Κόσμος

Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία συμφώνησαν για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου στη Βαρκελώνη-Μασσαλία

Eγκαταλείπεται ο ιστορικός αγωγός MidCat που είχε σχεδιαστεί από το 2003

Η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Γαλλία δήλωσαν την Πέμπτη ότι θα κατασκευάσουν έναν θαλάσσιο αγωγό για τη μεταφορά υδρογόνου και φυσικού αερίου μεταξύ Βαρκελώνης και Μασσαλίας, αντικαθιστώντας τα σχέδια επέκτασης του λεγόμενου αγωγού MidCat στα Πυρηναία, στον οποίο αντιτάχθηκε η Γαλλία.

Η διαδρομή, που ονομάζεται BarMar, θα χρησιμοποιηθεί κυρίως για την άντληση πράσινου υδρογόνου και άλλων ανανεώσιμων αερίων, αλλά θα επιτρέψει επίσης προσωρινά τη μεταφορά «περιορισμένης ποσότητας» φυσικού αερίου για να βοηθήσει την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, όπως δήλωσε ο Πορτογάλος πρωθυπουργός Αντόνιο Κόστα.

Η Ευρώπη προσπαθεί να εξασφαλίσει εναλλακτικό ενεργειακό εφοδιασμό ενόψει της πίεσης από τη Ρωσία, η οποία μείωσε τις ροές φυσικού αερίου μετά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου.

Ο αγωγός «είναι απάντηση στις εκκλήσεις για αλληλεγγύη από τους Ευρωπαίους εταίρους μας απέναντι στον εκβιασμό του (Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ) Πούτιν», δήλωσε ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ σε δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες, όπου συναντήθηκαν οι τρεις ηγέτες την Πέμπτη.

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε ότι είναι «επιτακτική ανάγκη η Ευρώπη να παραμείνει ενωμένη».

Η BarMar επιλύει μια αντιπαράθεση μεταξύ Ισπανίας και Πορτογαλίας, η οποία ήθελε να επεκτείνει τον αγωγό MidCat, ώστε να μπορούν να πουλήσουν φυσικό αέριο στην κεντρική Ευρώπη, και τη Γαλλία, η οποία υποστήριξε ότι ο αγωγός θα χρειαζόταν πολύ χρόνο για να κατασκευαστεί για να επιλυθούν βραχυπρόθεσμα ζητήματα εφοδιασμού .

«Είναι καλά νέα, ένας από τους παλαιότερους αποκλεισμούς της Ευρώπης έχει ξεπεραστεί», είπε ο Κόστα.

Πότε πέφτουν οι «υπογραφές»

Ο Σάντσεθ, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και ο πρωθυπουργός της Πορτογαλίας Αντόνιο Κόστα θα συναντηθούν στις 8 και 9 Δεκεμβρίου στο Αλικάντε για να οριστικοποιήσουν τη συμφωνία.

Το υπουργείο Ενέργειας της Ισπανίας ανέφερε εξάλλου ότι Μαδρίτη και Παρίσι συμφώνησαν να επιταχύνουν τη διασύνδεση του ηλεκτρικού δικτύου τους μέσω του Βισκαϊκού Κόλπου.

Η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Γερμανία επιθυμούσαν την κατασκευή του MidCat, καθώς θεωρούσαν ότι με τον τρόπο αυτό θα περιοριζόταν η εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο. Μέσω του αγωγού αυτού η Ισπανία, που διαθέτει το 30% των ευρωπαϊκών δυνατοτήτων επαναεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), θα μπορούσε να εξάγει αέριο –από τα πλοία που θα το μετέφεραν από τις ΗΠΑ ή το Κατάρ– προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Το σχέδιο όμως εγκαταλείφθηκε το 2019 λόγω των περιβαλλοντικών επιπτώσεών του αλλά και του περιορισμένου οικονομικού κέρδους που θα απέφερε.