Ενας νέος κύκλος εξαγορών έχει ανοίξει στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, αλλάζοντας τον χάρτη της αγοράς. Το τελευταίο «χτύπημα» ήρθε χθες από την αλυσίδα Κρητικός που ανακοίνωσε την απόκτηση του ομίλου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στη Βόρεια Ελλάδα.
Από την αρχή του χρόνου έχουν πραγματοποιηθεί ήδη τρία σημαντικά ντιλ και συγκεκριμένα η ενσωμάτωση στη Σκλαβενίτης εννέα καταστημάτων της SEP Markets στα Ιωάννινα, η συμφωνία της Μασούτης με την κρητική συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ για την απόκτηση του 50% νέας εταιρείας στην οποία μεταβιβάστηκε η δραστηριότητα του χονδρικού και λιανικού εμπορίου του συνεταιρισμού, καθώς και η εξαγορά από τα σουπερμάρκετ Πίτσιας στην Πιερία τριών καταστημάτων της αλυσίδας Μαζί Markets.
Την ίδια στιγμή, νέα δεδομένα φέρνει και η επιστροφή της Carrefour στην Ελλάδα με το άνοιγμα των πέντε πρώτων καταστημάτων τον Απρίλιο (δύο στη Ζάκυνθο, τρία στη Χαλκιδική) και τη δημιουργία επτά ακόμη σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση. Παράγοντες του χώρου υπογραμμίζουν πως ο χορός των εξαγορών αναμένεται να συνεχιστεί, αποδίδοντας την αυξημένη κινητικότητα στην εκτόξευση του λειτουργικού κόστους που επιβαρύνει την κατάσταση αρκετών μικρομεσαίων αλυσίδων σύμφωνα με την Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ».
Οπως λένε, η σημαντική μείωση της κερδοφορίας, η στροφή μέρους του καταναλωτικού κοινού στις ηλεκτρονικές αγορές και η συρρίκνωση του καλαθιού αναγκάζουν μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις να δουν με άλλο μάτι την προοπτική ενός «γάμου» με έναν μεγάλο παίκτη και τονίζουν πως πλέον «όλοι μιλούν με όλους!». Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ, στα στελέχη του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας δείχνει ότι το 56% των επιχειρήσεων αναμένουν χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα το 2022 και μία στις τέσσερις αναμένει ζημιές.
Ο ρόλος των PL
Την ίδια στιγμή, η επανεκκίνηση του τουρισμού δείχνει να κινητοποιεί το ενδιαφέρον των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες αναζητούν ευκαιρίες σε διάφορες περιοχές της χώρας. Τεράστιο ζήτημα στον κλάδο πέρα από το κόστος της ενέργειας αποτελούν και οι δραματικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες που προκαλεί η ακρίβεια. Και αυτό γιατί οι λιανέμποροι καλούνται να αναθεωρήσουν για μια ακόμη φορά τη στρατηγική τους και να την προσαρμόσουν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Μια αλλαγή που ξεχωρίζει είναι η μαζική στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία το πρώτο εξάμηνο του 2022 παρουσίασαν ρεκόρ δεκαετίας με το μερίδιό τους σε επίπεδο αξίας να εκτοξεύεται στο 16% από 14,8% το ίδιο διάστημα του 2021. Την ίδια στιγμή, 8 στους 10 καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, ενώ η χρηματική δαπάνη αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων από τα ράφια για το 50% των καταναλωτών.
Παράγοντες της αγοράς προβλέπουν περαιτέρω όξυνση του ανταγωνισμού τους επόμενους μήνες, και ειδικότερα το τελευταίο τρίμηνο όπου αναμένεται να γίνεται ακόμη πιο εμφανής η πίεση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς από το κύμα ακρίβειας που σαρώνει την αγορά και προβλέπεται ότι θα μεγαλώσει λόγω της εκτόξευσης των τιμών ρεύματος.