Κόσμος

ΕΕ: Πάνω από 6.000 παιδιά σκοτώθηκαν στην άσφαλτο σε 10 χρόνια

Μόλις επτά χώρες στην Ευρώπη ανέφεραν ότι έχουν επιβάλει χαμηλότερα όρια ταχύτητας στις περιοχές των σχολείων, σύμφωνα με τη νέα μελέτη

Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία για τα θύματα τροχαίων στην ΕΕ, με περισσότερα από 6.000 παιδιά ηλικίας έως 14 ετών να έχουν χάσει τη ζωή τους μεταξύ 2011 και 2020, όπως αποτυπώνεται σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβούλιος Ασφάλειας Μεταφορών,το οποίο ζητά την επικαιροποίηση της δράσης και συγκεκριμένους στόχους για την προστασία των παιδιών.

Μεταξύ 40 περίπου συστάσεων προς τις εθνικές κυβερνήσεις και την ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών ζητά ασφαλείς διαδρομές προς τα σχολεία. Μόλις επτά χώρες στην Ευρώπη ανέφεραν ότι έχουν επιβάλει χαμηλότερα όρια ταχύτητας στις περιοχές των σχολείων, σύμφωνα με τη νέα μελέτη. Το ETSC αναφέρει ότι οι δρόμοι γύρω από τις εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας και στις αστικές περιοχές με πολλούς ποδηλάτες και πεζούς θα πρέπει να σχεδιάζονται για 30 χλμ/ώρα και χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο. ,

Παρά τη σημαντική πρόοδο στην ασφάλεια των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια, σχεδόν οι μισοί θάνατοι παιδιών από τροχαίες συγκρούσεις προήλθαν από παιδιά που ταξίδευαν με αυτοκίνητα. Υπάρχουν μόνο περιορισμένα δεδομένα σχετικά με τη σωστή χρήση των παιδικών καθισμάτων σε αυτοκίνητα σε όλη την ΕΕ, αλλά μελέτες έχουν δείξει ότι η εσφαλμένη χρήση τους παραμένει σημαντικό πρόβλημα. Από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, μόνο παιδικά καθίσματα που πληρούν το νέο πρότυπο του ΟΗΕ «R129» μπορούν να πωλούνται στην αγορά της ΕΕ. Αυτά τα καθίσματα είναι πιο ασφαλή στη σχεδίασή τους και μπορούν να τοποθετηθούν μόνο με σύστημα ISOFIX, μειώνοντας τους κινδύνους λανθασμένης εγκατάστασης. Το σύστημα σημείων αγκύρωσης ISOFIX είναι υποχρεωτικό στα νέα αυτοκίνητα στην ΕΕ από το 2014. Το ETSC αναφέρει ότι καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω (που είναι ασφαλέστερα) θα πρέπει να καταστούν υποχρεωτικά για όσο μεγαλύτερο διάστημα είναι δυνατό, κατά προτίμηση έως ότου το παιδί γίνει τεσσάρων ετών. Τα παιδικά καθίσματα θα πρέπει επίσης να υπόκεινται σε μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναθεωρεί τους κανόνες για τις άδειες οδήγησης φέτος, και το ETSC ζητά επίσης υποχρεωτική θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, καθώς και πρακτική εξέταση, για την απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοποδηλάτου. Το ETSC προειδοποιεί επίσης ότι 16 ευρωπαϊκές χώρες επιτρέπουν στα παιδιά να οδηγούν μοτοποδήλατο σε ηλικία 14 ή 15 ετών, παρά τη συνιστώμενη ελάχιστη ηλικία των 16 ετών στην ΕΕ. Πάνω από την ηλικία των 14 ετών, το 20% των παιδικών θανάτων από τροχαία είναι αναβάτες μοτοποδηλάτων, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι αγόρια. Το ETSC αναφέρει ότι η ελάχιστη συνιστώμενη ηλικία από την ΕΕ για οδήγηση αυτοκινήτου (χωρίς την παρουσία συνοδού) των 16 ετών δεν πρέπει να μειωθεί.

Οι συγγραφείς της μελέτης βρήκαν επίσης τεράστιες διαφορές στην ασφάλεια των παιδιών μεταξύ των χωρών. Το ποσοστό παιδικής θνησιμότητας από τροχαίες συγκρούσεις στη Ρουμανία είναι δέκα φορές υψηλότερο από τη Νορβηγία, την Κύπρο και τη Σουηδία. Όπου η παιδική θνησιμότητα από τροχαία είναι σχετικά χαμηλή, η θνησιμότητα από τροχαία για τον υπόλοιπο πληθυσμό είναι επίσης σχετικά χαμηλή και αντίστροφα.