Ελλάδα

Έναρξη εκπτώσεων με μεγάλες προσδοκίες

Στο καλό κλίμα που επικράτησε στην αγορά την περίοδο των εορτών και στην αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια, η οποία έχει ως συνέπεια λιγότερο «φουσκωμένους» λογαριασμούς, ποντάρει το λιανεμπόριο για αυξημένο τζίρο στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις

Στο καλό κλίμα που επικράτησε στην αγορά την περίοδο των εορτών και στην αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια, η οποία έχει ως συνέπεια λιγότερο «φουσκωμένους» λογαριασμούς, ποντάρει το λιανεμπόριο για αυξημένο τζίρο στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκίνησαν χθες και ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου. Την Κυριακή 15 Ιανουαρίου τα καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοιχτά από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ., καθώς πρόκειται για την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων.

Ενδεχόμενη καλή πορεία των εκπτώσεων θα οδηγήσει στο επιθυμητό «ξεστοκάρισμα», κάτι που δεν είχε συμβεί ούτε το 2022 ούτε πολύ περισσότερο το 2021, λόγω των περιορισμών που εφαρμόζονταν για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού, αλλά και στην αναπλήρωση των απωλειών που υπέστη το λιανεμπόριο τη διετία 2020-2021, απώλειες που σε μερικούς παραδοσιακούς κλάδους δεν έχουν ακόμη αναπληρωθεί.

Οι πληθωριστικές πιέσεις το 2022 προκάλεσαν περιορισμό της πραγματικής ζήτησης, με συνέπεια σημαντικό μέρος του αυξημένου τζίρου που αποτυπώνεται στα στοιχεία να οφείλεται στις αυξημένες τιμές, να πρόκειται δηλαδή για «πληθωριστικό τζίρο». Αξίζει να σημειωθεί, άλλωστε, ότι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο συνολικά αυξήθηκε μεν τον Οκτώβριο του 2022 κατά 8% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021, ο δείκτης όγκου όμως (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) υποχώρησε το ίδιο διάστημα κατά 2,2%.

Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 ο τζίρος του λιανεμπορίου, εξαιρουμένων των κλάδων τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων, διαμορφώθηκε σε 16,06 δισ. ευρώ, έναντι 14,53 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και 14,51 δισ. ευρώ το 2019. Σε κάποιους κλάδους, πάντως, που υπέστησαν μεγάλες απώλειες κυρίως το 2020, αλλά και το 2021, η πορεία του τζίρου το 2022 δεν ήταν ιδιαιτέρως ικανοποιητική. Ο τζίρος στον κλάδο της ένδυσης διαμορφώθηκε σε 2,159 δισ. ευρώ, ελαφρώς αυξημένος σε σύγκριση με το 2019, ενώ στους κλάδους των καλλυντικών και της υπόδησης κυμάνθηκε σε επίπεδα κάτω από αυτά του 2019. Μικρή αύξηση σε σύγκριση με το 2019 καταγράφηκε στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών, ενώ χαμηλότερες ήταν το 2022 οι πωλήσεις των αθλητικών ειδών σε σύγκριση με το 2021.

Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, για το εάν το ενδιαφέρον των καταναλωτών θα παραμείνει θερμό και κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα διαδραματίσει και η στάση των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, εάν δηλαδή θα προχωρήσουν σε «γενναίες» εκπτώσεις και εάν αυτές οι εκπτώσεις θα είναι πραγματικές και όχι πλασματικές. Στα είδη ένδυσης οι εκπτώσεις φθάνουν το 60%, στα είδη υπόδησης το 40%, στα είδη τεχνολογίας έως 70%, ενώ στα είδη σπιτιού έως 50%. Σε ό,τι αφορά πάντως το θέμα των πραγματικών εκπτώσεων, αυτή τη φορά εφαρμόζεται η διάταξη που περιλαμβάνεται στον νόμο 4933/2022, σύμφωνα με την οποία ως τιμή πριν από την έκπτωση νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Πηγή: kathimerini/ Δήμητρα Μανιφάβα