Λονδίνο. Αδιαμφισβήτητα ένας από τους κορυφαίους χριστουγεννιάτικους προορισμούς. Περιμένει κάποιος λοιπόν να είναι ανοιχτά σχεδόν τα πάντα, με επιπλέον ξεχωριστές εορταστικές εκδηλώσεις. Παρόλα αυτά, αν περπατήσει σε στενά, σε περιοχές που βρίσκονται κοντά στο κέντρο αλλά ακόμα και στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους θα δει αρκετές παμπ και εστιατόρια να κλείνουν νωρίτερα και κάποια μαγαζάκια να γράφουν «Θα παραμείνουμε κλειστά μέχρι τις 3 Ιανουαρίου».
Σίγουρα μαγαζάτορες, Βρετανοί και τουρίστες θα ήθελαν μια διαφορετική αντιμετώπιση για αυτήν τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, η οποία είναι η πρώτη μετά την πανδημία, όμως η κατάσταση με το διαρκώς αυξανόμενο κόστος ζωής και τις απεργίες δεν τους το επιτρέπει.
Η κατάσταση έρχεται να επιβεβαιωθεί από τα στοιχεία του UK Hospitality, του οργανισμού ο οποίος εκπροσωπεί 740 εταιρείες και πάνω από 100.000 μαγαζιά της Μεγάλης Βρετανίας: από παμπ και εστιατόρια μέχρι ξενοδοχεία και νυχτερινά κλαμπ. Συγκεκριμένα, σχεδόν μία στις τρεις κρατήσεις σε μπυραρίες και εστιατόρια ακυρώθηκαν τον φετινό Δεκέμβριο ενώ ακόμα και για την ημέρα της Πρωτοχρονιάς είναι «αισθητά λιγότερες», δείχνοντας πως οι Βρετανοί δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν σπατάλες ούτε καν εκείνη την ημέρα. Και είναι αλήθεια πως το τελευταίο διάστημα το κόστος ζωής και οι απεργίες έχουν φέρει τα πάνω κάτω στις συνήθειές τους, καθώς είτε δεν έχουν λεφτά να διαθέσουν είτε δεν έχουν τρόπο να μετακινηθούν λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του οργανισμού UK Hospitality Κέιτ Νίκολς δήλωσε μάλιστα στην Telegraph ότι «οι δυναμικές απεργιακές κινητοποιήσεις αυτού του χρόνου έχουν κοστίσει στον κλάδο εστίασης σχεδόν 2,3 δισεκατομμύρια λίρες». Στο ίδιο μήκος κύματος ανησυχίας για την επιβίωση του κλάδου και ο οργανισμός British Beer and Pub Association. Τα λειτουργικά κόστη έχουν ανέβει σε όλα τα επίπεδα: από τους ενεργειακούς λογαριασμούς μίας μπυραρίας, μέχρι τους μισθούς των υπαλλήλων ακόμα και την τιμή αγοράς του βασικού προϊόντος τους, την μπίρα. Έτσι εξέφρασαν τον φόβο ότι αυτόν τον χειμώνα το 86% των καταστημάτων είτε θα μειώσει τις εργασιακές ώρες λειτουργίας είτε θα κλείνει μία έως δύο ημέρες την εβδομάδα.
Επιπλέον απόδειξη του ότι οι Βρετανοί επιλέγουν το σπίτι για τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς είναι και τα στοιχεία που έρχονται από μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Asda, το τρίτο σε μέγεθος στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατέγραψε διπλάσιες πωλήσεις τύπων σαμπάνιας όπως το ποτό Buck’s Fizz σε σχέση με πέρυσι. Παράλληλα ανακοίνωσε ότι οι καταναλωτές του έχουν ήδη αγοράσει πάνω από 1 εκατομμύριο μπουκάλια Prosecco τον μήνα Δεκέμβριο.
Να επισημανθεί ότι την ώρα που ο κλάδος της εστίασης καταγράφει ήδη λιγότερα έσοδα για τον μήνα Δεκέμβριο και ζητά βοήθεια από την κυβέρνηση για την επιβίωσή του, οι μήνες Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου δεν προβλέπονται καλύτεροι, καθώς παραδοσιακά είναι μήνες που η αγορά κινείται στο 70% ή 80% της μέσης μηνιαίας κατανάλωσης.