Κόσμος

Προς τη λύση του Πράσινου Ενεργειακού Διαδρόμου

Αν και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ακόμη ανοιχτά, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν μίλησε για «απομόνωση» της Γερμανίας και του Καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, η οποία «δεν ευνοεί ούτε την ίδια, ούτε την Ευρώπη».

Προς τη λύση ενός ενεργειακού διαδρόμου κινούνται, πλέον, αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, μετά την επιμονή στο μοναχικό ενεργειακό δρόμο που ακολουθεί η Γερμανία. Αν και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ακόμη ανοιχτά, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν μίλησε για «απομόνωση» της Γερμανίας και του Καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, η οποία «δεν ευνοεί ούτε την ίδια, ούτε την Ευρώπη».

Βέβαια, είναι ακόμη νωρίς για να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα ως προς τη Σύνοδο Κορυφής για την ενεργειακή κρίση.

Ωστόσο, η Γαλλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, δηλαδή το Παρίσι και οι δύο ιβηρικές χώρες ομιλούν για συμφωνία, που απόλήγει στον «Πράσινο Ενεργειακό Διάδρομο».

Συγκεκριμένα, ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσες δήλωσε ότι η Ισπανία, η Γαλλία και η Πορτογαλία συμφώνησαν να κατασκευάσουν έναν ενεργειακό αγωγό που θα συνδέει την Ιβηρική χερσόνησο με την υπόλοιπη Ευρώπη. Το νέο έργο, το οποίο ο Πρωθυπουργός της Ισπανίαςονόμασε «Πράσινο Ενεργειακό Διάδρομο», θα αντικαταστήσει ένα προηγούμενο σχέδιο που ονομάζεται «MidCat» που είχε προταθεί πριν από μια δεκαετία, αλλά ανεστάλη το 2019 λόγω κανονιστικών ζητημάτων και έλλειψης χρηματοδότησης.

Όμως, με τη Ρωσία να περιορίζει τις παραδόσεις φυσικού αερίου σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης ως απάντηση στις κυρώσεις για την εισβολή της στην Ουκρανία, έχει αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον για τη μεταφορά των απαραίτητων προμηθειών από την Ισπανία στην υπόλοιπη ήπειρο.

Με τις τιμές της ενέργειας να αυξάνονται, η Μαδρίτη προσπάθησε να αναβιώσει το έργο, με την πλήρη υποστήριξη του Βερολίνου, αυτήν την φορά, το οποίο υποφέρει από την επ’ αόριστον διακοπή της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Nord Stream 1.

«Συμφωνήσαμε για ένα νέο έργο που θα ονομάζεται «Πράσινος Ενεργειακός Διάδρομος» που θα συνδέει την Ιβηρική Χερσόνησο με τη Γαλλία και, συνεπώς, με την ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας μεταξύ Βαρκελώνης και Μασσαλίας», εξήγησε ο Π. Σάντσεθ, μετά την άφιξή του στις Βρυξέλλες.

Ο Σάντσεθ συμπλήρωσε ότι ο αγωγός θα εξυπηρετεί υδρογόνο και υγροποιημένο αέριο «κατά τη διάρκεια μιας αναγκαίας μεταβατικής περιόδου για την ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας».

Η Ισπανία διαθέτει, επί του παρόντος, έξι τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου για την επεξεργασία φυσικού αερίου που φθάνει από τη θάλασσα, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει την ΕΕ να ενισχύσει τις εισαγωγές με έναν καλύτερο προμηθευτή.

Ωστόσο, υπάρχουν μόνο δύο συνδέσεις χαμηλής χωρητικότητας στο δίκτυο φυσικού αερίου της Γαλλίας, το οποίο συνδέεται με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ο «πράσινος ενεργειακός διάδρομος» θα βασίζεται ουσιαστικά στο ιβηρικό ενεργειακό υπόδειγμα. Αυτό το ενεργειακό παράδειγμα σχεδιάστηκε ως εξαίρεση στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμμανουέλ Μακρόν, δεν έκρυψε ποτέ ότι επιθυμεί έναν ευρωπαϊκό μηχανισμό που θα περιορίζει την τιμή του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Μάλιστα, ανέλαβε, πριν από την προηγούμενη Σύνοδο, να «πείσει» άλλους Ευρωπαίους, και συνεπώς να ξεπεράσει μερικούς από τους γερμανικούς δισταγμούς, για έναν μηχανισμό κοινού ανώτατου ορίου για τις τιμές του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με τον Εμμανουέλ Μακρόν, αυτό θα συνέβαλε στο να έχουμε μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου έως αρχές Νοεμβρίου περισσότερο λογικές και περισσότερο κοινωνικά αποδεκτές τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.