Nέα της αγοράς

Ο παγκόσμιος χάρτης του επιχειρείν: Η αμερικανική υπερδύναμη και η «άφαντη» Ευρώπη

Μπορεί η Κίνα να φιλοδοξεί να αμφισβητήσει την οικονομική ηγεμονία των ΗΠΑ, όμως τα στοιχεία δείχνουν ότι η Αμερική παραμένει μία αδιαμφισβήτητη υπερδύναμη του επιχειρείν.

Μπορεί η Κίνα να φιλοδοξεί να αμφισβητήσει την οικονομική ηγεμονία των ΗΠΑ, όμως τα στοιχεία δείχνουν ότι η Αμερική παραμένει μία αδιαμφισβήτητη υπερδύναμη του επιχειρείν.

Για την ακρίβεια, το 2022, μόνο οι τέσσερις από τις 20 μεγαλύτερες εισηγμένες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο (με βάση την κεφαλαιοποίησή τους), είχαν την βάση τους εκτός αμερικανικών συνόρων. Πρόκειται για τον γίγαντα του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας Aramco (στη δεύτερη θέση), την  κινεζική τηλεπικοινωνιακή Tencent (στην 11η θέση), την ταϊβανέζικη εταιρεία ημιαγωγών TSMC (14η θέση) και τον γαλλικό όμιλο της πολυτέλειας LVMH (στην 15η θέση).

Αλλά και πέραν της πρώτης 20άδας, η αμερικανική κυριαρχία είναι σαρωτική. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι 23 από τις 30 πιο πολύτιμες επιχειρήσεις του κόσμου είναι αμερικανικές. Αμερικανικές είναι, επίσης, οι 60 από τις 100 μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Κοιτάζοντας το top100, οι εθνικότητες των εταιρειών που κατάφεραν να μπουν στο «κλαμπ» ποικίλλουν: η Κίνα έχει 11, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο έχουν από 5 η κάθε μία, η Ελβετία έχει 3, ενώ η Ινδία, η Ολλανδία και το Χονγκ Κονγκ έχουν από δύο. Μία εταιρεία στο top100 έχουν η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα, η Ταϊβάν, η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Δανία, η Ιρλανδία, η Σ. Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Η τεχνολογία

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, η δύναμη των ΗΠΑ βρίσκεται κυρίως στον τεχνολογικό κλάδο.

Μπορεί η Apple να έχασε πάνω από το ένα τέταρτο της κεφαλαιοποίησής της το 2022, αλλά και πάλι κατάφερε να κρατήσει την πρωτιά, έχοντας ένα άνετο προβάδισμα έναντι της Aramco, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση και ωφελείται από τον παραγκωνισμό της Ρωσίας στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.

Ακολουθούν, στην κατάταξη, άλλοι τρεις αμερικανικοί γίγαντες της τεχνολογίας: Οι Microsoft, Alphabet και Amazon.

Πού είναι η Ευρώπη

Κοιτάζοντας τα στοιχεία, κανείς δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει ότι η Ευρώπη έχει χάσει το ειδικό βάρος που είχε μέχρι και σχετικά πρόσφατα στο παγκόσμιο επιχειρείν. Πριν από την παγκόσμια κρίση του 2008, περίπου οι μισές (για την ακρίβεια οι 46) από τις 100 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του πλανήτη είχαν την έδρα τους στην Ευρώπη (συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου). Σήμερα, μόλις 15 από τις 100 μεγαλύτερες εταιρείες είναι ευρωπαϊκές.

Το κοινό στοιχείο στους λιγοστούς επιχειρηματικούς γίγαντες της Ευρώπης είναι η παράδοση: Η LVMH ελέγχει μερικά brand names της πολυτέλειας που μετρούν πάνω από έναν αιώνα ζωής, η ελβετική Nestlé (23η στην παγκόσμια κατάταξη και δεύτερη μεγαλύτερη στην Ευρώπη) ιδρύθηκε το 1866, ενώ η φαρμακευτική Novo Nordisk της Δανίας λειτουργεί από τη δεκαετία του 1920.

Η απουσία νέων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων ανάμεσα στους γίγαντες της παγκόσμιας σκακιέρας έχει μία εξήγηση: Σύμφωνα με την El Pais, είναι αποτέλεσμα των συνθηκών χρηματοδότησης στην Ευρώπη. Με τις χρηματαγορές στην Ευρώπη να είναι κατακερματισμένες, μια νέα επιχείρηση θα έχει πολύ καλύτερες επιλογές για να βρει φθηνή και ευέλικτη χρηματοδότηση προκειμένου να αναπτυχθεί, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού.