόν και όχι το να είμαι showman.
Στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, στο Instagram του Balenciaga ανέβηκε ένα μοντάζ από παλιές παρουσιάσεις του Cristóbal Balenciaga. Είχαν να κάνουν ξεκάθαρα με έναν designer που έφτιαχνε ρούχα, όχι show. Εκείνες οι παρουσιάσεις του Cristóbal σχετίζονται με τον τωρινό σας τρόπο σκέψης;
Ναι ακριβώς. Η έμφαση δίνεται στην αγάπη μου για να δημιουργώ ρούχα. Το έχω ήδη αναφέρει αυτό στις couture συλλογές μας, αλλά τώρα θα εφαρμοστεί σε όλα. Αυτός είναι ο λόγος που κάνω αυτό που κάνω. Το ενδιαφέρον μου βρίσκεται στα μανίκια, στις ραφές των ώμων, όχι στο να κάνω εποχιακές καμπάνιες, αν και αυτό είναι επίσης μέρος της δουλειάς μου. Ήταν συνειδητό να τελειώσει με αυτό το video από τις Cristóbal Balenciaga’s collections από τα ’60s, για να υπενθυμίσει στο κοινό τις αξίες αυτού του ιστορικού οίκου και από που προέρχεται. Ήταν ένα πολύ σημαντικό video για εμένα. Η κληρονομιά του Cristóbal Balenciaga, το να την υπερασπίζομαι και να την εξελίσσω, είναι ο βασικός λόγος που βρίσκομαι εδώ. Δεν με ενδιαφέρει η pop κουλτούρα για να είμαι ειλικρινής. Ναι έχουμε γίνει μέρος της, κάπως ασυναίσθητα από την πλευρά μου, και είναι οκ, αλλά δεν μπορώ να πω ότι η δημιουργική μου διαδικασία ή προσέγγιση στο σχέδιο επηρεάζονται από αυτό. Αυτό ήρθε σε εμάς και όχι το αντίστροφο.
Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τον ρόλο της pop culture στη δουλειά σας; Γιατί προς τα έξω φαίνεται πως ο Balenciaga είχε τοποθετηθεί ως μέρος της pop culture συνειδητά και σκόπιμα.
Συχνά στη δουλειά μου αντλώ αναφορές από πράγματα πιο πεζά και προσιτά, που είναι εύκολο να γίνουν αντιληπτά και αυτός είναι ο λόγος που με τον καιρό συνδεθήκαμε με την pop culture. Φυσικά υπάρχουν και πολλοί celebrities, αλλά πρέπει να ομολογήσω πως δεν σκέφτηκα ποτέ να ντύσω τους celebrities, ούτε τα σχέδιά μου είχαν στόχο αυτούς. Για την ακρίβεια ήμουν αντίθετος για ένα διάστημα, μέχρι που το brand αναπτύχθηκε με ένα τρόπο που πλέον ήταν αναπόφευκτο να δουλέψω μαζί της. Για εμένα η έννοια της ποπ κουλτούρας είναι πραγματικά το γεγονός πως είναι δημοφιλής. Είναι αρεστή σε πολλούς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων. Και το branding κομμάτι της pop culture ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμο για την ορατότητα του Balenciaga και την εμπορική επιτυχία. Όσο πιο αρεστός είσαι ή όσο μεγαλύτερη επίδραση έχεις σε ανθρώπους ως brand με τη δική σου γλώσσα και αισθητική, τόσο επηρεάζεται και η επιχείρησή σου.
Ήταν ωφέλιμο να είσαι μέρος της ποπ κουλτούρας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης; Σίγουρα πιστεύω πως όχι.
Το να είσαι μέρος της ποπ κουλτούρας δημιουργεί ένα virality σε κάθε ζήτημα, οπότε οι viral πλευρές του συγκεκριμένου ζητήματος μπορούν να έχουν μια τεράστια επίδραση.
Τι γίνεται με τον ρόλο σου στο pop culture πεδίο; Στις μέρες μας αναμένεται συχνά από τους σχεδιαστές να είναι κάτι παραπάνω από creatives. Υπάρχει αυτή η πεποίθηση ότι πρέπει να πετύχουν ένα επίπεδο φήμης ή ορατότητας για να δουλέψει ένα brand. Στη δική σας περίπτωση φαίνεται πως τα πετύχατε και τα δύο. Τώρα είστε απλά ο Demna, δεν μπορούν πολλοί να το καταφέρουν αυτό, ενώ παράλληλα προσπαθείτε να αποσύρετε τον εαυτό σας από όλο αυτό φορώντας μια μάσκα για να καλύψετε την ταυτότητά σας.
