Ελλάδα

Δεύτερο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέσα στον επόμενο μήνα [vid]

Ανατιμήσεις 20 - 25% περιλαμβάνουν οι νέοι τιμοκατάλογοι προμηθευτών σε τυροκομικά, γάλα, γιαούρτι, επιδόρπια

Σημαντικά έσοδα στα ταμεία των σούπερ μάρκετ έφεραν μέσα στο 2022 οι ανατιμήσεις που καταγράφηκαν στο σύνολο των βασικών καταναλωτικών αγαθών, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις εμμένουν προκαλώντας ανησυχία για την επόμενη ημέρα.

Όπως άλλωστε επιβεβαιώνεται από την εικόνα της εγχώριας αγοράς τους τελευταίους μήνες, οι εν λόγω αυξήσεις τιμών τροφοδοτούν την όποια αύξηση πωλήσεων καταγράφουν οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου της οργανωμένης λιανικής, με την κατανάλωση να βαίνει μειούμενη υπό το βάρος της αβεβαιότητας που γεννά το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία ερευνών IRI, για το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2022, οι ανατιμήσεις στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά διαμορφώθηκαν σε 6,4%. Ειδικότερα, με βάση την τιμή ανά μονάδα προϊόντος, ανοδικά κινήθηκαν όλες οι βασικές κατηγορίες. Στα τρόφιμα, για τους 11 μήνες του 2022, οι αυξήσεις τιμών ανήλθαν σε 6,4%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σε 8,4% και στα είδη σπιτιού σε 8%.

Ενδεικτική είναι η εικόνα των μέσων ανατιμήσεων που σημειώθηκαν ανά κατηγορία. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών κατέγραψαν τα είδη προσωπικής υγιεινής με 11,8%, τα προϊόντα μαγειρικής με 11,7%, καθώς και τα γαλακτοκομικά με ανατιμήσεις της τάξης του 11%.

Ακολούθησαν με μονοψήφιες αλλά εξίσου σημαντικές ανατιμήσεις τα άλλα είδη σπιτιού με 8,4%, τα απορρυπαντικά με 7,9% και τα κατεψυγμένα προϊόντα με 7,4%. Στο συσκευασμένο φαγητό οι μέσες αυξήσεις τιμών διαμορφώθηκαν σε 5,9%, στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας σε 5,4%, ενώ σε 4,2% ανήλθαν οι ανατιμήσεις στα σνακ και τα μη αλκοολούχα ποτά, αντίστοιχα. Μικρότερες ήταν οι αυξήσεις που καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά, αφού δεν ξεπέρασαν το 2,7%.

«Η ακρίβεια είναι το νούμερο 1 πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η Ελλάδα. Ο πληθωρισμός τρέχει», τόνισε πρόσφατα και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, επιμένοντας πως «η αύξηση του πληθωρισμού είναι η αιτία αύξησης των τιμών στην Ελλάδα και όχι η οργανωμένη αισχροκέρδεια». Σύμφωνα με τον ίδιο, ο πληθωρισμός αποτελεί ένα παγκόσμιο πρόβλημα, πολύ πιο σύνθετο. Ωστόσο, όπως εξήγησε, όλες οι τελευταίες εκτιμήσεις συγκλίνουν σε υποχώρηση του πληθωρισμού μέσα στο 2023, αν και όχι στα προ κρίσης επίπεδα. «Μόνο όταν σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα μπορέσει να υπάρξει επιστροφή του πληθωρισμού στα προ κρίσης επίπεδα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Είναι λογικό να υπάρχουν ενδείξεις ανατιμήσεων σε καθεστώς πληθωριστικών πιέσεων, αν και ο πληθωρισμός είναι σε κάμψη», έχει δηλώσει από την πλευρά του και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Λιγότερες πλέον οι προσφορές προϊόντων

Την ίδια στιγμή, η νέα πραγματικότητα με την οποία βρίσκονται αντιμέτωπες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης και της κατακόρυφης αύξησης του ενεργειακού κόστους, ρίχνει βαριά τη «σκιά» της και στο μέτωπο των προσφορών. Όπως προκύπτει από επιμέρους στοιχεία της εταιρείας IRI, για το ενδεκάμηνο του 2022, οι προσφορές υποχώρησαν κατά 1,3 μονάδες στα ταχυκίνητα προϊόντα και ειδικότερα: κατά 0,8 μονάδες στα τρόφιμα, κατά 2,3 μονάδες στα είδη προσωπικής υγιεινής και κατά 3,4 μονάδες στα προϊόντα σπιτιού.

Όπως προκύπτει από άλλα ευρήματα της ίδιας έρευνας, οι καταναλωτές επιλέγουν ως επί το πλείστον τα μικρότερα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Ειδικότερα, για το ενδεκάμηνο του 2022, τα μικρά καταστήματα έως 400 τμ κατέγραψαν ανάπτυξη 10,8%, ενώ την ψήφο εμπιστοσύνης του καταναλωτικού κοινού κερδίζουν και τα hypermarket – τα καταστήματα έκτασης μεγαλύτερης των 2.500 τμ – με ανάπτυξη 6,8%. Ακολουθούν με ποσοστό 4,5% τα σούπερ μάρκετ έκτασης από 400 έως 1.000 τμ και με 2,9% τα καταστήματα έκτασης από 1.000 έως 2.500 τμ.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο