Σημαντικοί διαγωνισμοί έτρεξαν μέσα στο 2022 με τις τεχνικές εταιρείες να αναλαμβάνουν νέο κατασκευαστικό αντικείμενο, αυξάνονται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων τους πάνω από τα 10 δισ. ευρώ, ενώ νέα έργα προύπολογισμού 3,2 δισ. ευρώ αναμένεται να δημοπρατηθούν μέσα στους πρώτους μήνες του 2023.
Από τις αρχές του έτους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έτρεξε τους διαγωνισμούς 4 μεγάλων οδικών έργων.
Το πρώτο αφορούσε το τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.
Προς υπογραφή οδεύουν μέσα στις επόμενες ημέρες ημέρες τρία μεγάλα έργα που δημοπρατήθηκαν μέσα στο 2022 συνολικού προϋπολογισμού άνω των 750 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για το έργο Μπράλλος – Αμφισσα, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης καθώς και την Παράκαμψη Χαλκίδας.
Το μεγάλο οδικό έργο, στο οποίο και υπήρξε ανατροπή είναι το Μπράλος-Άμφισσα, του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, για το οποίο αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές τις επόμενες ημέρες. Αρχικά στον διαγωνισμό είχε μειοδοτήσει το σχήμα “ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ CMC SpA-ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε. – ΤΕΚΑΛ Α.Ε.” (που έδωσε έκπτωση με 14%) αλλά τελικά η προσφορά απερρίφθη, με αποτέλεσμα το έργο να περάσει οριστικά στην ΑΒΑΞ.
Ο διαγωνισμός για το οδικό έργο Μπράλος-Aμφισσα, είναι προϋπολογισμού 285 εκατ. ευρώ. Το έργο αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα “Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο”, το οποίο υπάγεται στον διευρωπαϊκό άξονα Ε65.
Προς υπογραφή οδεύει και το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης με ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Το κόστος του έργου είναι 352,3 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ).
Τέλος, το τρίτο έργο που οδεύει προς υπογραφή είναι η παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, όπου η Mytilineos ανακηρύχθηκε ανάδοχος με έκπτωση 7,61%.
Με την προσφερόμενη έκπτωση, η συνολική κατ’ αποκοπή δαπάνη έργου ανέρχεται στα 93,16 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, έναντι του αρχικού προϋπολογισμού των 125 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και με προαίρεση 85 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Επίσης δημοπρατήθηκαν η παράκαμψη Γιάλοβας (40,5 εκατ. ευρω-ΙΝΤΡΑΚΑΤ), Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, Δράμα-Αμφίπολη (είναι στην Α`φάση τα δύο έργα), Νεμέα-Μυκήνες (47,15 εκατ. ευρώ-Ελληνική Υδροκατασκευή), το Θριάσιο ΙΙ (Hellenic Train-Damco).
Προκηρύχθηκαν επίσης για το 2023 τα Δικαστικά Μέγαρα σε Λαμία-Βόλο-Καρδίτσα-Τρίκαλα (59,9 εκατ. ευρώ), έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου Νάξου (22 εκατ. ευρώ-Ελληνική Υδροκατασκευή).
Τέλος η Εγνατία Οδός Α.Ε. δημοπράτησε και υπέγραψε τα έργα:
– “Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού Αρδάνιο -Ορμένιο: Εργασίες παράκαμψης Προβατώνα , προϋπολογισμού 11,16 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Με τη συγκεκριμένη εργολαβία ολοκληρώνονται τα έργα στον οδικό άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο συνολικού μήκους 124χλμ.
Στις αρχές Νοεμβρίου έπεσαν οι υπογραφές για το οδικό έργο της αναβάθμισης του κάθετου άξονα Δράμα-Καβαλά. Ανάδοχο είναι το σχήμα ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ με ποσοστό έκπτωσης 14%.
Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 60,76 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (χωρίς ΦΠΑ 49 εκατ.).
