«Κάπως έτσι φτάνουμε στον εικοστό αιώνα στη διάρκεια του οποίου στα ανατομεία των Ιατρικών Σχολών καταλήγουν οι σοροί των «αζήτητων» νεκρών, ενώ μετά το 2000 έρχεται στο προσκήνιο η δωρεά σώματος. Κατά κάποιον τρόπο, η θέσπιση της δωρεάς σώματος αποτέλεσε -κατά τη γνώμη μου- την «ηθική αποκατάσταση» σε συμβολικό επίπεδο των ανθρώπων που δεν είχαν επιλέξει αυτοβούλως να προσφέρουν το σώμα τους στο «βωμό» της επιστήμης», ανέφερε ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ανατομίας.
Tι είδους πράξη είναι όμως, η δωρεά σώματος;
Στο ερώτημα αυτό ο κ. Τσιαούσης έσπευσε να αναδείξει τον ουμανιστικό χαρακτήρα που έχει, διευκρινίζοντας ότι «το άψυχο σώμα γίνεται μέσον για να γιατρευτεί στο μέλλον ένα άλλο έμψυχο σώμα. Ο δωρητής σώματος, όπως και ο νεκρός δωρητής οργάνων, δεν έχει όμως την τύχη του ζωντανού δότη, να προσλαμβάνει δηλαδή ως αντίδωρο, τη μοναδική ικανοποίηση που προέρχεται από την επίγνωση της προσφοράς του δώρου ζωής σε κάποιον συνάνθρωπό του. Το στοιχείο αυτό υπογραμμίζει ακόμη περισσότερο την ηθική διάσταση της δωρεάς σώματος. Η δωρεά σώματος πέρα από το ηθικό υπόβαθρο που διαθέτει per se, συνεπάγεται επιπρόσθετα ηθικά αποτελέσματα που αφορούν τους εκπαιδευόμενους και ειδικώς τους φοιτητές της Ιατρικής.
Οι φοιτητές προσεγγίζοντας με σεβασμό το νεκρό σώμα προκειμένου να εκπαιδευτούν, αρχίζουν να εξοικειώνονται με την έννοια και τη φύση του θανάτου σ’ ένα ελεγχόμενο και «προστατευμένο» συναισθηματικά περιβάλλον. Η επίγνωση του θανάτου ως δυνητική έκβαση και η κατά πρόσωπο αντιμετώπισή του μέσα στο Ανατομείο, ενισχύει το ηθικό πρόσημο της μελλοντικής άσκησης της Ιατρικής στη συνείδηση των αυριανών γιατρών».
Η δωρεά σώματος συνεισφέρει ουσιαστικά, στην εμπέδωση της γνώσης της ανατομικής δομής του ανθρώπου από τους μελλοντικούς γιατρούς, λέει ο κ. Τσιαούσης, προσθέτοντας ότι «αυτό επιτυγχάνεται κυρίως μέσω της αφής, όπου γίνεται αντιληπτή η υφή των ιστών, και μέσω της παρασκευής των επιμέρους ανατομικών δομών από τους εκπαιδευόμενους, διαδικασία κατά την οποία αποκαλύπτονται και αναδεικνύονται οι μεταξύ των δομών σχέσεις, ενώ σε αρκετά μικρότερο βαθμό επιτελείται μέσω της παρακολούθησης, όπως στον πασίγνωστο πίνακα του Ρέμπραντ «Μάθημα Ανατομίας» όπου ο Δρ Τουλπ απεικονίζεται να διδάσκει τους μαθητές του, καθώς και στα πολύ μεγάλης κλίσης αμφιθέατρα Ανατομίας.
Παρότι η εκπαίδευση στην Ανατομία έχει εστιαστεί στο τμήμα της προπτυχιακής ιατρικής εκπαίδευσης, τα τελευταία χρόνια συνειδητοποιείται όλο και περισσότερο, η σημασία της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στην Ανατομία και της χρήσης του πτωματικού υλικού για την εφαρμογή καινοτόμων χειρουργικών επεμβάσεων, επεμβατικών τεχνικών και νέων υλικών. Είναι εύλογο λοιπόν, ότι η προσφορά της δωρεάς σώματος εκτείνεται σε όλο το φάσμα της ιατρικής εκπαίδευσης, περιλαμβάνοντας και τον τομέα της ιατρικής έρευνας».