Σε πιο αυστηρή παρέμβαση υπέρ των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες προχωρά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως τόνισε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής, ο οποίος όμως τόνισε ακόμη ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο να γίνει αυστηρότερος ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά και να εφαρμόζεται πιστά από την Δημοτική Αστυνομία και την Τροχαία, κάνοντας λόγο για τριτοκοσμική κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους του Δήμου Αθηναίων.
Το πρόστιμο για παράνομη στάθμευση σε όδευση τυφλών ή ράμπα ΑμεΑ θα αυξηθεί με το νέο ΚΟΚ. Ωστόσο, θα πρέπει η Δημοτική Αστυνομία του Δήμου Αθηναίων να διασφαλίσει και την εφαρμογή του.
Απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας κ. Φωτεινής Πιπιλή, η οποία ζήτησε αυστηρότερες διατάξεις του ΚΟΚ για τους παραβάτες σε διόδους ΑμεΑ, ο κ. Κώστας Καραμανλής ήταν σαφής, τονίζοντας ότι το σχέδιο της αναμόρφωσης του ΚΟΚ βρίσκεται στο τελικό στάδιο της ολοκλήρωσής του και οι προβλεπόμενες σ’ αυτόν αλλαγές θα τεθούν σε διαβούλευση.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Καραμανλής τόνισε: «Θα κάνουμε μία σοβαρή διαβούλευση γιατί αυτό που θα ήθελα να αποφύγω είναι να νομοθετήσουμε κάτι το οποίο να μην εφαρμοστεί. Πολλές φορές ο ΚΟΚ ανανεώνεται, εκσυγχρονίζεται υποτίθεται και κανένας δεν τον εφαρμόζει».
Παράλληλα, ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών υποστήριξε πως το Υπουργείο είναι έτοιμο να ακούσει προσεκτικά τις προτάσεις που θα καταθέσουν τα ΑμεΑ: «Αυτό που θα ήθελα να αποφύγω ως Υπουργός είναι νομοθετήσουμε κάτι το οποίο να μην εφαρμοστεί. Γιατί πολλές φορές ανανεώνουμε τον ΚΟΚ, τον εκσυγχρονίζουμε και κανένας δεν τον εφαρμόζει».
Ο κ. Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι τα πεζοδρόμια αποτελούν αρμοδιότητα του Δήμου Αθηναίων και συνέχισε: «Και ο Δήμος πρέπει να σκύψει πάνω από αυτά τα προβλήματα. Η κατάσταση, που αυτή τη στιγμή επικρατεί στους δρόμους του δήμου Αθηναίων, θα έλεγα ότι είναι τριτοκοσμική για τα ΑμεΑ. Όχι απλά δεν τους διευκολύνει, αλλά τους δημιουργούμε και εμπόδια».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών συμπλήρωσε πως «ένα από τα ουσιαστικά και θεμελιώδη προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζουμε στο πολιτικό σύστημα σε αυτή τη χώρα, δεν είναι αυτό της νομοθέτησης και της πρόβλεψης, αλλά της εφαρμογής των νόμων».
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε πως «δυστυχώς όσο κι αν ο νομοθέτης αυστηροποιήσει τους κανόνες υπάρχει ένα ζήτημα. Το ζήτημα είναι ποιος θα εφαρμόσει αυτό το νόμο. Και εδώ βλέπουμε ότι τόσο η Δημοτική Αστυνομία όσο και η Τροχαία πρέπει να αρχίσουν να συνεργάζονται, ειδικά στα ζητήματα των ΑΜΕΑ. Διότι αυτή τη στιγμή, το ζήτημα δεν είναι μόνο να νομοθετήσουμε αυστηρό πλαίσιο. Το ζήτημα είναι να εφαρμοστεί».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα ΑμεΑ:
- Θεσμοθετήθηκε η χορήγηση δελτίων στάθμευσης σε ΙΧ αυτοκίνητα γονέων ή παιδιών, αλλά και συζύγων ΑμεΑ.
- Βελτιώθηκε η προσβασιμότητα στο Μετρό και το Τραμ.
- Στις συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ για τις αστικές συγκοινωνίες, προβλέπεται ότι στα οχήματα, που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, πρέπει να υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης των ΑΜΕΑ.
- Συστήθηκε ειδική επιτροπή στο Υπουργείο, η οποία ασχολείται με την προσβασιμότητα των συνανθρώπων μας που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα.
- Στο νόμο 4850 του 2021 για τα διπλώματα οδήγησης, προβλέφθηκε μια σειρά ουσιαστικών μέτρων.
- Προβλέφθηκε επίσης η ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην ταλαιπωρούνται περαιτέρω τα ΑμεΑ, τα οποία σύμφωνα με τον νόμο δικαιούνται δίπλωμα οδήγησης.
Καταλήγοντας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε: «Το να αντιμετωπίσουμε στην πράξη τα προβλήματα για ΑμεΑ και να διαμορφώσουμε πραγματικά καλύτερες συνθήκες, ώστε αυτοί οι άνθρωποι να μην είναι αποκλεισμένοι μέσα στις ίδιες τις πόλεις, αποτελεί καθήκον όλων μας, αλλά και το δείκτη του πολιτισμού μας. Όπου μπορούμε θα κάνουμε παρεμβάσεις για να κάνουμε τη ζωή των συγκεκριμένων συνανθρώπων μας καλύτερη. Και να μην ζηλεύουμε άλλες χώρες της Ευρώπης».