Nέα της αγοράς

Κατασκευαστικά έργα: Μια νέα περίοδο άνθησης που μοιάζει με τις εποχές Ολυμπιακών Αγώνων

Εργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ συμβασιοποιήθηκαν τα προηγούμενα δύο χρόνια, ενώ σε προχωρημένη διαγωνιστική διαδικασία βρίσκονται έργα 6,5 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα

Μια νέα περίοδο άνθησης, η οποία θυμίζει πολύ την περίοδο πριν από τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, γνωρίζει ο κατασκευαστικός κλάδος. Μια σειρά από σημαντικά έργα βρίσκονται είτε στο στάδιο υλοποίησης, είτε σε προχωρημένη ωρίμανση, μέσα από τα οποία η κυβέρνηση φιλοδοξεί να αναμορφώσει πλήρως τη χώρα.

Αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες υπογραμμίζουν πως η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, με την κατασκευαστική δραστηριότητα να ανεβάζει στροφές παρά τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν σε παγκόσμιο επίπεδο, επισημαίνοντας πάντως ότι φέτος είναι η χρονιά των μεγάλων έργων υποδομών.

Εργα που «σημαίνουν χιλιάδες νέες και καλά αμειβόμενες νέες θέσεις απασχόλησης, τόσο για επιστημονικό όσο και για τεχνικό προσωπικό». Οι βάσεις, όπως λένε, μπήκαν την περασμένη χρονιά με το κλείσιμο εμβληματικών εκκρεμοτήτων, όπως οι υπογραφές για τη Γραμμή 4 και τον Ε65, αλλά και μια σειρά διαγωνισμών που άναψαν τις μηχανές των κατασκευών.

Εργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ συμβασιοποιήθηκαν τα προηγούμενα δύο χρόνια, ενώ σε προχωρημένη διαγωνιστική διαδικασία βρίσκονται έργα 6,5 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα. Κρατικοί αξιωματούχοι διαβεβαιώνουν ότι στην προσπάθεια αυτή αξιοποιείται κάθε διαθέσιμο ευρώ που προερχόταν από το ΕΣΠΑ και τους εθνικούς πόρους, ενώ περικόπτονται σπατάλες και έργα που δεν ήταν στον προγραμματισμό. Ο τομέας των κατασκευών, εξάλλου, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της εθνικής προσπάθειας για την ανασυγκρότηση της χώρας και της προσέλκυσης σοβαρών ξένων επενδυτών.

Ταχεία προώθηση

Καταλυτικό ρόλο στη νέα εποχή των κατασκευών, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, έπαιξε η αλλαγή του τρόπου ωρίμανσης και δημοπράτησης των έργων, με επίκεντρο τη μετάθεση του ρίσκου και των ευθυνών στον κατασκευαστή αλλά και τη μετατόπιση του βάρους στην ταχύτερη δυνατή δημοπράτηση έργων, μέσω της προώθησης του συστήματος Μελέτη – Κατασκευή.

Η επιλογή της ταχείας και επιθετικής προώθησης έργων ΣΔΙΤ αποτελεί ένα κεντρικό γνώρισμα της αλλαγής που έχει επέλθει, όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

Η επιλογή των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα προσθέτει ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο και παράλληλα στέλνει μήνυμα αλλαγής της στρατηγικής για την υλοποίηση μεγάλων έργων.

Η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα αξιοποιεί την εξειδικευμένη τεχνογνωσία των ιδιωτών, ενώ παράλληλα μοχλεύονται ιδιωτικά κεφάλαια και εξασφαλίζεται η συντήρηση των έργων για τα επόμενα 20-30 έτη.

«Αυτό», επισημαίνουν, «είναι που διαφοροποιεί τα έργα που αντέχουν στον χρόνο από εκείνα που μοιάζουν απαξιωμένα και δυσλειτουργικά λίγα μόνο χρόνια μετά την κατασκευή τους».

Επανασχεδιασμός

Τομή στο κατασκευαστικό πρόγραμμα έφερε και ο επανασχεδιασμός έργων που, ενώ ήταν απαραίτητα, παρέμεναν βαλτωμένα. Τέτοια έργα ήταν ο ΒΟΑΚ, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, η Σύνδεση Κύμης με ΠΑΘΕ, η Παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος – Αμφισσα και αρκετά άλλα projects.

Η αφύπνιση της κατασκευαστικής αγοράς, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς παράγοντες, μέσα από την απεμπλοκή έργων που είχαν κολλήσει – κατά προτεραιότητα – έστειλε το μήνυμα επανεκκίνησης και κινητικότητας, έπειτα από μία δεκαετία υποεπένδυσης και μαρασμού για το σύνολο του χώρου.