Με ένα ασανσέρ χωρίς φρένα μοιάζει η διακύμανση των τιμών των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα και στη διεθνή αγορά, όπως περιγράφουν χαρακτηριστικά στον ΟΤ, στελέχη εταιρειών του κλάδου.
Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης επέστρεψε τον Ιανουάριο στα επίπεδα των 2 ευρώ ανά λίτρο. Για την ακρίβεια σε νησιά, όπως στην Κεφαλλονιά εκτοξεύτηκε ακόμη και στα επίπεδα των 2,10 ευρώ ανά λίτρο.
Αναζοπύρωση των τιμών διαπιστώνεται και στις Κυκλάδες με τις τιμές της βενζίνης να έχουν εκτιναχθεί ακόμη και στα 2,44 ευρώ ανά λίτρο.
Και το μεγάλο ερώτημα είναι αν η αμόλυβδη των 2 ευρώ ανά λίτρο θα κυριαρχήσει σε όλη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στις 29 Ιανουαρίου είχε ανέβει κατά 0,076 ευρώ ανά λίτρο από την 1η Ιανουαρίου με αποτέλεσμα να έχει διαμορφωθεί στα 1,918 ευρώ ανά λίτρο.
Μεγαλύτερη ήταν η αύξηση, κατά 0,162 ευρώ ανά λίτρο, του πετρελαίου θέρμανσης. Σε διάστημα ενός μήνα η τιμή του καυσίμου σκαρφάλωσε στα 1,301 ευρώ ανά λίτρο. Ο βασικότερος λόγος της ανατίμησης ήταν ως γνωστό το «ψαλίδισμα» της επιδότησης που έδινε στην αντλία η κυβέρνηση για να διατηρείται το κόστος της θέρμανσης χαμηλά.
Πολύ χαμηλότερη ήταν η αύξηση του πετρελαίου κίνησης. Η μέση τιμή ανέβηκε μόλις κατά 0,026 ευρώ ανά λίτρο και διαμορφώθηκε στα 1,821 από 1,795 ευρώ ανά λίτρο.
Τα αίτια
Στελέχη της εγχώριας αγοράς πετρελαιοειδών παρατηρώντας και τη διακύμανση των τιμών των προϊόντων του αργού πετρελαίου στις ευρωπαϊκές αγορές, κάνουν λόγο για νευρικότητα σε αυτές από τη μεριά των αγοραστών και των πωλητών συμβολαίων βενζίνης, ντίζελ και πετρελαίου θέρμανσης.
Την μεταβλητότητα των τιμών την αποδίδουν στη συγκεχυμένη εικόνα που προκαλούν στη διεθνή αγορά του πετρελαίου και των προϊόντων του, δύο γεγονότα.
Το πρώτο αφορά στις κυρώσεις που τίθενται σε ισχύ από τις 8 Φεβρουαρίου για τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου. Αφενός απαγορεύονται οι εξαγωγές από τη Ρωσία προς χώρες της Ευρώπης και αφετέρου οι Βρυξέλλες εξετάζουν την επιβολή ανώτατης τιμής σε προϊόντα πετρελαίου που θα πωλούνται προς τρίτες χώρες.
Το δεύτερο γεγονός έχει να κάνει με το κατά πόσο η επανάκαμψη της Κίνας στις αγορές θα επηρεάσει τη ζήτηση καυσίμων, δηλαδή αν η ζήτηση που θα εκδηλώσει, θα προκαλέψει ελλείψεις ή δεν θα υπάρχει καμία επίπτωση στην προσφορά ποσοτήτων.
Νευρικότητα
Οι προβλέψεις για τα δύο προαναφερόμενα γεγονότα μεταβάλλονται διαρκώς. Και είναι χαρακτηριστικό πως συνολικά από τις αρχές του μήνα μέχρι σήμερα στις διεθνείς αγορές οι βενζίνες ανέβηκαν κατά 52 δολάρια τον τόνο, το πετρέλαιο κίνησης 18,5 δολάρια και η θέρμανση κατά 16,5 δολάρια τον τόνο. Σο διάστημα 20 με 30 Ιανουαρίου οι αυξήσεις αυτές ψαλιδίστηκαν στα 18,5 δολάρια το βαρέλι για τη βενζίνη, στα 4,5 δολάρια και το ντίζελ και στα 16,5 δολάρια στο θέρμανσης.
Από μεθαύριο Πέμπτη, οι τιμές κινούνται πια πτωτικά: Η τιμή της βενζίνης υποχωρεί κατά 9,5 δολάρια ανά τόνο, το ντίζελ κατά 23,5 δολάρια και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 38 δολάρια τον τόνο.
Οι μειώσεις αυτές σταδιακά θα περνούν και στην ελληνική αγορά.