Η Γερμανία ανοίγει τον πρώτο τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η Ευρώπη αυξάνει τις εισαγωγές LNG, αλλά διεθνείς ΜΚΟ και think tank προειδοποιούν για σημαντικές περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις με σοβαρό, μακροπρόθεσμο οικονομικό κόστος.
Ειδικότερα, ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, εγκαινίασε επίσημα, παρά τις αντιδράσεις των Πρασίνων με τους οποίους συγκυβερνά, τον πρώτο γερμανικό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κάτω Σαξονία. Με αυτούς και τους άλλους τερματικούς σταθμούς LNG, η γερμανική παροχή ενέργειας εκτιμάται ότι θα είναι ανεξάρτητη από τους αγωγούς της Ρωσίας. Όπως δήλωσε ο Σολτς σχετικά, το εν λόγω τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι μια «πολύ, πολύ σημαντική συμβολή για την ασφάλειά των Γερμανών».
Περίπου το 6% των αναγκών φυσικού αερίου της Γερμανίας θα τροφοδοτείται στο δίκτυο μέσω του τερματικού σταθμού, κάθε χρόνο. Η λεγόμενη «Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης» δέχεται υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από δεξαμενόπλοια και το μετατρέπει σε αέριο επάνω στο σκάφος.
Η γερμανική περίπτωση είναι ενδεικτική μιας ευρύτερης προτίμησης και στροφής προς το LNG, όπως καταγράφεται στην Ευρώπη των 27 χωρών μελών.
Ωστόσο, σύμφωνα με την αμερικανική ΜΚΟ Global Energy Monitor, τα σχέδια των ευρωπαϊκών χωρών να υπερδιπλασιάσουν τη χωρητικότητα των τερματικών εισαγωγών LNG, «απειλούν να εκτροχιάσουν τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα» (βλ. την επίσημη διαδικτυακή διεύθυνση της ΜΚΟ: https://globalenergymonitor.org/ ).
Πράγματι, από τη σκοπιά της προστασίας του κλίματος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, μέσα κυρίως από τη μείωση της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα, όπως είναι το αέριο.
Κατά την προσέγγιση της αμερικανικής ΜΚΟ Global Energy Monitor, «παρά τους επίσημους στόχους για μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου της ΕΕ, οι ευρωπαϊκές χώρες σχεδιάζουν να υπερδιπλασιάσουν τις δυνατότητες των τερματικών εισαγωγών LNG ως απάντηση στις διακοπές παροχής ρωσικού αερίου».
Τα νέα έργα, που ανακοινώθηκαν ή τέθηκαν σε εφαρμογή, θα έχουν τη δυνατότητα να εκχύουν 195 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με το (ελάχιστο) κόστος των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε η ΜΚΟ.
Για την Global Energy Monitor, «αυτές οι προτάσεις έργων απειλούν να εκτροχιάσουν τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, ενώ κάνουν ελάχιστα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, καθώς τα περισσότερα συμβόλαια LNG που εξασφαλίζονται σε αυτό το στάδιο από αγοραστές της ΕΕ θα πρέπει να ξεκινήσουν από το 2026 για χρονική περίοδο 15 έως 20 ετών».
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι, λοιπόν, μια άμεση λύση, με οικονομικό και γεωπολιτικό όφελος την απεξάρτηση από την Ρωσία, αλλά με σοβαρή οικολογική και, κατ’ επέκταση, οικονομική επιβάρυνση για τις χώρες της Ευρώπης.