Ποσοστό άνω του 90% της αγοράς της στις χώρες της βόρειας Ευρώπης έχει χάσει η Ρωσία, δύο εβδομάδες πριν τη θέση σε ισχύ των νέων περιορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνουν απαγόρευση των εισαγωγών πετρελαίου δια θαλάσσης καθώς και της προσφοράς πλοίων, χρηματοδότησης και ασφαλιστικής κάλυψης σε σχετικές εμπορικές συναλλαγές.
Όπως μεταδίδει το Bloomberg, κατά τις τέσσερις τελευταίες εβδομάδες έως τις 18 Νοεμβρίου η Ρωσία εξήγε μόλις 95.000 βαρέλια ημερησίως στο Ρότερνταμ, τον μοναδικό εναπομείναντα ευρωπαϊκό προορισμό της για εξαγωγές δια θαλάσσης εκτός της λεκάνης της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.
Στις αρχές Φεβρουαρίου, πριν την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, στα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης έφταναν περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Μετά την έναρξη του πολέμου, κράτη όπως η Λιθουανία, η Γαλλία και η Γερμανία σταμάτησαν να προμηθεύονται ρωσικό πετρέλαιο δια θαλάσσης, ενώ η Πολωνία ακολούθησε τον Σεπτέμβριο.
Τα τρία τέταρτα του αργού που φορτώνεται στα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής κατευθύνονται τώρα προς την Ασία, με τα ινδικά διυλιστήρια να επωφελούνται από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου – αν και ο χρόνος για την εφαρμογή των νέων μέτρων μετρά αντίστροφα.
Την Τετάρτη, οι χώρες της G7 αναμένεται να ανακοινώσουν το επίπεδο του πλαφόν στην τιμή των ρωσικών φορτίων αργού. Τα φορτία που θα αγοραστούν σε τιμές πάνω από αυτό το επίπεδο θα χάσουν την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά και βρετανικά πλοία, ασφάλειες και άλλες υπηρεσίες.
Ο συνολικός όγκος που αποστέλλεται από τη Ρωσία έπεσε σε χαμηλό εννέα εβδομάδων, στα 2,67 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως κατά τις επτά ημέρες έως τις 18 Νοεμβρίου, ενώ ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε επίσης, αν και παρέμεινε πάνω από 3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως για έκτη εβδομάδα. Οι συνεχείς μειώσεις συνέβαλαν στο να μειωθούν τα εβδομαδιαία έσοδα του Κρεμλίνου από το εμπόριο πετρελαίου στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιανουαρίου.
Από την άλλη πλευρά όμως, ο όγκος του αργού στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, τις τρεις χώρες που έχουν αναδειχθεί ως οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου, συν τις ποσότητες στα πλοία που δεν έχουν ανακοινώσει ακόμα πού θα κατευθυνθούν, αυξήθηκε στο ρεκόρ των 2,45 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Νοεμβρίου.
Όπως σχολιάζει το Bloomberg, η εκτροπή των ρωσικών εξαγωγών αργού προς την Ασία ανατρέπει τις εμπορικές ροές και δίνει νέα πνοή σε γερασμένα πετρελαιοφόρα που διαφορετικά θα πήγαιναν για παλιοσίδερα.
Εξάλλου, τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικά όσον αφορά τους τελικούς προορισμούς τους. Παρατηρείται μεγάλη αύξηση των πλοίων που φεύγουν από τη Βαλτική και εμφανίζουν ως επόμενο προορισμό τους το Πορτ Σάιντ, στην Αίγυπτο, ή τη διώρυγα του Σουέζ. Πιθανολογείται ότι τα περισσότερα από αυτά τα πλοία θα ορίσουν ως προορισμό λιμάνια της Ινδίας, μόλις βγουν στην Ερυθρά Θάλασσα.