Η Ρωσία έχει αυξήσει τις αποστολές πετρελαίου στην Ασία από τότε που η Ευρώπη επέβαλε σαρωτικές κυρώσεις, αλλά εξακολουθεί να χρειάζεται να δρομολογήσει εκ νέου πάνω από το ένα τέταρτο των εξαγωγών αργού πετρελαίου της μακριά από την Ευρώπη – ή περίπου 1,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα – όταν το πλήρες εμπάργκο πετρελαίου αναμένεται τον Δεκέμβριο. Η Ρωσία εξάγει περίπου 20 εκατομμύρια τόνους αργού το μήνα – περίπου πέντε εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) – μέσω πολλών διαδρομών, συμπεριλαμβανομένου του αγωγού Druzhba προς την Ευρώπη και άλλων προς την Ασία.
Τον Αύγουστο, οι συνολικές εξαγωγές της Ρωσίας μέσω των ευρωπαϊκών λιμανιών και του αγωγού Druzhba ανήλθαν σε 12,05 εκατομμύρια τόνους, εκ των οποίων περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνοι (1,3 εκατομμύρια bpd) μεταφέρθηκαν σε χώρες που θα σταματήσουν να εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο από τις 5 Δεκεμβρίου.
Η Ρωσία πρέπει να βρει νέους αγοραστές για αυτό το αργό, κάτι που θα μπορούσε να απαιτεί φτηνές τιμές και ειδικούς όρους, ενώ αντιμετωπίζει επίσης ακριβότερα logistics για την παράδοση σε πιο απομακρυσμένους προορισμούς, ανέφεραν οι έμποροι.
“Το ρωσικό πετρέλαιο Urals ήταν πάντα μια κατηγορία για την Ευρώπη. Τώρα για να φτάσει κανείς σε νέες αγορές πρέπει να στείλει ένα φορτίο εκτός Ευρώπης εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών για το κόστος μεταφοράς, την ασφάλιση και τους χρόνους”, δήλωσε Ρώσος έμπορος πετρελαίου.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση εργάζονται επίσης για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, υποστηρίζοντας ότι θα συμβάλει στη μείωση των εσόδων για τη Μόσχα, διατηρώντας παράλληλα χαμηλές τις παγκόσμιες τιμές ενέργειας.
Η Μόσχα έχει δηλώσει ότι δεν θα πουλήσει πετρέλαιο σε χώρες που επιβάλλουν ανώτατο όριο τιμών και οι έμποροι λένε ότι δεν μπορούν να δουν το μέτρο να λειτουργεί.
“Η Ρωσία είναι πολύ απίθανο να εργαστεί με ανώτατο όριο τιμών, δεν έχει νόημα για τη Μόσχα τόσο πολιτικά όσο και οικονομικά. Είναι πολύ πιο εύκολο γι’ αυτήν να διαπραγματευτεί ιδιωτικές συμφωνίες παρά να δεσμευτεί δημόσια σε κάποιο περιορισμό τιμών που υπαγορεύει η Δύση”, ανάφερε στο reuters, εμπλεκόμενος έμπορος στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου.
Η Ρωσία εξήγαγε 8,85 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου Ουραλίων τον Αύγουστο από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της, από τα οποία η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία -που δεν αναμένεται να ενταχθούν στο εμπάργκο- αγόρασαν περίπου τους μισούς, ενώ το υπόλοιπο πήγε στην Ευρώπη. Η Ρωσία προμηθεύει επίσης την Ευρώπη με περίπου 3,2 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου το μήνα μέσω του αγωγού Druzhba. Το δρομολόγιο εξαιρείται τεχνικά από το εμπάργκο, καθώς η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία θέλουν να συνεχίσουν να αγοράζουν από αυτό.
Αλλά οι κορυφαίοι αγοραστές από την Druzhba – Γερμανία και Πολωνία – θέλουν να σταματήσουν τις αγορές από το 2023, πράγμα που σημαίνει ότι περίπου δύο εκατομμύρια τόνοι το μήνα θα πρέπει να βρουν νέους αγοραστές.
Νέοι τρόποι
Η επαναδρομολόγηση πετρελαίου από την Druzhba θα είναι μια δύσκολη αποστολή, καθώς τα ρωσικά λιμάνια πετρελαίου έχουν περιορισμένη εξαγωγική ικανότητα και οι πωλητές θα πρέπει να κανονίσουν περισσότερα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τους εμπόρους.
Η Ρωσία δεν μπορεί να δρομολογήσει εκ νέου μεγάλες ποσότητες Ουραλίων στον αγωγό της στον Ειρηνικό Ωκεανό της Ανατολικής Σιβηρίας (ESPO). Αυτό καθιστά τις αποστολές μέσω Ευρώπης και της Διώρυγας του Σουέζ τις μόνες δυνατές διαδρομές για το αργό προς την Ασία.
Ακόμα κι αν η Μόσχα προσφέρει ευνοϊκότερους όρους, η Ινδία και η Κίνα είναι απίθανο να μπορέσουν να αγοράσουν πολύ περισσότερο ρωσικό αργό, καθώς έχουν αρκετά μακροπρόθεσμα συμβόλαια με ανταγωνιστές παραγωγούς, όπως η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
«Οι ρωσικές εταιρείες προσφέρουν ήδη εκπτώσεις, κόστος αποστολής και ασφαλιστική κάλυψη, επιλογές πληρωμής και άλλα προνόμια για να κρατήσουν τους αγοραστές», δήλωσε πηγή σε ασιατική εταιρεία εμπορίας πετρελαίου.
Οι ρωσικές εταιρείες θα πρέπει επίσης να αλλάξουν τον τρόπο που πωλούν αργό.
Οι ασιατικές αγορές πετρελαίου έχουν πολύ νωρίτερο κύκλο διαπραγμάτευσης από την ευρωπαϊκή αγορά: από τα μέσα Σεπτεμβρίου οι Ασιάτες αγοραστές διαπραγματεύονται φορτία φόρτωσης Δεκεμβρίου, ενώ η Ευρώπη εξακολουθεί να τιμολογεί τις φορτώσεις Οκτωβρίου.
Για να αποφύγει να βασίζεται αποκλειστικά στην Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία για πωλήσεις, η Ρωσία προσπάθησε να προσελκύσει μικρότερους παίκτες.
Η Σρι Λάνκα έχει δηλώσει ότι θα αρχίσει να αγοράζει πετρέλαιο από τη Ρωσία, αλλά έχει αγοράσει μόνο περίπου 300.000 τόνους μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon. Η Κούβα έχει αγοράσει 200.000 τόνους αργού φέτος. “Οι μικροί παίκτες σίγουρα δεν αρκούν για να απορροφηθεί το ρωσικό πετρέλαιο. Η Κίνα είναι η τελευταία λύση για το ρωσικό πετρέλαιο ή η Μόσχα πρέπει να μειώσει τελικά την παραγωγή”, δήλωσε ένας τρίτος έμπορος που συμμετέχει στη ρωσική αγορά πετρελαίου.