Nέα της αγοράς

Ο αμερικανός καταναλωτής έσωσε την παγκόσμια οικονομία

Η επέλαση των αμερικανών τουριστών, τα είδη πολυτελείας και η σύγκριση με την Κίνα

Ο αμερικανός καταναλωτής έρχεται να σώσει την παγκόσμια οικονομία. Το 2009, οι εταιρείες στράφηκαν στην Κίνα για να στηρίξουν έναν κόσμο που έχει κλονιστεί. Τώρα, με υψηλό πληθωρισμό δεκαετιών σε πολλές χώρες, προσβλέπουν στις Ηνωμένες Πολιτείες να σηκώσουν αυτό το βάρος. Τα lockdown για την Covid-19 και ο πόλεμος έχουν τις συνέπειές τους , αλλά οι δαπάνες ήταν ανθεκτικές.

Ο ρόλος της Κίνας στην άμβλυνση των επιπτώσεων της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης έχει υπερεκτιμηθεί ευρέως. Το πακέτο τόνωσης των 4 τρισεκατομμυρίων γιουάν (586 δισεκατομμύρια δολάρια σε τρέχοντα δολάρια) αντιστάθμισε τη βύθιση της ξένης ζήτησης, ρίχνοντας χρήματα σε υποδομές. Η πολιτική αυτή αύξησε τις αγορές σιδηρομεταλλεύματος και άλλων εμπορευμάτων από την Αυστραλία και αλλού, έβαλε ένα κατώτατο όριο στις κινεζικές ροές εσόδων σε επιχειρήσεις όπως τα Starbucks και η Volkswagen και ώθησε την ανάπτυξη του ΑΕΠ σε τριμηνιαία βάση στο εκρηκτικό 11,9% στο τέλος του 2009. Ωστόσο, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης εκτός των βασικών προϊόντων δημιουργήθηκε εντός των συνόρων της Κίνας, η επίδρασή της στη δημιουργία θέσεων εργασίας στο εξωτερικό ήταν περιορισμένη.

Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται τώρα να προσφέρουν κάποια ανακούφιση.

Με τη βοήθεια των κυβερνητικών κεφαλαίων τόνωσης, τα νοικοκυριά των ΗΠΑ έχουν περίπου 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε πλεονάζουσες αποταμιεύσεις, σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό ερευνητικό ινστιτούτο Brookings . Όλα αυτά τα μετρητά «ευθύνονται» εν μέρει για το γεγονός ότι οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν απροσδόκητα 0,6% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα σε προσαρμοσμένη βάση του πληθωρισμού, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτόν τον μήνα.

Το ισχυρό δολάριο, το οποίο έφτασε σε υψηλό 20 ετών τον Ιούλιο έναντι ενός καλαθιού νομισμάτων, βοηθά επίσης. Οι εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 20% το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους, ενώ αυξήθηκαν επίσης κατά 12% από την Ευρώπη. Υπήρξε κάποια επιβράδυνση, καθώς βελτιώθηκε η εικόνα στα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι Αμερικανοί με χαμηλότερο εισόδημα αισθάνονται την πίεση από την αύξηση των τιμών, επηρεάζοντας τις πωλήσεις σε λιανοπωλητές όπως η Walmart.

Ωστόσο, οι κερδισμένοι συνεχίζουν να γρασάρουν τους οικονομικούς τροχούς. Τα έσοδα της LVMH, ιδιοκτήτριας των Tiffany και Christian Dior, για παράδειγμα, αυξήθηκαν κατά 21% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, παρόλο που οι πωλήσεις στην Ασία, εξαιρουμένης της Ιαπωνίας, ήταν ουσιαστικά σταθερές λόγω των πανδημικών περιορισμών της Κίνας στις μετακινήσεις. Η ανάπτυξη κατά 24% στις Ηνωμένες Πολιτείες ώθησε το συνολικό ποσοστό πωλήσεων της χώρας υψηλότερα, στο 27%. Αυτό το καλοκαίρι, η Home Depot ξεπούλησε γρήγορα έναν σκελετό για το Halloween αξίας 299 δολαρίων που κατασκευάστηκε στην Κίνα.

