Σε φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας, που βαφτίζονται «μάρκες αλυσίδας», ρούχα από «δεύτερο χέρι» με άρωμα… αειφορίας και ψώνια κάθε είδους – από κοσμήματα και παπούτσια μέχρι εσώρουχα και σεντόνια – στους πάγκους των λαϊκών στρέφονται ολοένα και περισσότερα νοικοκυριά για να τα βγάλουν πέρα.
Στο 10μηνο εφέτος και χωρίς να έχει «μπει» στις μετρήσεις το «καλάθι του νοικοκυριού» που έκανε ντεμπούτο στις 2 Νοεμβρίου, αλλά και δίχως τα «νούμερα» της γερμανικής εκπτωτικής αλυσίδας Lidl, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) σημείωσαν ποσοστιαία ανάπτυξη 13,9%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, με το μερίδιό τους να φθάνει το 16,1%.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση που έχει καταγραφεί από το 2011, όταν όλα τα «’σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε το μνημόνιο».
Μεθερμηνευόμενο σε χρήματα το ποσοστό 16,1%, που αντιστοιχεί στα προϊόντα private label, σημαίνει ότι από τον Ιανουάριο έως και τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς οι πωλήσεις στην εν λόγω κατηγορία ξεπερνούν τα 850 εκατ. ευρώ δηλαδή περί τα 100 εκατ. ευρώ παραπάνω από πέρσι.
Μάλιστα εάν συμπεριληφθούν και τα ποσοστά της Lidl, το ποσοστό των PL φθάνει στο 23,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ.
Στους 10 μήνες του 2022 οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ – εξαιρουμένης της Lidl – ανήλθαν στα 6,933 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 5%, ως αποτέλεσμα της εκτίναξης του πληθωρισμού.
Νέα άνοδος των PL τους επόμενους μήνες
Το ποσοστό αυτό αναμένεται να είναι αυξημένο τον Νοέμβριο, τόσο γιατί δεν υποχώρησε το κύμα της ακρίβειας ειδικά στα είδη διατροφής, όπως διαπιστώθηκε από τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, όσο και εξαιτίας του «καλαθιού του νοικοκυριού», που «ξεχείλισε» από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο «καλάθι» των τεσσάρων μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ (σ.σ. από άποψη τζίρου), ήτοι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market και Μασούτης, την πέμπτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, το ποσοστό των private label προϊόντων κυμαίνεται από 38% έως 58%, ενώ στη Lidl, η οποία αποτελεί μία αλυσίδα που πουλάει κατεξοχήν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ο αριθμός των ελάχιστων επώνυμων προϊόντων μειώθηκε ακόμη περισσότερο.
Μπορεί ακόμη να απέχουμε από το ρεκόρ του 2014, που το ποσοστό των προϊόντων με ετικέτα αλυσίδας σούπερ μάρκετ είχε φθάσει στο 19% στις πωλήσεις σε αξία στην οργανωμένη λιανική (στοιχεία της IRI), ωστόσο το γεγονός ότι 3 στους 4 καταναλωτές ξοδεύουν με βάση την τιμή, όπως έδειξε η έρευνα καταναλωτικών τάσεων που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σημαίνει ότι η τάση είναι αυξητική.
«Κυνηγοί» προσφορών
Το «κυνήγι» της φθηνότερης τιμής στο οποίο καταφεύγουν συνεχώς περισσότεροι καταναλωτές διαπιστώνεται και από το ποσοστό όσων γυρίζουν από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ προκειμένου να βρουν τις καλύτερες προσφορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, σχεδόν ένας στους τρεις καταναλωτές είναι «κυνηγός» προσφορών (ποσοστό 29%). Πρόκειται μάλιστα για την υψηλότερη αναλογία που έχει καταγραφεί από την εταιρεία.