Οι πληθωριστικές πιέσεις που οδηγούν στον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος, η αύξηση των πωλήσεων που καταγράφηκε τα δύο πρώτα χρόνια της πανδημίας αλλά και η αύξηση των τιμών που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα και στα συγκεκριμένα είδη, είναι οι βασικοί λόγοι που έχουν οδηγήσει σε στενωπό την διεθνή αλλά κι εγχώρια αγορά ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών.
Πέντε στους 10 Έλληνες έχουν μειώσει τις αγορές ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών
Παρότι η κάμψη στην εν λόγω κατηγορία παρατηρείται σε μικρότερα ποσοστά σε σχέση με άλλες δαπάνες, η πίεση είναι εμφανής με έναν στους τέσσερις Έλληνες να έχουν σταματήσει εντελώς να αγοράζουν ηλεκτρικά είδη και προϊόντα τεχνολογίας και τέσσερις στους δέκα να αναφέρουν ότι έχουν μειώσει τις αγορές τους στις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες.
Σύμφωνα με πρόσφατη πανελλαδική έρευνα της Focus Bari μάλιστα, που διενεργήθηκε μεταξύ 19-26 Σεπτεμβρίου 2022, μόλις το 18% των Ελλήνων δηλώνει ότι η κρίση δεν έχει επηρεάσει προς το παρόν τις αγορές του σε ηλεκτρικά είδη και προϊόντα τεχνολογίας.
Στις προαναφερθείσες περικοπές συμβάλλει η αύξηση των τιμών σε άλλα βασικά αγαθά που περιορίζει το διαθέσιμο εισόδημα αλλά και η αύξηση των τιμών των εν λόγω αγαθών. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τα δύο τρίτα των Ελλήνων (67%) θεωρούν ότι οι τιμές στα ηλεκτρικά και τεχνολογικά προϊόντα έχουν αυξηθεί από πολύ έως υπερβολικά – το 17% θεωρεί ότι έχουν αυξηθεί υπερβολικά και το 50% ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν ακριβύνει αρκετά.
Αντίστοιχα το 60% των Ελλήνων δηλώνει ότι οι περικοπές δαπανών στις οποίες προβαίνει γίνονται επειδή το εισόδημά του δεν επαρκεί το εισόδημά του, ενώ το 40% κάνει οικονομία προληπτικά, επειδή φοβάται ότι «τα χειρότερα έρχονται».
Πέρα από τα παραπάνω βέβαια, στην πτωτική πορεία της εν λόγω αγοράς, τα είδη της οποίας δεν ανανεώνονται συχνά σε κάθε νοικοκυριό, έχουν οδηγήσει και οι αυξημένες πωλήσεις στα δύο πρώτα χρόνια της πανδημίας. «Ο εγκλεισμός εντός σπιτιού ώθησε τους καταναλωτές να επενδύσουν σε λευκές και μαύρες συσκευές, σε smartphones, tablets και laptops αλλά και σε gadgets τα δύο προηγούμενα χρόνια, συσκευές που έχουν μεγαλύτερο χρονικά ρυθμό ανανέωσης σε σχέση με άλλα είδη» ανέφερε παράγοντας της αγοράς στο insider.gr.
Σε ελεύθερη πτώση η παγκόσμια αγορά smartphones
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η τάση βέβαια δεν είναι εγχώρια. Η μείωση δαπανών για την εν λόγω κατηγορία από πλευράς των καταναλωτών παρατηρείται διεθνώς, γεγονός που έχει οδηγήσει σε «ελεύθερη πτώση» και την υποκατηγορία των smartphones.
Ενδεικτική είναι πρόσφατη έρευνα της Canalys, σύμφωνα με την οποία οι αποστολές στην παγκόσμια αγορά smartphones, κινήθηκαν πτωτικά κατά 9% το τρίτο τρίμηνο του 2022, καταγράφοντας την χειρότερη περίοδό της από το 2014 μέχρι και σήμερα.
Για την ακρίβεια, η Samsung διατήρησε την ηγετική της θέση, με μερίδιο αγοράς της τάξης του 22% χάρη στις έντονες προωθητικές ενέργειες που ακολούθησαν το λανσάρισμα των νέων συσκευών τον Αύγουστο. Από την άλλη, η Apple αποτέλεσε την μόνη εταιρεία που κατέγραψε θετική ανάπτυξη, βελτιώνοντας περαιτέρω τη θέση της στην αγορά και αποκτώντας μερίδιο της τάξης του 18% από άποψη πωληθέντων συσκευών. Σε αυτό συνέβαλε αφενός η ανθεκτική ζήτηση για τα iPhones κι αφετέρου το λανσάρισμα των νέων μοντέλων στις αρχές Σεπτεμβρίου το οποίο αναζωπύρωσε τις παραγγελίες και τις αποστολές συσκευών. Την χρυσή πεντάδα των κατασκευαστών έκλεισαν η Xiaomi, η OPPO και η vivo οι οποίες διατήρησαν τα μερίδιά τους στο 14%, 10% και 9% αντίστοιχα, υιοθετώντας ωστόσο μια πιο προσεκτική προσέγγιση στην επέκτασή τους στο εξωτερικό.
Οι δυσοίωνες οικονομικές προοπτικές οι οποίες οδήγησαν τους καταναλωτές να περικόψουν τις δαπάνες ηλεκτρονικών ειδών και να δώσουν προτεραιότητα σε άλλα βασικά αγαθά, δεν αποκλείεται να συνεχιστούν, γεγονός που σύμφωνα με την Canalys, θα μπορούσε να επιβαρύνει την αγορά smartphones για τους επόμενους έξι έως εννέα μήνες.
«Η αγορά των smartphones ανταποκρίνεται σε μεγάλο βαθμό στη ζήτηση των καταναλωτών και οι μεγάλοι κατασκευαστές προσαρμόζονται γρήγορα στις δύσκολες επιχειρηματικές συνθήκες. Υπό αυτό το πρίσμα προτεραιότητα των περισσότερων κατασκευαστών σήμερα είναι να μειώσουν τον κίνδυνο συσσώρευσης αποθεμάτων, δεδομένης της επιδείνωσης της ζήτησης. Εξαιτίας των σημαντικών αποθεμάτων που είχαν για παράδειγμα τον Ιούλιο, είδαμε να προχωρούν σε επιθετικές εκπτώσεις και έντονες προωθητικές ενέργειες τον Σεπτέμβριο. Η συνθήκη οδήγησε και σε πιο προσεκτική τιμολογιακή στρατηγική στα νέα προϊόντα που λανσαρίστηκαν, ώστε να αποφευχθεί κάποια σημαντική αντίδραση από πλευράς καταναλωτών, οι οποίοι είναι πλέον πολύ πιο ευαίσθητοι σε οποιαδήποτε αύξηση των τιμών» ανέφερε ο αναλυτής της Canalys, Amber Liu.
Όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με τον ίδιο, αναμένεται να οδηγήσουν τους κατασκευαστές σε μεγάλες εκπτώσεις στα παλιά μοντέλα ενόψει των εκπτωτικών περιόδων που έρχονται. Ακόμα κι έτσι όμως, πωλήσεις και ζήτηση δεν εκτιμάται ότι θα αναζωπυρωθούν τόσο, ώστε να καλύψουν το χαμένο έδαφος των τριών προηγούμενων πτωτικών τριμήνων.