Σκοπός είναι “να παρουσιαστεί ο Πικάσο όπως ήταν”, προβάλλοντας την “καλλιτεχνική κληρονομιά” του και “τη διάρκεια του έργου του”, υπογράμμισε ο Μιγκέλ Ιθέτα μπροστά στον πίνακα Γκερνίκα, που ζωγράφισε το 1937 ο Πικάσο, ένα από τα πιο γνωστά έργα του σε όλο τον κόσμο.
Ο πίνακας αυτός –που παρουσιάζει τη σφαγή στη βασκική πόλη Γκερνίκα, η οποία βομβαρδίστηκε τον Απρίλιο του 1937 από την αεροπορία των ναζί που ήρθε για να υποστηρίξει τον στρατηγό Φράνκο στον Ισπανικό Εμφύλιο — είναι “μια διακήρυξη για την ειρήνη”, πρόσθεσε η Ρίμα Αμπντούλ Μαλάκ.
Αυτή η συνηγορία “παίρνει μιαν ιδιαίτερη σημασία” την ώρα “που μαίνεται ο πόλεμος στις πύλες της Ευρώπης και όπου βρισκόμαστε στο πλευρό του ουκρανικού λαού”, επέμεινε η υπουργός, σε μια αναφορά στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Πέρα από τις πολιτικές και ιστορικές αναφορές, οι ρετροσπεκτίβες που οργανώνονται στο πλαίσιο του “έτους Πικάσο”, θα είναι η ευκαιρία, σύμφωνα με τους διοργανωτές, να παρουσιαστούν επίσης οι”υπερβολές” και οι “αντιφάσεις” του καλλιτέχνη.
Η μορφή του Πικάσο, που λατρευόταν για πολύ καιρό εξαιτίας της καλλιτεχνικής του ιδιοφυΐας, έχει στρογγυλευθεί εδώ και αρκετά χρόνια λόγω των κατηγοριών για μισογυνισμό και βία απέναντι στις συντρόφους του, που βρέθηκαν υπό το φως των προβολέων από το κίνημα #MeToo.
Ο ζωγράφος των “Δεσποινίδων της Αβινιόν” και της “Γυναίκας που κλαίει”, που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία, κατηγορήθηκε κυρίως από τη δημοσιογράφο Σοφί Σοβό στο βιβλίο της “Picasso, le Minotaure” ότι ήταν ένας άνδρας “ζηλόφθονος”, “διεστραμμένος” και “καταστροφέας”.
“Είναι σημαντικό το κοινό να γνωρίσει καλύτερα τον Πικάσο και να γνωρίσει επίσης το κομμάτι της βίας που είχε μέσα του. Είναι κάτι που δεν πρέπει να κρύψουμε”, παραδέχθηκε σήμερα η Ρίμα Αμπντούλ Μαλάκ, εκτιμώντας πως δεν πρέπει “να μειώνουμε όλο το έργο του Πικάσο” λόγω του θέματος αυτού.
Η σχέση του Ισπανού ζωγράφου και γλύπτη με τις γυναίκες θα προσεγγιστεί κυρίως στο πλαίσιο μιας έκθεσης που προβλέπεται να παρουσιαστεί στο Brooklyn Museum (Νέα Υόρκη) το καλοκαίρι του 2023.