Πιστή στην πρακτική της επιθετικής ρητορικής ειδικά όταν αποφασίζει να «κόψει» δρομολόγια σε μεγάλους προορισμούς, η Ryanair ανακοίνωσε χθες την πρόθεσή της να περιορίσει την παρουσία της στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας κλείνοντας τη βάση της Αθήνας κι επικαλούμενη ως βασική αιτία την έλλειψη κινήτρων για την τόνωση της κίνησης τη χειμερινή περίοδο.
Πηγές ωστόσο της αγοράς προτάσσουν και άλλες αιτίες για τη συγκεκριμένη εξέλιξη, πέραν φυσικά της διαπίστωσης διαχρονικά, ότι ούτως ή άλλως, η μεγαλύτερη αεροπορική χαμηλού κόστους «κόβει» κι επαναφέρει συνδέσεις και βάσεις στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια με την ίδια ευκολία:
Από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα και στη χώρα μας ήταν στα Χανιά όπου η βάση έκλεισε το 2018, επίσης λόγω έλλειψης κινήτρων και ακριβών τελών όπως ανέφερε τότε η εταιρεία, για να επανέλθει το 2021 λόγω υψηλής ζήτησης στον προορισμό.
Τώρα, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αεροπορική χαμηλού κόστους έλαβε την απόφαση να κλείσει για τη χειμερινή περίοδο, από τις 29 Οκτωβρίου τη βάση της Αθήνας, όπου διατηρούσε δύο αεροσκάφη, «ανακατανέμοντας τη χωρητικότητα σε ανταγωνιστικούς προορισμούς χαμηλότερου κόστους, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.
Ως αποτέλεσμα τη χειμερινή περίοδο θα πραγματοποιούνται μόλις 10 από 29 δρομολόγια στην Αθήνα, όπερ μεταφράζεται σε μείωση της διαθέσιμης χωρητικότητας κατά σχεδόν 60%.
Το κλείσιμο της βάσης της Αθήνας έρχεται σε μία συγκυρία κατά την οποία το «Ελευθέριος Βενιζέλος» όπως και συνολικά το κυβερνητικό επιτελείο ετοιμάζεται να δώσει κίνητρα εκπτώσεων στις αεροπορικές για τον χειμώνα, σε μία περίοδο όπου η Ελλάδα θέλει να επεκτείνει όσο το δυνατόν περισσότερο τη σεζόν, την ίδια στιγμή που το σκηνικό στις αερομεταφορές στην Ευρώπη παραπέμπει εκ νέου σε αβεβαιότητα λόγω υψηλού ενεργειακού κόστους και υψηλών τιμών των καυσίμων, δεδομένου ότι μέχρι πρότινος οι αεροπορικές κινούνταν με καύσιμα που είχαν προ -αγοράσει σε πιο χαμηλές τιμές.
Η παροχή κινήτρων εντάσσεται στο γενικότερο πλάνο του υπουργείου Τουρισμού που θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού και την προσπάθεια επιμήκυνσης της περιόδου με το σχεδιασμό να περιλαμβάνει την ευρύτερη τουριστική «αλυσίδα», αεροπορικές εταιρείες και tour operators, που θέλουν να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους στην Ελλάδα και στη διάρκεια του χειμώνα.
Ακριβώς γι’ αυτά τα κίνητρα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι παρά τα «γενναιόδωρα» εκπτωτικά σχήματα και την προσπάθεια για ενημέρωση με την Ryanair, τελικά δεν υπήρξε επαφή, με την αεροπορική, όπως αποδεικνύεται, να έχει λάβει από νωρίς την επιχειρηματική απόφαση για τον περιορισμό των δρομολογίων της στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Σημειωτέον ότι στα δρομολόγια που «κόβονται» είναι αρκετά περιφερειακά του εξωτερικού όπως στην Κατάνια της Σικελίας, στο Βρότσλαβ της Πολωνίας, στην Ακαμπα της Ιορδανίας κ.α., δεδομένου ότι η εταιρεία είχε αξιοποιήσει παλιότερα κίνητρα – τα οποία λήγουν τώρα μετά την πάροδο τριετίας- για την επιδότηση δευτερευουσών, μη μητροπολιτικών αγορών που δεν εξυπηρετούνταν από άλλο αερομεταφορέα.