Το τρίτο έργο που δημοπρατήθηκε και υπεγράφη το 2022 από την Εγνατία Οδό , είναι η σήραγγα Κλεισούρας, προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.
Μεγάλα έργα, προϋπολογισμού 3,2 δισ. Ευρώ αναμένεται να προκηρυχθούν και να ξεκινήσουν εντός του 2023 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τα έργα θα προστεθούν σε όσα έχουν ήδη δημοπρατηθεί το τελευταίο διάστημα αλλά και τα προηγούμενα χρόνια και αθροίζουν πάνω από 13 δισ. Έργα, που προβλέπονται στο πρόγραμματου Υπουργείου.
Το πρώτο έργο ποου προκυρήχθηκε είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον. Θα είναι η πρώτη επέκταση της γραμμής έπειτα από 10 χρόνια, ενώ ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει με τη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος και στη συνέχεια θα κριθεί ποια σχήματα θα περάσουν στην Β` φάση όπου θα υπάρξει η υποβολή των προσφορών.
Το έργο είναι κόστους 400 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότηση του θα καλυφθεί από την ένταξη του στο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Πρόκειται ένα για στρατηγικής σημασίας έργο για τη Δυτική Αττική, καθώς θα φέρει πιο κοντά το Ίλιον με το Σύνταγμα, με τη μεταξύ τους απόσταση να περιορίζεται στα 20 λεπτά.
Στις αρχές του 2023 αναμένεται να ξεκινήσει η δημοπράτηση του φράγματος Μπραμιανού, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, που αφορά την κατασκευή βελτιωτικών έργων στο υπάρχον φράγμα Μπραμιανού, την κατασκευή νέου φράγματος στον Μύρτο και έργα αποταμιευτήρα για παροχή ύδατος (άρδευση και περιβαλλοντικούς λόγους). Στόχος του έργου, που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης από τον περασμένο Οκτώβριο, είναι να ενισχυθεί σημαντικά το υδατικό δυναμικό του Ταμιευτήρα Μπραμιανού, να υπάρξει καλύτερη διαχείριση του υδάτινου στοιχείου της ευρύτερης περιοχής του Νομού Λασιθίου, καθώς και να προστατευτούν αντιπλημμυρικά.
Επίσης σε εκκίνηση μπαίνουν τα Αντιπλημμυρικά Έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου της ΠΕ Αιτωλοακαρνανίας, προϋπολογισμού 64,5 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, πρόκειται για την κατασκευή εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων στις περιοχές Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου.
Σε φάση διαγωνιστικής διαδικασίας μπαίνουν και τα έργα Ύδρευσης Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας, Κατασκευή Έργων Μεταφοράς Νερού Τσικνιά και Ύδρευση Κέρκυρας Β’ & Γ’ Φάση, προϋπολογισμού 304 εκατ.
Θέμα χρόνου είναι η δημοπράτηση του έργου για τον οδικό άξονα Ιωάννινα- Κακαβιά.
Ήδη έχουν σχεδόν παραδοθεί όλες οι μελέτες για το έργο ενώ η αρχική δημοπράτηση θα γίνει για το τμήμα Ιωάννινα – Καλπάκι και με προαίρεση το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά.
Ένα από τα σημαντικά έργα που προετοιμάζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη Δυτική Αττική, αφού αναμένεται να αποσυμφορήσει την κίνηση των οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού και τη Λεωφόρο Αθηνών, ενώ και η αναβάθμιση ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά θα βελτιώσει πολύ την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό που καθημερινά ταλαιπωρείται από χιλιάδες οχήματα.
Τέλος δύο ακόμη έργα που αναμένεται να ξεκινήσουν είναι η βελτίωση Οδικής Ασφάλειας, προϋπολογισμού 675 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε περισσότερα από 7000 σημεία που εκτείνονται σε 2.500 χιλιόμετρα στο οδικό δίκτυο ολόκληρης της χώρας καθώς και το έργο της Ανάταξης/Αναβάθμισης Σιδηροδρομικού Δικτύου, με ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ.