Οι τελευταίες κινήσεις του Ρώσου προέδρου έφεραν αλυσιδωτές αντιδράσεις στη Δύση με την ΕΕ να εντείνει τις διεργασίες προς την κατεύθυνση της επιβολής πλαφόν στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα κράτη-μέλη προσπαθούν να συνάψουν πολιτική συμφωνία μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Μένει, βέβαια, να ξεπεραστούν τα εμπόδια από τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα των χωρών-μελών.
Το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, που πιθανότατα θα συμπεριληφθεί στο νέο πακέτο κυρώσεων που θα προτείνει η Κομισιόν, θα ευθυγραμμίσει την Ε.Ε. με την προσπάθεια των ΗΠΑ να συγκρατήσουν τις τιμές του αργού σε χαμηλότερα επίπεδα και να πλήξουν τα έσοδα της Μόσχας.
Ωστόσο, παρά τη νέα προσπάθεια της Κομισιόν και ορισμένων κρατών-μελών, το σχέδιο αντιμετωπίζει πολλά εμπόδια και το θετικό αποτέλεσμα δεν είναι δεδομένο, αναφέρουν πηγές του Bloomberg. Οι αποφάσεις για κυρώσεις απαιτούν ομοφωνία και είναι ιδιαίτερα περίπλοκες σε αυτήν την κατάσταση, επειδή κάθε μέλος της Ε.Ε. έχει διαφορετικές ενεργειακές ανάγκες.
Εκπρόσωποι από τα κράτη-μέλη θα συναντηθούν με την Κομισιόν το Σαββατοκύριακο για να συζητήσουν τις νέες κυρώσεις, οι οποίες εκτός από το ανώτατο όριο στο πετρέλαιο θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν πρόσθετα περιοριστικά μέτρα σε άτομα και κλάδους όπως η τεχνολογία και τα είδη πολυτελείας.
Στο ζήτημα του πλαφόν, πολλές λεπτομέρειες μένει ακόμα να διευθετηθούν, όπως η τιμή στην οποία θα τεθεί το ανώτατο όριο. Παραμένει επίσης ασαφές πώς θα εφαρμοστεί ένα τέτοιο ανώτατο όριο παράλληλα με το εμπάργκο της Ε.Ε. στο ρωσικό πετρέλαιο και την απαγόρευση των υπηρεσιών που απαιτούνται για την αποστολή του, που συμφωνήθηκαν νωρίτερα φέτος. Σε κάθε περίπτωση, το πλαφόν στην τιμή θα πρέπει να εγκριθεί πριν τεθούν σε ισχύ τα μέτρα της Ε.Ε., στις 5 Δεκεμβρίου.
Οι εκπρόσωποι των εθνικών κυβερνήσεων θα επιδιώξουν να καταλήξουν σε μια προκαταρκτική συμφωνία για το πλαφόν πριν από μια άτυπη συγκέντρωση των ηγετών της Ε.Ε. στην Πράγα στις 6 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τις πηγές του Bloomberg. Όμως, ένα από τα μεγαλύτερα ερωτηματικά είναι η στάση της Ουγγαρίας, η οποία συχνά σπάει την ομοφωνία όταν αυτή απαιτείται για αποφάσεις στην Ε.Ε.
Τον Ιούνιο, οι 27 χώρες πέρασαν εβδομάδες παζαρεύοντας τους όρους των σημερινών μέτρων για το πετρέλαιο, τα οποία περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και στα προϊόντα πετρελαίου που παραδίδονται δια θαλάσσης, με εξαίρεση στις παραδόσεις μέσω αγωγών αλλά και απαγόρευση της παροχής υπηρεσιών (όπως η ασφάλιση) στις μεταφορές φορτίων ρωσικού πετρελαίου. Οι ΗΠΑ πιέζουν να χαλαρώσουν αυτές οι απαγορεύσεις λόγω των φόβων ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε άνοδο των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου.
Παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς πλαφόν, ιδιαίτερα καθώς ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να ενταχθούν. Αμερικανοί αξιωματούχοι πιστεύουν ότι το πλαφόν θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν πολλοί αγοραστές δεν ενταχθούν επίσημα στη συμφωνία, καθώς οι χώρες αυτές θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα ως μοχλό πίεσης στις διαπραγματεύσεις τους για συμβόλαια με τη Μόσχα, προκειμένου να εξασφαλίσουν χαμηλότερες τιμές.
Βέβαια, η υιοθέτηση του ανώτατου ορίου «σκοντάφτει» σε επιμέρους εθνικά συμφέροντα των χωρών. Τα κράτη που κέρδισαν εξαιρέσεις για το πετρέλαιο που παραλαμβάνουν μέσω των αγωγών τους θα θέλουν να διασφαλίσουν ότι αυτές θα παραμείνουν, ενώ οι χώρες που εισάγουν μέσω θαλάσσης θα μπορούσαν να επιδιώξουν να συνδέσουν το πλαφόν με το προβλεπόμενο πλήρες εμπάργκο στις θαλάσσιες παραδόσεις. Οι ναυτιλιακές χώρες, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα, θα μπορούσαν επίσης να προσπαθήσουν να προστατεύσουν τις αντίστοιχες βιομηχανίες τους από τα μέτρα, σημειώνουν οι πηγές του Bloomberg.