Η ύποπτη ρωσική δολιοφθορά στον αγωγό της Βαλτικής Θάλασσας έχει θέσει τα πιθανά τρωτά σημεία της υποδομής ζωτικής σημασίας της Ευρώπης στο προσκήνιο στις Βρυξέλλες.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν τόνισε τα υποβρύχια καλώδια που «συνδέουν τους Ευρωπαίους πολίτες και τις εταιρείες με τον κόσμο» σε μια συζήτηση στην ολομέλεια την Τετάρτη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τα διηπειρωτικά υποβρύχια καλώδια δεδομένων αντιπροσωπεύουν το 99% των παγκόσμιων ψηφιακών επικοινωνιών και ως εκ τούτου είναι ζωτικής σημασίας για την κανονική λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας. Πιθανές επιθέσεις μπορεί να οδηγήσουν σε διακοπές επικοινωνίας ή υποκλοπή εμπιστευτικών δεδομένων. Είναι προς το συμφέρον όλων των Ευρωπαίων να προστατεύσουμε καλύτερα αυτήν την κρίσιμης σημασίας υποδομή», πρόσθεσε η φον ντερ Λάιεν.
Ως εκ τούτου, ως μέρος του σχεδίου πέντε σημείων της Επιτροπής, η φον ντερ Λάιεν είπε ότι η ΕΕ πρέπει να ενισχυθεί καλύτερα. Θα πρέπει να υπάρξουν τεστ αντοχής για τις ευρωπαϊκές υποδομές, πρέπει να εντοπιστούν τα αδύναμα σημεία και να προετοιμαστούν αντιδράσεις στις διακοπές, είπε.
Η ικανότητα ανταπόκρισης σε όλο τον μηχανισμό πολιτικής προστασίας θα αυξηθεί για να υποστηριχθούν τα κράτη μέλη στην αντιμετώπιση τέτοιων διαταραχών, συνέχισε, προσθέτοντας ότι η δορυφορική επιτήρηση θα πρέπει να χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό πιθανών απειλών και να ενισχυθεί η συνεργασία με το ΝΑΤΟ.
Ευάλωτα δίκτυα
Αν και οι πιθανές απειλές και η ευπάθεια των υποβρυχίων καλωδίων Διαδικτύου δεν είναι καθόλου νέα, εν μέσω πολέμου, η προσοχή έχει αυξηθεί.
«Τα τελευταία δέκα χρόνια, η Ρωσία έχει επενδύσει σημαντικά στην ικανότητά της για έρευνα βαθέων υδάτων ή την ικανότητα δολιοφθοράς όπως τη γνωρίζουμε τα τελευταία τρία χρόνια», δήλωσε ο φιλελεύθερος ευρωβουλευτής Μπαρτ Γκρότχαϊς στην ολομέλεια,στο Στρασβούργο.
Τα γεγονότα του Nord Stream συμπίπτουν επίσης με δύο πρόσφατα περιστατικά στη νορβηγική Αρκτική. Νωρίτερα φέτος, κόπηκε ένα υποβρύχιο καλώδιο οπτικών ινών που συνδέει έναν επίγειο δορυφορικό σταθμό στο Σβάλμπαρντ με τη νορβηγική ηπειρωτική χώρα.
Και στα τέλη του 2021, πάνω από τέσσερα χιλιόμετρα καλωδίων εξαφανίστηκαν στα ανοικτά των νορβηγικών ακτών. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, όπως συνέβη μετά τα περιστατικά του αγωγού, οι αρχές είπαν ότι πιθανότατα προκλήθηκαν από ανθρώπινη δραστηριότητα και ότι δεν μπορεί να ευθύνονται φυσικά φαινόμενα.
Συστάσεις
Επιπλέον, μια πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πρότεινε ότι ενώ η ευπάθεια των θαλάσσιων υποδομών τυγχάνει μεγαλύτερης προσοχής λόγω της ρωσικής ναυτικής δραστηριότητας από το 2014 και του πολέμου στην Ουκρανία, «η ευρωπαϊκή διακυβέρνηση της προστασίας και της ανθεκτικότητας των καλωδίων εξακολουθεί να υστερεί και χρειάζεται βελτίωση».
Η ανάλυση που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο του 2022 καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι απειλές για τη συνδεσιμότητα της ΕΕ από τη Ρωσία, την Κίνα ή άλλα κράτη, καθώς και εξτρεμιστικά ή εγκληματικά δίκτυα, είναι αναμενόμενες και ότι η ΕΕ έχει αυξανόμενη ανθεκτικότητα, «πράγμα που σημαίνει ότι ο αντίκτυπος των μικρών ζημιών μπορεί να να έχει καλή διαχείριση».
Ωστόσο, η έκθεση αναφέρει επίσης ότι υπάρχουν αρκετές ευάλωτες τοποθεσίες. Ως εκ τούτου, διατύπωσε πολλές συστάσεις για τη βελτίωση της προστασίας, ξεκινώντας από την ευαισθητοποίηση.
Οι συγγραφείς συμβούλεψαν να συσταθεί στην Επιτροπή μια ομάδα συντονισμού για την ανθεκτικότητα των καλωδίων, αποτελούμενη από εκπροσώπους της βιομηχανίας καλωδίων και των κρατών μελών, για να ανταλλάσσει πληροφορίες και να λειτουργεί ως μηχανισμός διαχείρισης συμβάντων.
Η έκθεση σημείωσε ότι υπάρχουν ήδη εξελιγμένα εργαλεία παρακολούθησης της επιφάνειας της θάλασσας σχετικά με την τεχνολογία που απαιτείται για τη βελτίωση της προστασίας. Ωστόσο, καμία από τις αρμόδιες υπηρεσίες, όπως η Frontex, δεν έχει την εντολή να παρακολουθεί τις επιφανειακές δραστηριότητες κοντά στα καλώδια. Η ικανότητα επισκευής των κατεστραμμένων καλωδίων πρέπει επίσης να βελτιωθεί, σημειώνεται στην έκθεση.
Ενώ η Πρόεδρος της Επιτροπής έλαβε ορισμένες από τις συστάσεις αυτής της έκθεσης, ο ευρωβουλευτής Μπαρτ Γκρότχαϊς υποστήριξε ότι το νέο σχέδιο για την προστασία των υποδομών ζωτικής σημασίας υποβρύχια «δεν ήταν καν κοντά σε αυτό που χρειάζεται».
Ο Μπαρτ Γκρότχαϊς προέβλεψε επίσης ότι τους επόμενους μήνες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα υποβάλει περισσότερες ιδέες, όπως η τοποθέτηση αισθητήρων υποβρύχια για τη χρήση δεδομένων της βιομηχανίας ή η ενίσχυση του Οργανισμού Ναυτικής Ασφάλειας στη Λισαβόνα που συνδέει τα ναυτικά των ευρωπαϊκών ακτοφυλακών.
πηγή: Euractiv