Από αυτήν την Κυριακή δεν επιτρέπεται πλέον η εισαγωγή ρωσικού ντίζελ, βενζίνης και λιπαντικών υλών στην ΕΕ. Η απόφαση για το εμπάργκο στα ρωσικά πετρελαιοειδή ελήφθη στις 27 Ιουνίου με αφορμή την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Το εμπάργκο στις εισαγωγές αργού πετρελαίου τέθηκε σε ισχύ το Δεκέμβριο, προέβλεπε ωστόσο μακρά μεταβατική περίοδο για προϊόντα πετρελαίου, όπως ντίζελ και βενζίνη.
«Η αντικατάσταση του αργού πετρελαίου είναι ευκολότερη από ότι εκείνη του ντίζελ και της βενζίνης», εκτιμά ο Γιουτζίν Λίντελ από την εταιρία συμβούλων σε ενεργειακά ζητήματα FGE μιλώντας στην DW: «Το μεγαλύτερο μέρος της προσφοράς σε ρωσικό ντίζελ θα αντικατασταθεί μέσω της αύξησης εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή ή την Ασία. Σε σημαντικό βαθμό αναμένεται ένα “ξέπλυμα” ρωσικού ντίζελ και βενζίνης από την Τουρκία ή χώρες της Μέσης Ανατολής, οι οποίες στη συνέχεια θα κάνουν εξαγωγές στην ΕΕ. Κατά συνέπεια η ρωσική προσφορά δεν θα χαθεί από προσώπου γης, αλλά θα περνά μέσα από τρίτες χώρες αλλάζοντας απλά ετικέτα».
Πλαφόν στις τιμές διάθεσης ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων
Από σήμερα ισχύει επίσης πλαφόν στις τιμές διάθεσης ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων, έτσι ώστε η Ρωσία να πουλά κάτω από τις τιμές που ορίζει η αγορά. Το πλαφόν προβλέπει ανώτατο όριο τιμής 92 ευρώ ανά βαρέλι, ενώ για πετρέλαιο θέρμανσης 41 ευρώ το βαρέλι. Για να έχουμε μέτρο σύγκρισης: Σήμερα ένα βαρέλι ντίζελ στις διεθνείς αγορές διατίθεται στα διεθνή χρηματιστήρια για περίπου 100 με 120 ευρώ.
Και τα δύο μέτρα της ΕΕ έχουν ως στόχο να περιορίσουν τα έσοδα της Ρωσίας και να πλήξουν τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την Κομισιόν το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου από τον περασμένο Δεκέμβριο στοιχίζει στην Μόσχα κάθε μέρα περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ. Εκτός αυτού στόχος του πλαφόν είναι να περιοριστούν, στο μέτρο του δυνατού, μεγάλες διακυμάνσεις στις αγορές, προστατεύοντας έτσι και την ΕΕ, αλλά και τρίτες χώρες.
Ο ειδικός Γιουτζίν Λίντελ αναφέρεται στις ανησυχίες για ενδεχόμενη νέα αύξηση του κόστους καυσίμων στην αντλία: «Οι αγορές είναι ανήσυχες αυτή την εποχή. Όχι όμως τόσο όσο παλαιότερα, διότι τα αποθέματα έχουν αυξηθεί. Ας μην ξεχνάμε ότι λόγω καιρικών συνθηκών η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης είναι σχετικά χαμηλή. Μένει να δούμε κατά πόσο ρωσικό ντίζελ θα διοχετευθεί στην αγορά με διαφορετικούς τρόπους, πως θα λειτουργήσει το λεγόμενο “ξέπλυμα” και κατά πόσο θα διακοπούν πράγματι οι ρωσικές ροές προς την ΕΕ».