Οι Αμερικανοί, που έχουν πληγεί λιγότερο από τους Ευρωπαίους από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ξοδεύουν επίσης στο εξωτερικό.

Η εταιρεία ταξιδιωτικής ασφάλισης Allianz Partner εκτίμησε ότι τα ταξίδια των Αμερικανών στην Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 600% αυτό το καλοκαίρι. Και ξοδεύουν περισσότερα, επίσης, αυξάνοντας τον ταξιδιωτικό τους προϋπολογισμό κατά μέσο όρο κατά 440 δολ., στα 2.760 δολ., σε σύγκριση με λιγότερα από 1.800 δολ. που δαπανούν οι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με έρευνα της Ipsos. Η ανάκαμψη θα βοηθήσει τον κλάδο να ανακτήσει το ποσοστό συνεισφοράς στο παγκόσμιο ΑΕΠ, το οποίο ήταν στο 10% πριν από την πανδημία, και μειώθηκε σχεδόν στο μισό το 2020, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού.

Οι δαπάνες των ΗΠΑ θα μπορούσαν να συνεχίσουν. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της JPMorgan Τζέιμι Ντάιμον είπε τον Ιούνιο ότι οι Αμερικανοί είχαν ακόμη έως και εννέα μήνες δαπανών. Το αφεντικό της Bank of America, Μπράιαν Μούνιχαν ήταν πιο αισιόδοξος. Είπε στο CNBC τον Ιούλιο ότι ακόμη και οι μεσαίου εισοδήματος, που είχαν περίπου 3.500 δολάρια στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς πριν από την πανδημία, έχουν πλέον περίπου 13.000 δολάρια για να καλύψουν τη ζήτηση για ψώνια και είναι σε καλή οικονομική κατάσταση.

Μέχρι στιγμής φέτος, η συμβολή της Κίνας ήταν ως επί το πλείστον αρνητική. Το μερίδιο της ιδιωτικής κατανάλωσης στο ΑΕΠ προβλέπεται τώρα να μειωθεί στο 37% μέχρι το τέλος του έτους, σε σύγκριση με 68% στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το ρεκόρ του εμπορικού πλεονάσματος υπογραμμίζει την ασθενή ζήτηση στο εσωτερικό.

Οι ξένες εταιρείες νιώθουν τον πόνο. Στα Starbucks αυξήθηκαν οι συγκρίσιμες πωλήσεις καταστημάτων κατά 9% στη Βόρεια Αμερική, αλλά συρρικνώθηκαν κατά 44% στην Κίνα το τρίμηνο που έληξε στις 3 Ιουλίου. Ο τριμηνιαίος όγκος πωλήσεων της Ford Motor στην Κίνα μειώθηκε κατά 38% σε σχέση με το τέλος του 2021. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis έριξε λευκή πετσέτα και τερμάτισε την κοινοπραξία της στη χώρα. Ένα από τα μοναδικά θετικά σημεία είναι ότι χάρη στον κλάδο των ακινήτων, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο δεν ενισχύει τον πληθωρισμό των τιμών των εμπορευμάτων.

Για ορισμένες εταιρείες, το οικονομικό τίμημα στην Κίνα ήταν ασήμαντο. Παρόλο που η Airbnb έκλεισε τις δραστηριότητές της εκεί, με όλες τις καταχωρίσεις στην ηπειρωτική χώρα να έχουν καταργηθεί τον Ιούλιο, η ηλεκτρονική αγορά καταλυμάτων αναμένει έσοδα ρεκόρ για το τρίτο τρίμηνο σχεδόν 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Και όπως πολλοί άλλοι, μπορεί να ευχαριστήσει τους Αμερικανούς καταναλωτές.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο