Nέα της αγοράς

Τράπεζες: Δημιουργούν digital banks για την εξυπηρέτηση των πελατών

Τράπεζες: Οι τέσσερις μεγάλοι του κλάδου προχωρούν σε διεύρυνση των δραστηριοτήτων τους

Με στόχο τη δημιουργία των δικών τους digital banks, που θα μπορούν να εξυπηρετούν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο τους πελάτες τους, συνεχίζουν το έργο του μετασχηματισμού τους οι ελληνικές τράπεζες, με επιταχυνόμενους μετά το ξέσπασμα της πανδημίας ρυθμούς.

Με βάση τον σχεδιασμό τους, σε λίγα χρόνια από σήμερα θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία ένα παράλληλο αμιγώς ψηφιακό τραπεζικό σύστημα, είτε αυτόνομο ή συμπληρωματικό στα παραδοσιακά κανάλια εξυπηρέτησης.

Πρόκειται για μια μετάβαση που αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της αποτελεσματικότητας και εν τέλει της κερδοφορίας τους κόντρα στο διεθνές οικοσύστημα των fintech που αναπτύσσεται ταχύτατα.

Οι βασικοί στόχοι

Οι διοικήσεις των εγχώριων πιστωτικών ιδρυμάτων θεωρούν πως με τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων τους στον ψηφιακό κόσμο και διατηρώντας το πλεονέκτημα της πίστης και της εμπιστοσύνης, ως εποπτευόμενοι από τις ευρωπαϊκές αρχές οργανισμοί, θα είναι σε θέση να προστατέψουν τα μερίδιά τους έναντι των νέων ανταγωνιστών τους και να αναπτύξουν τις εργασίες τους.

Στο πλαίσιο αυτό, οι δράσεις που έχουν αναλάβει τα τελευταία χρόνια είναι σημαντικές. Επενδύοντας στην τεχνολογία στοχεύουν από τη μία πλευρά στη μείωση του κόστους λειτουργίας, διά της αυτοματοποίησης των εσωτερικών τους διαδικασιών, και από την άλλη στην αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων και φυσικά των εσόδων.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ: Ενδεικτικό αυτών των τάσεων είναι το νέο εγχείρημα της Τράπεζας Πειραιώς για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης ψηφιακής τράπεζας, η οποία θα ξεκινήσει σύντομα τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα και σταδιακά σχεδιάζει να επεκταθεί σε ξένες αγορές, χωρίς κανένα φυσικό σημείο παρουσίας. Πρόκειται για μια επένδυση της τάξης των 40 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη διετία.

Ειδικότερα, έχει συσταθεί ένα joint venture με την τεχνολογική εταιρεία Natech, το οποίο θα αναλάβει να τρέξει το στήσιμο της νέας ψηφιακής τράπεζας. Μάλιστα, το νέο σχήμα θα έχει δική του τραπεζική άδεια, για την οποία θα υποβάλλει σύντομα το σχετικό αίτημα στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η έδρα της θα είναι στο τεχνολογικό πάρκο των Ιωαννίνων, όπου εδρεύει η Natech και θα έχει γραφεία και στην Αθήνα.

Στόχος της Τράπεζας Πειραιώς είναι η πρόσληψη της βασικής ομάδας στελεχών που θα τρέξουν το πρότζεκτ έως και το τέλος Σεπτεμβρίου, ώστε η νέα digital bank να βγει στον αέρα στο δεύτερο εξάμηνο του 2023. Θα διαθέτει προϊόντα λιανικής, ενώ θα παρέχει σε τρίτες εταιρείες τη δυνατότητα πώλησης χρηματοοικονομικών υπηρεσιών (banking-as-a-service). Βασική δραστηριότητα θα αποτελούν τα καταναλωτικά δάνεια που θα χορηγούνται άμεσα με τη μέθοδο «αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα».

Το Phygital μοντέλο

EUROBANK: Το δικό της Technology Hub λειτουργεί τα τελευταία χρόνια η Eurobank στη Νέα Ιωνία. Πρόκειται για ένα κέντρο παραγωγής καινοτομίας, μέσω του οποίου αναπτύσσονται και παρακολουθούνται όλες οι online υπηρεσίες της τράπεζας. Η τελευταία έχει ενεργοποιήσει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο τριετίας ύψους 200 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου μεταξύ άλλων θα ψηφιοποιήσει την πλειονότητα των προϊόντων της, που θα διατίθενται μέσω e-banking και mobile banking. Παράλληλα όμως ο πελάτης θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετείται και από κατάστημα ή μέσω τηλεφώνου.

