Η δίκη ενός οδηγού Tesla που προκάλεσε θανατηφόρο τροχαίο στην Καλιφόρνια ενώ είχε ενεργοποιημένο τον Αυτόματο Πιλότο θα εξετάσει για πρώτη φορά τις ευθύνες των οδηγών στα οχήματα που οδηγούν τον εαυτό τους, εκτιμούν αμερικανοί νομικοί.
Η δίκη που ξεκινά στις 15 Νοεμβρίου στο Λος Άντζελες έρχεται την ώρα που το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγγείλει κατηγορίες στην Tesla για τους ισχυρισμούς της σχετικά με τη λειτουργία αυτόματου πιλότου, επισημαίνει το Reuters.
Οι επικριτές της εταιρείας του Έλον Μασκ υποστηρίζουν ότι ο αυτόματος πιλότος έχει οδηγήσει σε συγκρούσεις και θανάτους επειδή ενθαρρύνει τους οδηγούς να χαλαρώνουν την προσοχή τους.
Η Tesla διευκρινίζει ωστόσο στον δικτυακό τόπο της ότι το σύστημά της «απαιτεί ενεργή επίβλεψη του οδηγού και δεν καθιστά το όχημα αυτόνομο».
Η δίκη στο Λος Άντζελες, αναφέρουν ειδικοί, θα μπορούσε να επηρεάσει την εικόνα της Tesla και ίσως δώσει νομικό προηγούμενο στο ερώτημα του εάν η τεχνολογία εξελίσσεται ταχύτερα από τα νομικά στάνταρτ.
«Ποιος φταίει, ο άνθρωπος ή η μηχανή;» διερωτάται ο Έντουαρντ Ουόλτερς, ειδικός του Πανεπιστημίου Τζόρτζταουν σε νομικά θέματα που αφορούν τα αυτόνομα οχήματα. «Η πολιτεία θα δυσκολευτεί να αποδείξει την ενοχή του οδηγού επειδή ορισμένα επιμέρους τμήματα της οδήγησης είχαν ανατεθεί στην Tesla».
Η δίκη για ανθρωποκτονία εξ αμελείας αφορά θανατηφόρο δυστύχημα που συνέβη λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 29ης Δεκεμβρίου 2019. Ο Κέβιν Τζορτζ Αζίζ Ριάντ, σήμερα 28 ετών, βγήκε από την έξοδο αυτοκινητοδρόμου οδηγώντας ένα Tesla Model S. Πέρασε ένα κόκκινο φανάρι και συγκρούστηκε σε ένα Honda Civic, στο οποίο επέβαινε ένα ζευγάρι στο πρώτο του ραντεβού. Και οι δύο επιβαίνοντες σκοτώθηκαν επιτόπου.
Την ώρα της σύγκρουσης ήταν ενεργοποιημένος ο Αυτόματος Πιλότος, ο οποίος ελέγχει την ταχύτητα, το τιμόνι και τα φρένα.
Η ίδια η Tesla δεν διώκεται, αντιμετωπίζει όμως ξεχωριστή αγωγή από την οικογένεια του οδηγού του Honda, Γκιλμπέρτο Λόπεζ.
«Δεν μπορώ να πω ότι ο οδηγός δεν έφταιγε, όμως το σύστημα της Tesla, το Autopilot, και οι εκπρόσωποι της Tesla ενθαρρύνουν τους οδηγούς να είναι λιγότερο προσεκτικοί» δήλωσε ο Ντόναλντ Σλάβικ, δικηγόρος της οικογένειας του Λόπεζ.
Ο Έλον Μασκ, διευθύνων ιδρυτής της Tesla, είχε δηλώσει τον Σεπτέμβριο ότι η Tesla έχει την «ηθική υποχρέωση» να λανσάρει το λογισμικό Full Self Drivinh επειδή, παρά τα μειονεκτήματα που αφήνουν την εταιρεία εκτεθειμένη σε αγωγές, όπως αναγνώρισε.
Το γεγονός πάντως ότι το υπουργείο Μεταφορών σκέφτεται να ασκήσει δίωξη στην Tesla θα δυσκολέψει τις προσπάθειες να αποδειχθεί ένοχος ο οδηγός στην Καλιφόρνια.
«Η έρευνα του υπουργείου τον βοηθά επειδή ο ισχυρισμός του θα είναι “Βασίστηκα στις διαφημίσεις” [της Tesla] και επομένως δεν γνώριζα τους κινδύνους» εκτίμησε ο Ρόμπερτ Μπλέκερ, καθηγητής της Νομικής Σχολής της Νέας Υόρκης.
Η Tesla, εξάλλου, βρίσκεται αντιμέτωπη με άλλες αγωγές σχετικά με συγκρούσεις όπου υπήρξε εμπλοκή του Αυτόματου Πιλότου. Οι πρώτες αναμένεται να εκδικαστούν το 2023.
Οι εξελίξεις αυτές ίσως επηρεάσουν την εικόνα της Tesla στα μάτια του κοινού, είπε ο Μπράιαντ Ουόκερ Σμιθ, καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας.
«Το αφήγημα για την Tesla μπορεί να αλλάξει, από καινοτόμα εταιρείας τεχνολογίας που κάνει κουλ πράγματα σε μια εταιρεία βαλτωμένη σε νομικά προβλήματα. Αυτός είναι ο κίνδυνος, και το αφήγημα είναι πολύ σημαντικό στις αστικές υποθέσεις επειδή οι δύο πλευρές λένε τη δική τους ιστορία στους ενόρκους» είπε.