Πότε δεν εξήγησα σε κανέναν εκτός Balenciaga, εκτός των στενών μου φίλων, γιατί ήθελα να αλλάξω το όνομά μου επαγγελματικά και να κρατήσω μόνο το Demna. Για εμένα γιατί να ηγείσαι σε έναν οίκο, ειδικά σε ένα heritage house όπως ο Balenciaga, το πιο σημαντικό πράγμα που απαιτείται είναι να έχεις ένα δημιουργικό όραμα. Σίγουρα δεν θεωρώ οως πρέπει να έχεις ένα celebrity πρόσωπο ή έναν celebrity designer σε έναν οίκο. Το γεγονός ότι φοράω μάσκα καθώς δεν θέλω να με βλέπουν και η κατάσταση με το όνομα, όλα δείχνουν πόσο άβολα ένιωθα με κάτι που ήταν μέρος της δουλειάς μου. Εργάζομαι σε ένα global brand για το οποίο έχω όραμα και νομίζω μέρος της δουλειάς μου είναι να συνδεθώ με αυτό το όραμα. Ταυτόχρονα είμαι και άνθρωπος, ένας άνθρωπος με πολλά θέματα σχετικά με το όνομά μου και προσπαθώ να βρω τρόπους να διευκολύνω τον εαυτό μου αυτή τη χρονιά. Οπότε το ότι καλύπτω το πρόσωπό μου σημαίνει ότι δεν θα χρειαζόταν να νοιάζομαι για το πώς δείχνω στις φωτογραφίες ή στο internet ή στο Met. Δεν κρυβόμουν πίσω από τη μάσκα. Ήθελα να το κάνω πιο εύκολο να ασχοληθώ με αυτή την προσοχή, με τα φώτα που συνοδεύουν συνήθως αυτή τη δουλειά που κάνω. Στην περίπτωσή μου πότε δεν αναζήτησα αυτή τη δημοσιότητα. Ήταν κάτι που έπρεπε να συνηθίσω, να μάθω πώς να διαχειρίζομαι τον εαυτό μου. Όταν υπάρχει ένα όραμα για ένα brand, έχει και επίδραση. Το πρόσωπο πίσω από το όραμα βρίσκεται στα φώτα και με τη θέλησή του ή όχι, γίνεται μέρος της celebrity κουλτούρας. Είναι μέρος της δουλειάς μου αλλά δεν νιώθω μέρος αυτού. Είναι κάτι που δεν έχω καταφέρει να επικοινωνήσω σωστά, γιατί όλοι θέλουν να γίνουν διάσημοι αλλά εγώ είμαι ένας εξωστρεφής που θέλει απλά να βρίσκεται στο ατελιέ του.
Το τι επηρέασε την απόφασή μου να χρησιμοποιώ μόνο το μικρό μου όνομα, είναι μια προσωπική και κάπως καλλιτεχνική επιλογή. Απλά θεώρησα πως είναι πιο κατάλληλο για εμένα να χρησιμοποιώ μόνο το μικρό μου όνομα γιατί, όπως και με τη μάσκα, μου το έκανε πιο εύκολο να διαχειριστώ την θέση μου και όσα αντιπροσωπεύει. Σε ποσοστό 60% Το επώνυμό μου γραφόταν ή προφέρονταν λάθος και είχα πρόβλημα με αυτό και ήταν συνδεδεμένο και με το προηγούμενο project μου [Vetements]. Ήθελα να αποσυνδέσω τον εαυτό μου από την παλιά μου καριέρα και να συστηθώ ως Demna.
Πώς η επιστροφή στην τέχνη του να δημιουργείς και να φτιάχνεις ρούχα θα επηρεάσει το τι θα παρουσιάσεις και πώς θα το παρουσιάσεις τον Μάρτιο;
Το σκηνικό του show θα είναι απλό για να μπορώ να εστιάσω στην συλλογή και να δώσω εκεί όλη την προσοχή. Το αφήνω στα βασικά: συλλογή, ήχος, φώτα. Είμαι ενθουσιασμένος γι’ αυτό. Συμβαδίζει περισσότερο με το ποιος είμαι, ποιος γίνομαι και πώς εξελίσσομαι. Και επίσης ανταποκρίνεται καλύτερα με την κληρονομιά αυτού του οίκου. Θα δείξουμε πολλά ρούχα, ρούχα που απαιτούν δουλειά.
Μπορείς να επεκταθείς γύρω από το πώς θα δείχνει η συλλογή;
Είναι μια εξέλιξη. Όταν δουλεύω πάνω στην couture, υπάρχει μια διαφορετική σύνδεση με την κληρονομιά και την δουλειά του Cristóbal, που δεν έχει ακόμα εκφραστεί στο ready to wear. Πιστεύω πως η συλλογή του Μαρτίου θα έχει όλα αυτά τα στοιχεία. Θέλω να σας εκπλήξω με όσα θα δείτε, αλλά θα υπάρχουν τρία μέρη: Ένα μέρος βασισμένο στο tailoring και πολλοί πειραματισμοί με αυτό. Cutting, αποδόμηση και αναδόμηση, που είναι και η βάση μου στο dressmaking. Θα υπάρξει και ένα κομμάτι που η δουλειά θα αφορά τις σιλουέτες, θα είναι περισσότερο orientated, με σχήμα. Και στο τρίτο μέρος, που πιστεύω είναι το πιο συνδεδεμένο με την κληρονομιά του οίκου, όχι με την couture αλλά με τον τρόπο που βλέπω εγώ τη μοντέρνα κομψότητα. Θα υπάρξουν πράγματα που πιστεύω πως σίγουρα δεν κάνουμε στα ready-to-wear shows μας.