Ο λόγος γίνεται για το μοντέλο Phygital, που προκύπτει από τον συνδυασμό του physical, της προσωπικής επαφής με τον πελάτη, με τις δυνατότητες που προσφέρει το digital. Με αυτό η επικοινωνία διευκολύνεται ψηφιακά, παρέχοντας στον πελάτη όλα τα διαθέσιμα κανάλια, η εξυπηρέτηση γίνεται γρήγορη και αποτελεσματική χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το m-Banking, ενώ οι λειτουργίες της τράπεζας είναι δομημένες εσωτερικά έτσι ώστε να αξιοποιείται κατάλληλα η τεχνολογία.

Σημαντικό ρόλο για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου μοντέλου θα παίξει η ολοκλήρωση του πλάνου που έχει ήδη ξεκινήσει η Eurobank για τη μεταφορά του μεγαλύτερου μέρους του Data Center της σε Cloud υποδομές. Ειδικότερα, η τράπεζα επιδιώκει να οικοδομήσει την καινοτόμο Πλατφόρμα Ανάλυσης Δεδομένων (Data Analytics Platform), αξιοποιώντας το Cloud Computing (υπολογιστικό νέφος) και τις σύγχρονες δυνατότητες στην ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων (data και analytics). Με τον τρόπο αυτόν θα καταστούν δυνατές η ευκολότερη, καλύτερη και έγκαιρη κατανόηση των αναγκών των πελατών, η πρόβλεψη πιθανών κινδύνων και η δημιουργία προσωποποιημένων προϊόντων και υπηρεσιών.

Πελατοκεντρική προσέγγιση

ALPHA BANK: Από την πλευρά της η Alpha Bank τρέχει το πλάνο μετασχηματισμού «the alpha blueprint», συνολικού προϋπολογισμού 430 εκατ. ευρώ, από τα οποία 120 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν για επενδύσεις στην τεχνολογία. Στόχος του έργου είναι η βελτίωση της παραγωγικότητας κατά 25%, με ταυτόχρονη μείωση του καθαρού λειτουργικού κόστους κατά 60 εκατ. ευρώ τον χρόνο ή κατά 40% μέχρι 2023. Πρόκειται για ένα σχέδιο που απαιτεί προσλήψεις, οι οποίες θα επικεντρωθούν στην προσέλκυση νέων ταλέντων.

Ο μετασχηματισμός αυτός προβλέπει μεταξύ άλλων τον ανασχεδιασμό των πιστοδοτικών διαδικασιών τόσο για επιχειρήσεις όσο και για ιδιώτες και την ανάπτυξη δυνατοτήτων ψηφιακών πωλήσεων και Advanced Analytics. Επιπλέον, το πελατοκεντρικό μοντέλο που υιοθετείται θα δίνει έμφαση στην ανάλυση του χαρτοφυλακίου σε τμήματα πελατών, ώστε να δημιουργούνται εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες.

ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ: Σε συνεχείς αναβαθμίσεις των δικών της online καναλιών προχωρά και η Εθνική Τράπεζα. Η διοίκησή της έχει επιλέξει να υιοθετεί κάθε νέα τεχνολογία. Ωστόσο έχει ξεκαθαρίσει πως δεν μπορεί να εξειδικεύεται στο καθετί. Για τον λόγο αυτόν θα προχωρά κατά περίπτωση σε συμφωνίες συνεργασίας με εξειδικευμένους παίκτες για την παροχή νέων, τεχνολογικά σύνθετων και καινοτόμων υπηρεσιών στους πελάτες της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το deal με την ΕVO Payments για στρατηγική συνεργασία στο τομέα της αποδοχής των καρτών με τη σύσταση μιας νέας εταιρείας, στην οποία ο ελληνικός όμιλος είναι συνέταιρος με ποσοστό 50%. Στόχος είναι η παροχή εξελιγμένων υπηρεσιών στην πελατεία της.

Road shows στο εξωτερικό

Σειρά επαφών με αναλυτές και επενδυτές θα έχουν από τις αρχές του φθινοπώρου οι ελληνικές τράπεζες μέσω road shows. Σε αυτά θα κληθούν να απαντήσουν για τις προοπτικές επιστροφής σε βιώσιμη κερδοφορία, αλλά και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει ο κλάδος λόγω της ενεργειακής κρίσης και των γεωπολιτικών εντάσεων. Οι επαφές στο εξωτερικό θα ξεκινήσουν στις 7 Σεπτεμβρίου στο χρηματοοικονομικό συνέδριο που διοργανώνει η Goldman Sachs στο Λονδίνο. Στη συνέχεια στις 20 Σεπτεμβρίου, στο Λονδίνο επίσης, θα πραγματοποιηθεί το αντίστοιχο συνέδριο της BofA Merrill Lynch. Στις 5 Οκτωβρίου οι ελληνικές τράπεζες είναι καλεσμένες από τη Wood στη Νέα Υόρκη, στις 22 Νοεμβρίου η BofA Merrill Lynch διοργανώνει συνέδριο στο Λονδίνο, ενώ στην ίδια πόλη θα πραγματοποιηθεί στις 28 και 29 Νοεμβρίου το road show της Ελληνικά Χρηματιστήρια.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο